Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nej det är inte till en DR, det är till ett ok made of Thorped.Det finns renoveringssatser till bromsok.
Förmodar att det är till Dr650se ... eller ?
Du får då i dag ett bra eller rättare sagt bästa tips på det.
Ring eller maila Sveriges billigaste företag på just Suzuki delar.
Han skickar det i ett kuvert till dig för en liten slant.
Hälsa från mig. När du ringer ... så får du ett bra pris...
www.mcdoktorn.se eller telefon 0457-81180
Köp original !
Asså det är till min DR men inte till originalgaffeln. Beställer flitigt trim och etcetera från procycle i USA så europeiska länkar skadar aldrig!Jaha, inte till DR. Jaja, du kan skaffa nya habegär till din DR på länken ändå...![]()
Rektangulära?
Aldrig hört talas om och om det skulle finnas som universal/standarddel så skulle det bli ett nära på oändligt antal varianter av höjd/breddförhållande kombinerat med omkretser för att passa i alla lägen. Känns orimligt.
Kan du inte använda flera vanliga o-ringar bredvid varandra för att få rätt rektangulära mått?
Hur är tätningen tänkt att fungera?

Det är tänkt att täta bra, kolvtätning alltså. Jag har inte funderat så mycket på att ersätta de rektangulära då jag tycker det är onödigt att frångå originalkonstruktionen förmycket men finns inga rektangulära kanske man blir tvungen att använda två O-ringar eller en X-ring.
Vad jag vet så har väl så gått som alla bromsok idag rektangulära ringar och det måste finnas en anledning till det.![]()
vilken diameter? till köksblandar finns det typ den profilen, om den nu är oljebeständig. kan luska fram lite data på den, den är 4-5 cm i diameter.Det är tänkt att täta bra, kolvtätning alltså. Jag har inte funderat så mycket på att ersätta de rektangulära då jag tycker det är onödigt att frångå originalkonstruktionen förmycket men finns inga rektangulära kanske man blir tvungen att använda två O-ringar eller en X-ring.
Vad jag vet så har väl så gått som alla bromsok idag rektangulära ringar och det måste finnas en anledning till det.![]()
Nej det är inte till en DR, det är till ett ok made of Thorped.
Fast ritningarna kommer ifrån Beringers 6-kolvsok.

Är renoveringkitten från Beringer dyra? Designar man själv är det ju smidigt om man tar kolvar och tätningar från ett befintligt ok.
När du ändå är igång och tillverkar så gör bromskolvar i titan. De leder värme mycket sämre än stål och därmed värmer man inte bromsvätskan så förbannat. Du får gärna rita och tillverka några åt mig...
Dom är inte värst dyra, runt 500kr/kitt. 6-kolvs och de radiella 4-kolvs har dock inte samma kolvar och det bekymrar mig lite... Varför har dom ökat diametern med 5mm, är slaglängden densamma fortfarande? Kan lista ut det bara jag får klämma på en kolv och mäta ett belägg. Billigast hade dock varit att designa egna kolvar som bygger på beringers måttsättning och det var därför jag undrade om man kunde köpa rektangulära packningar någon stans.
Om fyrkolvsoken har några millimeter större kolvar har jag en kvalificerad gissning.
...som är? Alla 4-kolvsok har inte större kolvar, bara de radiella.
När du ändå är igång och tillverkar så gör bromskolvar i titan. De leder värme mycket sämre än stål och därmed värmer man inte bromsvätskan så förbannat. Du får gärna rita och tillverka några åt mig...
Såg att mitt Brembo ok som jag hade för ett tag sedan hade aluminiumkolvar, men detta är inget att satsa på eller? Aluminium har ju bättre värmeavledningsförmåga än titan och är dessutom väldigt mycket enklare att bearbeta.
|
|
Enfield presenterar sin stora twin
Efter spionbilder, hintar o... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Motorsportsalongen i Örebro!
Jag tog en snabb avstickare... |