Fyrkantiga O-ringar?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Vet någon vart man kan få tag på O-ringar med rektangulär profil? :va
Det är till ett bromsok om någon undrar.

Alltså egentligen inte O-ringar då tvärsnittsprofilen ska vara rektangulär.

Last edited:
Det finns renoveringssatser till bromsok.
Förmodar att det är till Dr650se ... eller ?

Du får då i dag ett bra eller rättare sagt bästa tips på det.
Ring eller maila Sveriges billigaste företag på just Suzuki delar.
Han skickar det i ett kuvert till dig för en liten slant.

Hälsa från mig. När du ringer ... så får du ett bra pris...

www.mcdoktorn.se eller telefon 0457-81180

Köp original !

Det finns renoveringssatser till bromsok.
Förmodar att det är till Dr650se ... eller ?

Du får då i dag ett bra eller rättare sagt bästa tips på det.
Ring eller maila Sveriges billigaste företag på just Suzuki delar.
Han skickar det i ett kuvert till dig för en liten slant.

Hälsa från mig. När du ringer ... så får du ett bra pris...

www.mcdoktorn.se eller telefon 0457-81180

Köp original !
Nej det är inte till en DR, det är till ett ok made of Thorped.

Fast ritningarna kommer ifrån Beringers 6-kolvsok.

En riktigt oas till DR-modellerna (handlade flera gånger där till min DR800 när jag hade den) är Stefan Hesslers "DR-shop".

http://www.dr-big-shop.de/650_Bremse.html

Kan man ingen vidare tyska (som jag) så kör han google översätt för hela jäkla slanten. Blir lite lustigt men han vet vad han gör och får man bara talat om vilken modell och årsmodell man har i ordern så stämmer grejorna.

Jaha, inte till DR. Jaja, du kan skaffa nya habegär till din DR på länken ändå... ;)

Rektangulära?
Aldrig hört talas om och om det skulle finnas som universal/standarddel så skulle det bli ett nära på oändligt antal varianter av höjd/breddförhållande kombinerat med omkretser för att passa i alla lägen. Känns orimligt.

Kan du inte använda flera vanliga o-ringar bredvid varandra för att få rätt rektangulära mått?
Hur är tätningen tänkt att fungera?

Rektangulära?
Aldrig hört talas om och om det skulle finnas som universal/standarddel så skulle det bli ett nära på oändligt antal varianter av höjd/breddförhållande kombinerat med omkretser för att passa i alla lägen. Känns orimligt.

Kan du inte använda flera vanliga o-ringar bredvid varandra för att få rätt rektangulära mått?
Hur är tätningen tänkt att fungera?

Det är tänkt att täta bra, kolvtätning alltså. Jag har inte funderat så mycket på att ersätta de rektangulära då jag tycker det är onödigt att frångå originalkonstruktionen förmycket men finns inga rektangulära kanske man blir tvungen att använda två O-ringar eller en X-ring.

Vad jag vet så har väl så gått som alla bromsok idag rektangulära ringar och det måste finnas en anledning till det. :va

Last edited:
Det är tänkt att täta bra, kolvtätning alltså. Jag har inte funderat så mycket på att ersätta de rektangulära då jag tycker det är onödigt att frångå originalkonstruktionen förmycket men finns inga rektangulära kanske man blir tvungen att använda två O-ringar eller en X-ring.

Vad jag vet så har väl så gått som alla bromsok idag rektangulära ringar och det måste finnas en anledning till det. :va

Kolvtätningar, så klart!
När du skrev om O-ringar så tänkte jag mig tätning mellan okhalvor eller något sådant.

Då får nog tipset bli att hitta ok med kolvar i samma diameter och köpa passande tätningar eller ring Acke på ISR, han har garanterat funderat på detta förut.

glöm det där med o ringar eller x tätningar
det måste vara en 4kantig tätning funtion är inte bara att täta .utan 4kanten "kantrar"lite vid bromsning =kolv utåt slut på bromsningen drar den in kolven något =ingen anliggande broms.
kolla vilken diameter på kolven o köp från någon hoj med samma dia så funkar det som tänkt.
hoppas du hittar

vilken diameter? till köksblandar finns det typ den profilen, om den nu är oljebeständig. kan luska fram lite data på den, den är 4-5 cm i diameter.

Nej det är inte till en DR, det är till ett ok made of Thorped.

Fast ritningarna kommer ifrån Beringers 6-kolvsok.

Är renoveringkitten från Beringer dyra? Designar man själv är det ju smidigt om man tar kolvar och tätningar från ett befintligt ok.

När du ändå är igång och tillverkar så gör bromskolvar i titan. De leder värme mycket sämre än stål och därmed värmer man inte bromsvätskan så förbannat. Du får gärna rita och tillverka några åt mig...

Är renoveringkitten från Beringer dyra? Designar man själv är det ju smidigt om man tar kolvar och tätningar från ett befintligt ok.

När du ändå är igång och tillverkar så gör bromskolvar i titan. De leder värme mycket sämre än stål och därmed värmer man inte bromsvätskan så förbannat. Du får gärna rita och tillverka några åt mig...

Dom är inte värst dyra, runt 500kr/kitt. 6-kolvs och de radiella 4-kolvs har dock inte samma kolvar och det bekymrar mig lite... Varför har dom ökat diametern med 5mm, är slaglängden densamma fortfarande? Kan lista ut det bara jag får klämma på en kolv och mäta ett belägg. Billigast hade dock varit att designa egna kolvar som bygger på beringers måttsättning och det var därför jag undrade om man kunde köpa rektangulära packningar någon stans.

Dom är inte värst dyra, runt 500kr/kitt. 6-kolvs och de radiella 4-kolvs har dock inte samma kolvar och det bekymrar mig lite... Varför har dom ökat diametern med 5mm, är slaglängden densamma fortfarande? Kan lista ut det bara jag får klämma på en kolv och mäta ett belägg. Billigast hade dock varit att designa egna kolvar som bygger på beringers måttsättning och det var därför jag undrade om man kunde köpa rektangulära packningar någon stans.

Om fyrkolvsoken har några millimeter större kolvar har jag en kvalificerad gissning.

Såg att mitt Brembo ok som jag hade för ett tag sedan hade aluminiumkolvar, men detta är inget att satsa på eller? Aluminium har ju bättre värmeavledningsförmåga än titan och är dessutom väldigt mycket enklare att bearbeta.

Såg att mitt Brembo ok som jag hade för ett tag sedan hade aluminiumkolvar, men detta är inget att satsa på eller? Aluminium har ju bättre värmeavledningsförmåga än titan och är dessutom väldigt mycket enklare att bearbeta.

Ja men man vill ju ha dålig värmeledningsförmåga. Hålla värmen iväg från bromsvätskan så att det ger fan i att koka. Brembos raceok har TiN belagd titan i sina kolvar.

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!