Frågor man vågar ställa

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det fick mig att fundera på sanningshalten, http://www.varforsystembolaget.se/

Hur många skulle egentligen dricka mer bara för att man handlade drickat samtidigt som makaronerna?

Personligen, så även bland vänner/bekanta/släktingar osv, har jag alltid ett rejält lager vin, öl och sprit hemma. Varken pris eller tillgång har någonsin begränsat eller ökat inmundigandet av alkohol, inte ens som ungdom.

Kan det verkligen vara så att jag och alla jag känner är unika, eller kan det vara så att Systembolaget far med osanning? Vilket iof ligger i deras intresse att göra....
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det fick mig att fundera på sanningshalten, http://www.varforsystembolaget.se/

Hur många skulle egentligen dricka mer bara för att man handlade drickat samtidigt som makaronerna?

Personligen, så även bland vänner/bekanta/släktingar osv, har jag alltid ett rejält lager vin, öl och sprit hemma. Varken pris eller tillgång har någonsin begränsat eller ökat inmundigandet av alkohol, inte ens som ungdom.

Kan det verkligen vara så att jag och alla jag känner är unika, eller kan det vara så att Systembolaget far med osanning? Vilket iof ligger i deras intresse att göra....
Om man är fattig har det väl betydelse? :va
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Om man är fattig har det väl betydelse? :va

Fast det är ju snarare en fråga om prioritering, kolla bakom valfritt systembolag, dom killarna som hänger där är ju knappast välbärgade.

Men det var mer en sidnot sedd från min sida, alkohol i butik kommer ju inte ha så stor skillnad i pris.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Ja fast vi som kan hantera det, hur mycket lider vi av monopolet egentligen?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Fast det är ju snarare en fråga om prioritering, kolla bakom valfritt systembolag, dom killarna som hänger där är ju knappast välbärgade.

Men det var mer en sidnot sedd från min sida, alkohol i butik kommer ju inte ha så stor skillnad i pris.

Billigare kommer det ALDRIG bli om Systembolaget släpper på monopolet. Visst, enstaka fria prissättningar kommer möjligtvis sänka priset på en del produkter men då kommer marginalen påverkas istället.
Systembolagets stora volymköp gör att priserna går att diskutera ganska kraftigt, kommer Ica sälja alkohol så kan de givetvis vara med i matchen men ändå inte konkurrera. Risken är ju också att en grossist tar tag i det hela och vill tjäna pengar.

Men din fråga är intressant. Jag tror att nyhetens behag kommer göra att det dricks mer i början men sen kommer det antagligen bara vara marginellt högre intag än nu, om ens något.
Och de får det självklart att låta annorlunda, det är som sagt deras jobb.

Jag är kluven i frågan. Samtidigt som jag gärna skulle vilja kunna köpa vin i butikerna så inser jag ju att utbudet kommer sjunka drastiskt och bli märkbart sämre. Systembolaget kan köpa hem en pall av en ovanlig sort till sitt centrallager och portionera ut den därifrån, det kommer inte kunna ske i samma utsträckning när sprit och vin kommer säljas överallt.

Fast sen kom jag på att jag skiter i vilket då jag ändå alltid beställer min sprit från utlandet pga de skyhöga alkoholskatterna här i landet och då får jag det dessutom hemlevererat.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Billigare kommer det ALDRIG bli om Systembolaget släpper på monopolet. Visst, enstaka fria prissättningar kommer möjligtvis sänka priset på en del produkter men då kommer marginalen påverkas istället.
Systembolagets stora volymköp gör att priserna går att diskutera ganska kraftigt, kommer Ica sälja alkohol så kan de givetvis vara med i matchen men ändå inte konkurrera. Risken är ju också att en grossist tar tag i det hela och vill tjäna pengar.

Men din fråga är intressant. Jag tror att nyhetens behag kommer göra att det dricks mer i början men sen kommer det antagligen bara vara marginellt högre intag än nu, om ens något.
Och de får det självklart att låta annorlunda, det är som sagt deras jobb.

Jag är kluven i frågan. Samtidigt som jag gärna skulle vilja kunna köpa vin i butikerna så inser jag ju att utbudet kommer sjunka drastiskt och bli märkbart sämre. Systembolaget kan köpa hem en pall av en ovanlig sort till sitt centrallager och portionera ut den därifrån, det kommer inte kunna ske i samma utsträckning när sprit och vin kommer säljas överallt.

Fast sen kom jag på att jag skiter i vilket då jag ändå alltid beställer min sprit från utlandet pga de skyhöga alkoholskatterna här i landet och då får jag det dessutom hemlevererat.

Ser inte heller ett problem med systemet, funkt alldeles utmärkt för min del. Det är precis som du skriver, prisvärt och smidigt. Skulle man mot förmodan stå utan vin en lördagskväll är det ju bara att låna av någon.

Stör mig bara på propagandan dom sprider för att rättfärdiga sin existens.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Billigare kommer det ALDRIG bli om Systembolaget släpper på monopolet. Visst, enstaka fria prissättningar kommer möjligtvis sänka priset på en del produkter men då kommer marginalen påverkas istället.
Systembolagets stora volymköp gör att priserna går att diskutera ganska kraftigt, kommer Ica sälja alkohol så kan de givetvis vara med i matchen men ändå inte konkurrera. Risken är ju också att en grossist tar tag i det hela och vill tjäna pengar.

Men din fråga är intressant. Jag tror att nyhetens behag kommer göra att det dricks mer i början men sen kommer det antagligen bara vara marginellt högre intag än nu, om ens något.
Och de får det självklart att låta annorlunda, det är som sagt deras jobb.

Jag är kluven i frågan. Samtidigt som jag gärna skulle vilja kunna köpa vin i butikerna så inser jag ju att utbudet kommer sjunka drastiskt och bli märkbart sämre. Systembolaget kan köpa hem en pall av en ovanlig sort till sitt centrallager och portionera ut den därifrån, det kommer inte kunna ske i samma utsträckning när sprit och vin kommer säljas överallt.

Fast sen kom jag på att jag skiter i vilket då jag ändå alltid beställer min sprit från utlandet pga de skyhöga alkoholskatterna här i landet och då får jag det dessutom hemlevererat.

Sitter faktiskt och tittar på vårt underbara grannland Danmark när jag skriver detta, hur bra utbud och service har det ulandet när det gäller alkohol?

Du du kan gå in på valfritt systembolag var du vill i hela Sverige och hitta ett utbud som med råge slår dom flesta (om inte alla) promillenasarna i det landet.

Sen att det kanske kostar några kronor mer här i Svedala är en annan fråga, men hur det än är så kan dom sin sak och har ett utbud som är svårslaget och inte kommer att existera i ett snabbköp.

ingen kritik till ditt inlägg bara en reflektion över din tanke om utbud och kvalitet.
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Billigare kommer det ALDRIG bli om Systembolaget släpper på monopolet. Visst, enstaka fria prissättningar kommer möjligtvis sänka priset på en del produkter men då kommer marginalen påverkas istället.
Systembolagets stora volymköp gör att priserna går att diskutera ganska kraftigt.

Nu stoder jag och gillar systemet men..

det ar ju sjalvklart som fan att alkohol blir billigare om det laggs ner.

1. Monopol. 2.Tror du verkligen att systemet har storre kopkraft an Ica, Coop, osv osv osv?
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top