Finland är svenskt!

Nu är det bara sista delen av 10 som finns på SVT Play, men närmare 2000 har kollat på denna tråd så om en tiondel kollat på serien också så är det 200 pers som lärt sig mer om våran gemensamma historia! :)

Jag skulle se på den via internetz, men jag fick inte kolla på den i Finland p.g.a upphovsrättsliga skäl...:D
 
Vi skickar över Peter Jöback med Tallink Galaxy och då kommer varenda stor stark finländsk krigarättling komma rusande ur garderoben mot färjeläget i Turku där vi riggat med en rejäl bögfest. Under tiden intar vi Microsofts mjukvarutveckling i Oulu och programmerar om alla Tylö AB's bastuaggregat att spela Herreys tills ni dör.

:slicka

Hördu Markus, när riktiga män knullar behövs ingen kärring som Peter Jöback:eek: ,elektriska basuagregat...de är för export och svennebastur på hotell.
 
Jag lever med en finlandssvensk, och de är de lömskaste av allt Finland har att erbjuda. Med sitt mjuka sätt att prata vaggas du i säkerhet medan de hämtar brödkaveln för att sträcka upp dig för att du gick in med skitiga skor. Sen säger dom nåt vardagligt finskt ord, typ blomsterhandel, och man är säker på att man strax ska tas av daga.

ota riski - rakastaan suomenruotsalaiset (reservation för stavfel), som det står på en av mina tischor.
 
Hördu Markus, när riktiga män knullar behövs ingen kärring som Peter Jöback:eek: ,elektriska basuagregat...de är för export och svennebastur på hotell.

Hörde att finska lägenheter numera inte ens alltid har bastu längre, you're goin' down man!
 
Jag skulle se på den via internetz, men jag fick inte kolla på den i Finland p.g.a upphovsrättsliga skäl...:D

http://www.svt.se/tittarservice/hitta-svar/program/rattigheter-i-svt-play

Hör av dig till Yle och kräv en repris!
Här finns lite annars... http://tv1.yle.fi/juttuarkisto/asia/suomi-ruotsalainen
Många av de som kommenterade hade inte sett programmet men "visste" ändå vad det handlade om.:rolleyes: (Förutsätter förstås att du hanterar finska hyfsat, annars är det inte så många inlägg att läsa...)

I Sverige finns sista delen i 3 dagar till...
http://www.svtplay.se/video/1657367/del-10-av-10-sverigetrauma-och-framtid

Men visst är det udda att Skåne, Halland och Blekinge inte har ett stort svenskhat med krav på självständighet eller återgång till Danmark trots att det är ockuperad mark.
 
http://www.svt.se/tittarservice/hitta-svar/program/rattigheter-i-svt-play

Hör av dig till Yle och kräv en repris!
Här finns lite annars... http://tv1.yle.fi/juttuarkisto/asia/suomi-ruotsalainen
Många av de som kommenterade hade inte sett programmet men "visste" ändå vad det handlade om.:rolleyes: (Förutsätter förstås att du hanterar finska hyfsat, annars är det inte så många inlägg att läsa...)

I Sverige finns sista delen i 3 dagar till...
http://www.svtplay.se/video/1657367/del-10-av-10-sverigetrauma-och-framtid

Men visst är det udda att Skåne, Halland och Blekinge inte har ett stort svenskhat med krav på självständighet eller återgång till Danmark trots att det är ockuperad mark.

:Djag jobbar på YLE...:D jag tror jag skall hitta ett sätt att se serien då om den har gått i Finland...
 
Men visst är det udda att Skåne, Halland och Blekinge inte har ett stort svenskhat med krav på självständighet eller återgång till Danmark trots att det är ockuperad mark.

Jupp. Men dansken var inte så rolig han heller. När dansken drog sig tillbaka efter skånska kriget tillämpade de brända jordens taktik så att svenskarna inte skulle få något ut av erövringen. det var dansken som brände Lund, inte svensken.

Men visst lever frågan fortfarande. Jag är exempelvis separatist, men jag vill ha ett självständigt Skåne. Möjligen som delstat i ett federalt EU.

Så gäller det bara att hitta en tronarvinge till strutkonungen, nesligen lönnmördad av Harald Blåtand. :tungan
 
Men visst är det udda att Skåne, Halland och Blekinge inte har ett stort svenskhat med krav på självständighet eller återgång till Danmark trots att det är ockuperad mark.

Halland och Blekinge tillhörde Danmark, men folket såg sig mer som hallänningar och blekingar än danskar.
Skåningarna var danskar, men efter att skåne blev svenskt, så deporterades (eller dräptes) i stort sett hela befolkningen och ersattes med svenskar.
 
Halland och Blekinge tillhörde Danmark, men folket såg sig mer som hallänningar och blekingar än danskar.
Skåningarna var danskar, men efter att skåne blev svenskt, så deporterades (eller dräptes) i stort sett hela befolkningen och ersattes med svenskar.

Dom måste gjort ett dåligt jobb, språket är ju kvar....
 
Halland och Blekinge tillhörde Danmark, men folket såg sig mer som hallänningar och blekingar än danskar.
Skåningarna var danskar, men efter att skåne blev svenskt, så deporterades (eller dräptes) i stort sett hela befolkningen och ersattes med svenskar.

Nja, det var väl mer adel och prästerskapet som ersattes med svenskar. Men visst gick man hårt åt allmogen. Framförallt skånska kriget, då man från svenskt håll även upplöste det skånska parlamentet, tog man kål på en otroligt stor del av befolkningen. I nordöstra Skåne bedrevs i princip ett utrotningskrig.

Men att skåningarna ersattes med svenskar är nog inte helt rätt vad gäller allmogen. Inflyttningen till Skåne har varit högst normal och genomsnittlig.

Dialekterna på Bornholm och Österlen är delvis väldigt lika varandra t ex. Möjligen kan det gälla Göinge som ju verkligen avfolkades på sina håll. Men Göinge är väl egentligen inte heller urskånskt om man skall vara noga.
 
Nja, det var väl mer adel och prästerskapet som ersattes med svenskar. Men visst gick man hårt åt allmogen. Framförallt skånska kriget, då man från svenskt håll även upplöste det skånska parlamentet, tog man kål på en otroligt stor del av befolkningen. I nordöstra Skåne bedrevs i princip ett utrotningskrig.

Men att skåningarna ersattes med svenskar är nog inte helt rätt vad gäller allmogen. Inflyttningen till Skåne har varit högst normal och genomsnittlig.

Dialekterna på Bornholm och Österlen är delvis väldigt lika varandra t ex. Möjligen kan det gälla Göinge som ju verkligen avfolkades på sina håll. Men Göinge är väl egentligen inte heller urskånskt om man skall vara noga.
Du har läst den svenska versionen av historian.
 

Låt oss då höra!!

PS.

Jag försöker hitta skånska historieforskare och källor. Att något sådant som en skånsk historieskrivning kunde existera förvånar möjligen en storsvensk med koloniala glasögon?
 
Last edited:
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top