Öhlins kit servas mm

supersteel

supersteel
Gick med
11 Jun 2007
Hoj
Baby blade 600RR Bana. Blade 1000RR gata
Hej
Vad menas med Öhlinskit? Är det att original dämparen sitter kvar men grejorna inuti är utbytta till Öhlin ?
I så fall hur ofta skall denna servas ?
Tacksam för svar

Finns nog ingen standard för vad som får kallas "kit", jag har hört folk prata så man tror att all fjädring är utbytt till Öhlins men när man beskådar hojen så har den bara en styrdämpare från Öhlins.

Som oftast så nämns "öhlinskit" när man pratar om gaffeln men vad som är öhlinskit eller öhlinskittad kan gå rätt brett isär.
Öhlinskit kan vara cartridgekit, då har man i princip bara sparat själva ytter och innerbenen, hela innanmätet är utbytt till ett från öhlins innhållande fjädrar, kolv, ventiler m.m.
Men ibland ser man annonser där ordet används igen och då är det bara fjädrar och olja om man läser annonsen till slut.
Cartridgekit ca 15000:- (värsta modellen som är trycksatt är väl ca 25 000:- )
Fjädrar och olja ca 1600:-

Skiljer alltså rätt mycket om man ska sätta nåt slags nyvärde på det :)

Minns inte rekommenderade serviceintervaller, har för mig att det är var 15e eller 20e timme. Men generellt kan man väl säga att dom som satsar och jobbar med chassie kommer att serva gaffeln väldigt ofta med oljebyten, fjäderbyten etc. , medans för en glad amatör så kan det räcka att serva varje vinter. Den enskilda ekonomin och vilka mål man har med sin körning lär sätta gränsen.

//Nitrous

ok det var inte helt lätt. Det är fram gaffeln som ska vara kittad på ett möjligt köp objekt.
Alltså finns det 2 typer av kit ? Är det någon i skåne land som servar dessa ?

Är det ett riktigt cartridgekit (ca 20.000:-) så ser du det på "locken" som är annorlunda än original och märkta med "öhlins". Cartridgekitet är tillverkat för racing och används sällan på gathojar om det är en sådan. På gathojar är det inte ovanligt att man byter fjädrarna i gaffeln till viktanpassade öhlins dito (1.500:-). Öhlins har också en budgetgaffel som man ser på en del gathojar (20-25.000:-) Sen finns också trycksatt racegaffel för ca 120k.
Om det är en gathoj så är det väl mest troligt att det endast är fjädrarna som är bytta, enda fördelen som jag ser det, varför man byter till öhlinsfjädrar till gata är att du kan få en fjäder anpassad för din vikt. Så skiljer det 50kg på dig och killen som satt i dem så är det nog ingen höjdare direkt, kolla med säljaren.

Ok det är en banhoj som skall inhandlas. Om det skilljer typ 10 kg ? Vilka områden kan man ställa in. Det kan väl inte vara så att man köper fjädrar / kg eller?

Är det en fd pro-sbk hoj så kan det mycket väl sitta ett cartridgekit i om du har tur.
Det är lite mer komplicerat än så tyvärr, det handlar bla. om vilket "frihäng/häng" du kan ställa in med förspänningen med dig på hojen. Exempelvis, Är det en väldigt hård fjäder i och du släpper förspänningen helt så får du för lite belastat häng och för mkt frihäng vice versa. Fjädrar är inte dyrt förhållandevis så testa det som sitter i och försök få tag i nån på banan som kan hjälpa dig med råd.

Ok tack för alla svar. Jag får nog fördjupa mig i det här med fjädring och ta hjälp . Inte helt lätt men intressant.
Kanske inte så stor betydelse på min nivå ,men man vill ändå har rätt inställningar i alla fall.

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!