Är detta en kul hoj?

Den är säkert jättekul att köra. Men det som sätter mina hjärnceller i rörelse, är att det är du som ställer frågan.
Är det så?... är det verkligen så?... att du överväger att börja köra Classic Racing. Ser framför mig världspressen stora scoop "Mozz goes Classic".
Tanken är svindlande att "Mozz the King of Europe and Prince of Dubai" kanske kommer att köra mot
"BG the Man from Man". Då snackar vi inte om "The battle of the Titans".

Utan vi snackar om the "battle of the Polisongs". Och det skulle vara helt episkt

Säg att det är sant, säg att det är sant:)
 
Last edited:
Förmodligen. Jag har provkört en Triumph-racer från mitten av 60-talet på Jerez och det var grymt kul och annorlunda.

Att vara snabb på sånt här handlar mindre om att ha farten i kroppen och mer om att köra runt hojens begränsningar och analysera beteendet och samspelet mellan dig, banan och hojen. Passar mig som är långsam och analytisk och kul om man har råd/tid/ork att hålla grejerna igång.
 
Det är kanske en trevlig cykel att köra även om jag nog hellre hade valt en nyare 2-t körupplevelsen som är grejen. Yamaha TZ250/350 är ett kvantumsprång modernare och håller ihop bättre(mindre dåligt) då man inte trimmar dem långt förbi det de byggdes för. Men de är fortfarande skrämmande med massor av effekt, gummibandschassie och icke doserbara bromsar.

Rent generellt så är jag lite negativ till modern HPD racing. Leta upp en stackars Suzuki T500, slakta den och plocka motorn till en nyproducerad kopia på en dåtida rejsram. Stoppa på hjul, bromsar och fjädring som inte är ett dugg tidstypiska (1968 T500 luftkyld med dubbelskiva) och krydda med en varvräknare som introducerades 15 år efter cykeln. Det är inget som får mitt hjärta att ticka snabbare ivf...
 
Den är säkert jättekul att köra. Men det som sätter mina hjärnceller i rörelse, är att det är du som ställer frågan.
Är det så?... är det verkligen så?... att du överväger att börja köra Classic Racing. Ser framför mig världspressen stora scoop "Mozz goes Classic".
Tanken är svindlande att "Mozz the King of Europe and Prince of Dubai" kanske kommer att köra mot
"BG the Man from Man". Då snackar vi inte om "The battle of the Titans".

Utan vi snackar om the "battle of the Polisongs". Och det skulle vara helt episkt

Säg att det är sant, säg att det är sant:)

Oj, jag rodnar!!!

Nu är det ju som så att jag ÄR classis åkare, jag körde en BMW R75 med 1000 cc motor några säsonger 1992-96. Så jag vet precis vad det handlar om. Och då jag ser mig om efter coola race att köra så ser jag ju att Classic Racing ofta körs på banor och under omstäcdigheter som är mycket coolare än många "vanliga" RR-tävlingar. Det ena behöver ju inte utesluta det andra….:)
 
Det är kanske en trevlig cykel att köra även om jag nog hellre hade valt en nyare 2-t körupplevelsen som är grejen. Yamaha TZ250/350 är ett kvantumsprång modernare och håller ihop bättre(mindre dåligt) då man inte trimmar dem långt förbi det de byggdes för. Men de är fortfarande skrämmande med massor av effekt, gummibandschassie och icke doserbara bromsar.

Rent generellt så är jag lite negativ till modern HPD racing. Leta upp en stackars Suzuki T500, slakta den och plocka motorn till en nyproducerad kopia på en dåtida rejsram. Stoppa på hjul, bromsar och fjädring som inte är ett dugg tidstypiska (1968 T500 luftkyld med dubbelskiva) och krydda med en varvräknare som introducerades 15 år efter cykeln. Det är inget som får mitt hjärta att ticka snabbare ivf...

Håller med! Annan hoj… Vill ha en Suzuki 750 från sent 90-tal!
 
Köp bara och kom över till den soliga sidan av racing. Skämt åsido! Det vore bra för bägge serier om fler kan tänka sig att dubblera. Till nästa år är två Superbike förare på G för Formula då dom sett vad vi gör. Har själv funderat på en modern 1000cc för SM/rookie bara för att få åka mer. Men vill inte lämna classic åkat eftersom vi har så kul ihop och racingen nu blivit tät och hyggligt snabb ( sviestad 59:or, A-torp 1.40 o.s.v). Kan också bli så att några av oss åker i Tyskland i sommar då de har flera kul tävlingar. Bl.a på Sachsenring, Nürburgring och Oschersleben. Lockande?
 
Köp bara och kom över till den soliga sidan av racing. Skämt åsido! Det vore bra för bägge serier om fler kan tänka sig att dubblera. Till nästa år är två Superbike förare på G för Formula då dom sett vad vi gör. Har själv funderat på en modern 1000cc för SM/rookie bara för att få åka mer. Men vill inte lämna classic åkat eftersom vi har så kul ihop och racingen nu blivit tät och hyggligt snabb ( sviestad 59:or, A-torp 1.40 o.s.v). Kan också bli så att några av oss åker i Tyskland i sommar då de har flera kul tävlingar. Bl.a på Sachsenring, Nürburgring och Oschersleben. Lockande?

MYCKAT lockande!!!! Då jag är mer intresserad av att köra än att skruva, skulle den här klassen som beskrivs i den här tråden vara KALAS! http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?259948-Golden-Era-Superbike-Formula-98
Hur går det med den?

Var finns hojar? Ebay? England? Var?
 
MYCKAT lockande!!!! Då jag är mer intresserad av att köra än att skruva, skulle den här klassen som beskrivs i den här tråden vara KALAS! http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?259948-Golden-Era-Superbike-Formula-98
Hur går det med den?

Var finns hojar? Ebay? England? Var?

Reglementet stöts och blöts i Norge just nu. Dom körde två provheat i somras men med bara två deltagare (YZF 750 SP). Kommer i år att köras i Norska tävlingarna igen. Tror dock att det drojer minst ett år innan den kommer köras i hela Nordiska (inkl. sverige). Dessa går även in i det Tyska reglementet liksom våra F1:or. Det enklaste just nu är Formula F1 eller F2 som du säkert känner till. Vinnarhojar i F1 är GSXR 750 85-88 med 1100 motor eller FZR 1000. I F2 gäller CBR 600 eller Ducati 750. Tar lite tid att skruva ihop men är sedan tämligen problemfitt.
 
Reglementet stöts och blöts i Norge just nu. Dom körde två provheat i somras men med bara två deltagare (YZF 750 SP). Kommer i år att köras i Norska tävlingarna igen. Tror dock att det drojer minst ett år innan den kommer köras i hela Nordiska (inkl. sverige). Dessa går även in i det Tyska reglementet liksom våra F1:or. Det enklaste just nu är Formula F1 eller F2 som du säkert känner till. Vinnarhojar i F1 är GSXR 750 85-88 med 1100 motor eller FZR 1000. I F2 gäller CBR 600 eller Ducati 750. Tar lite tid att skruva ihop men är sedan tämligen problemfitt.

OK. VAr hittar man cyklar då? I Sverige och utomlands?
 
du skulle ju ha köpt min :)
jag hittade fzr´n på blocket o byggde själv om den för race. plastade lite på org kåporna (var för snål för att köpa racekåpor) 4i1 system 17" hjul bak o lite kapande o filande sen var det klart :D
 
Finns en del hojar i Tyskland emellanåt och även i England. Kan du tänka dig att skruva ihop själv så har jag ett GSXR 750 -86 chassie + en massa löst för en billig peng. Ingen motor dock.
 
Finns en del hojar i Tyskland emellanåt och även i England. Kan du tänka dig att skruva ihop själv så har jag ett GSXR 750 -86 chassie + en massa löst för en billig peng. Ingen motor dock.

Kan du rekommendera några sajter?
 
FZR:en tror jag tyvärr är för ny (kom inte den -89?) men dom andra är ju kanon. Framförallt TZ700:an. Har drömt om en sådan enda sedan jag fick äran att renovera en. Synd att det kom annat emellan.
Forgotten klassen innehåller det mesta upp till 1978. Ex. lilla forgotten för TZ350:n och stora forgotten för 700:an.Formula klasserna är för hojar mellan 80-87. Men det visste du säkert redan. Annars kan du ju alltid lägga ett bud på min. Men då får du ta i......
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top