Rolig hoj som även är bra att skjutsa på

Naccache

Medlem
Gick med
24 Oct 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Tjenare!

Håller på att kika ny hoj till våren och skulle gärna ta lite hjälp. Kan lägga runt 60, går att sträcka sig uppåt litegrann. Tänker någonstans kring Superduke mer lyssnar gärna på idéer. Kriterierna som hojen ska klara är dessa:

* Rolig aktiv körning, har tidigare haft 690 SMC och totaldiggade den

* Det ska gå bra att skjutsa, vill helst inte att bruden ska behöva sitta på bakljuset

* En premie som inte totalt dödar min ekonomi, kan tänka mig att hamna på ca 12000 om året. 23 år gammal, haft kort i 3 år.

Tack på förhand!

Ducati Multistrada 1000 kanske?
Förklädd sporthoj, fast det kanske är svårt att hitta en för 60 lakan eller lägre.

Tiger 1050, fast den är inte lika vass som Duccen.

Vet inte hur Fazer 1000 ligger i försäkring, annars en av få hojar som stämmer på alla punkter är Tuono som tidigare nämnts.

Men varför läser du inte på lite själv?

Haft me samma tjej på 3 olika hojjar!
Här e reaktionerna
Gsxr 750-00 oskön

Gsxr 1000 -03 hög och oskön

Honda vtr 1000 firestorm -99 lagom hög och skön trots 30 mil på en dag!
Bör tilläggas att hondan e röd, de andra svarta
Emil

Vet inte hur Fazer 1000 ligger i försäkring, annars en av få hojar som stämmer på alla punkter är Tuono som tidigare nämnts.

Men varför läser du inte på lite själv?

Skulle nog vilja säga att det här kvalificerar till att "läsa på". Men smaken är som baken!

Få se, mina val är:

CB1000R (kan fås för 60 när det är som billigast på säsongen)
FZ1
Z1000
Hornet 900 (billigast)
Ducati Hypermotard 1100 (klart snyggast och coolast)

Alla dessa funkar ypperligt att skjutsa på, relativt billiga i försäkring och dessutom hänger de bra med på landsvägen.

Är du snabb lär du känna dig begränsad ganska fort. Så som jag förstått kan du få i ordning på dessa hojar ganska bra med rätt gummi, annan bakdämpare och lite omarbetad framgaffel - kanske viktigare när man kör bana lite då och då med pärlan.

Tror nog att Hondas VFR 800 passar in här :) finns att få med ABS för att få ner försäkringen lite + kanske rädda i någon nödsituation såklart.
Är dock inte säker på vad försäkringen kan tänkas ligga på då det är så individuellt :)

Denna tex, väskorna kan vara bra att ha om ni bestämmer er för att åka lite längre, abs, en bit under priset och riktigt läcker om du frågar mig :)
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_VFR800FA_6_man_garanti_50979335.htm?ca=7&w=3

Last edited:
Sitter i samma sits.. Har en motard och en gammal sporthoj! Är bra sugen på SuperDuke när det är dags att byta. :) Hur är dom att skjutsa på? Går det hyfsat när det är lite kortare rundor?

Varför inte testa 990 sm/t/r?
Testade (990)superduke r men tyckte den hade för lite motor för sittställningen när man nästan har samma i sm:en. Kändes inte lika frän på bakhjulet heller då den inte är lika hög :) smt har riktigt billig försäkring hos bilsport o mc nu, de har klassat ner den mot de andra.

Superduken hade vart det självklara valet om jag körde mer bana än landsvägsbus/touring

Last edited:
Skulle nog vilja säga att det här kvalificerar till att "läsa på". Men smaken är som baken!

Det här är att fråga andra i en fråga de redan svarat på ett antal gånger. ;)

Svaren finns redan, en ganska exakt lika fråga ställdes senast för kanske 6 månader sedan och finns att hitta med lite sökning.

Där får du ännu fler tips på samma modeller och lite fler premier från f-bolag.

Last edited:
Viktigast när du börjar provköra är att ta med den som ska sitta bakpå :)
Lycka till!

Det här är att fråga andra i en fråga de redan svarat på ett antal gånger. ;)

Svaren finns redan, en ganska exakt lika fråga ställdes senast för kanske 6 månader sedan och finns att hitta med lite sökning.

Där får du ännu fler tips på samma modeller och lite fler premier från f-bolag.

Jo jag förstod nästan det men hittade inget via söken!

Tack för tipsen iallafall, problemet är ju att man vill ha en hoj som man lustar efter utseendemässigt med. KTM SMT/R och BMW 1200 gör det inte för mig, tyvärr.

Sitter i samma sits.. Har en motard och en gammal sporthoj! Är bra sugen på SuperDuke när det är dags att byta. :) Hur är dom att skjutsa på? Går det hyfsat när det är lite kortare rundor?

SDn går bra att skjutsa på :-)

*/ ?>
Nyheter
Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Back