Skinnställsairbag och MotoGP i NyTeknik

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Lite kul att en "vanlig" tidning uppmärksammar motorcykelracing, även om det inte är direkt racingen som står i fokus.

Kanske inte är allt för avlägset att vi alla åker runt med luftkuddar i våra skinnställ?

nyteknik.jpg

Också lite kul att Lorenzo fortfarande håller i styret på bilden :D

Last edited:
Är det något nytt i airbagtekniken, eller har det bara gått upp för övriga världen att detta existerar?

Kan jag köpa detta?

Daineses airbagteknik är väldigt avancerad med sensorer både i skinnställ och på hoj = rätt så dyrt. Dessutom måste man skicka den till Dainese efter varje krasch för reparation. Men deras system är den bästa för marknaden just nu om man inte tänker på vad det kostar.

Sedan finns det flera som har enklare system för gata, långt ifrån lika avancerade som Dainese men också billigare. Det finns västar mm man kan ta på sig över skinnställ och textil-kläder osv. Finns från ca 5000kr och uppåt.

Kommer säkert nya nyheter på mc-mässan i Göteborg också. Prata alltid med säljare hur exakt de fungerar innan köp, otroligt viktigt detta så man verkligen sköter allting rätt.

Är det något nytt i airbagtekniken, eller har det bara gått upp för övriga världen att detta existerar?

De flesta som är insatta i roadracing mm har vetat att det funnits i flera år. Finns flera som använder enklare airbagsystem (väst) sedan några år. I exempelvis Nordic BoTT är de populära.
Tror det var Spidi (kanske var alpinisters) som had en väst där man bara behöver byta en patron efter en krasch.

I många fall räddar dessa också jobbiga nyckelbensbrott.
Sök lite på youtube och Google om hur airbag-tekniken fungerar. Rätt så coolt att se.

Kommer säkert nya nyheter på mc-mässan i Göteborg också. Prata alltid med säljare hur exakt de fungerar innan köp, otroligt viktigt detta så man verkligen sköter allting rätt.

Rapportera GÄRNA om det ni snappar upp i detta ämne, jag kan inte gå på mässan själv.:tummenupp

De flesta som är insatta i roadracing mm har vetat att det funnits i flera år. Finns flera som använder enklare airbagsystem (väst) sedan några år. I exempelvis Nordic BoTT är de populära.
Tror det var Spidi (kanske var alpinisters) som had en väst där man bara behöver byta en patron efter en krasch.

I många fall räddar dessa också jobbiga nyckelbensbrott.
Sök lite på youtube och Google om hur airbag-tekniken fungerar. Rätt så coolt att se.

Ah, jag är alltså rätt så på det klara med hur airbagssystemen fungerar efter att ha tittat mycket på MotoGP och läst artiklar om RR de senaste åren. Jag var bara lite förundrad över att det kom en nyhet om detta nu. Men TS kanske bara ville påpeka att han tyckte det var coolt att en vanlig tidning uppmärksammar detta. Men tack för omtanken.

Men TS kanske bara ville påpeka att han tyckte det var coolt att en vanlig tidning uppmärksammar detta. Men tack för omtanken.

Njae.. Särskilt "coolt" tyckte jag väl inte att det var.. Däremot tycker jag att det är kul att mc-sport får nästan en helsida i en tidning där 95% av läsarna förmodligen aldrig sett motogp eller ens vet att det existerar.

Där artikeln dessutom inte handlar om någon kör ihjäl sig utan gör "reklam" för att racingen faktiskt kan leda utveckling går framåt.

Att redan insatta vet att det finns är ju inte speciellt konstigt.
Men ska man bara rapportera om sånt som insatta INTE redan hört talas om. Hur mkt tror du mc racing skulle synas i vanlig media då?

Last edited:
Fick precis ett nyhetsmail från Dainese om att de hade airbagsystem även för skidåkare nu. Kanske inte är helt nytt heller nu men de hade nyheter iallafall.

Madmore: Det var nog den där jag tänkte på, som många i rr-serien Nordic BoTT använder.

Är det någon här som kör med Spidi's T2 neck dps? En användarrecension från någon med krasherfarenheter hade varit kul. Jag vet hur det fungerar då det finns gott om säljrecensioner, men hittar inget från folk som använder grejerna på riktigt.

"Också lite kul att Lorenzo fortfarande håller i styret på bilden "

Har man inte släppt styre har man inte vurpat, gäller tydligen för Spanjorer också!

Njae.. Särskilt "coolt" tyckte jag väl inte att det var.. Däremot tycker jag att det är kul att mc-sport får nästan en helsida i en tidning där 95% av läsarna förmodligen aldrig sett motogp eller ens vet att det existerar.

Där artikeln dessutom inte handlar om någon kör ihjäl sig utan gör "reklam" för att racingen faktiskt kan leda utveckling går framåt.

Att redan insatta vet att det finns är ju inte speciellt konstigt.
Men ska man bara rapportera om sånt som insatta INTE redan hört talas om. Hur mkt tror du mc racing skulle synas i vanlig media då?

Jag förstår precis din poäng med att skriva detta, du behöver inte bli vresig :) Jag tycker det är mycket positivt att vanligt folk får mer insikt i det som jag/vi älskar. Min första reaktion var bara att man upptäckt ytterligare något bra med tekniken.

Kommer ihåg första GP't som nån vurpade med ett sånt. Tror det var Simoncelli på Valencia 2008 eller 2009 på en träning eller kval.

Rapportera GÄRNA om det ni snappar upp i detta ämne, jag kan inte gå på mässan själv.:tummenupp

Testade en airbagväst själv förra mässan. Ganska coolt faktiskt, rejäl smäll också. Den kramar verkligen åt.
Det är Batavus / Vartex som säljer den, här är ett youtubeklipp från Stockholm förra mässan.

*/ ?>
Nyheter
Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Back