Någon som vet något om kidnappningen?

Status
Ej öppen för fler svar.
För 25 månader sedan ja. Han kör ju inte hoj nu, ingen här diskuterar hans hojtur och ingen här diskuterar huruvida det är en lämplig tur att ta till sommaren. Just nu diskuteras UD och det är inte hojrelaterat. :fakta

Han är ju president i ett mcgäng. Hur kan det inte vara mc-relaterat??

Han är ju president i ett mcgäng. Hur kan det inte vara mc-relaterat??

Om han fortfarande är det efter att ha varit borta i 25 månader så är det allt ett konstigt mc-gäng. Då kan de inte vara så mc-intresserade, alltså är inte det här mc-relaterat. :fakta

Om han fortfarande är det efter att ha varit borta i 25 månader så är det allt ett konstigt mc-gäng. Då kan de inte vara så mc-intresserade, alltså är inte det här mc-relaterat. :fakta

Jo, artikeln är ju saxad från Bike. En mc-tidning. Alltså måste ju det här vara en mc-relaterad hederskidnappning.

https://www.flashback.org/t1724483

Här finns det mesta mycket utförligt beskrivet. Länkar osv till nyheter/program, familjens officiella vädjan.

Hela historien är mycket sorglig, och det spelar ingen roll om han är en hojbroder eller inte - Det är en fruktansvärd situation han och familjen befinner sig i. Man kan ju själv försöka föreställa sig hur hemskt det är för alla inblandade (men jag tror inte att det går).

Nu är vi dock på sporthoj, här vet alla bättre än fackmän. Särskilt när det handlar om vad andra "borde" göra.
Det är väl lite av universalbeteendet i samband med kriser:

Innan:
Alla vet precis vad man skall göra.
Pågående:
Ingen har en aning!
Efteråt:
Alla, framförallt de som inte var med, vet precis vad man borde ha gjort!

Det är väl lite av universalbeteendet i samband med kriser:

Innan:
Alla vet precis vad man skall göra.
Pågående:
Ingen har en aning!
Efteråt:

Nja, jag skulle vilja korrigera lite...

Innan:
Va? Nej, vi är svenskar. Inget hemskt kommer att hända oss. Vi är ju svenskar.
Pågående:
Ingen har en aning! Utom...Sporthojsgänget som alltid har de rätta svaren och lösningarna. DiReCkT!!!
Efteråt:

Läs artikeln? Killen var ute o representerade med sitt mc-gäng, Hells adventurers. Det blev bråk med ett lokalt mcgäng, Abbo riders som bestämde sig för att kidnappa Johan och göra kaoz me han. Han är förmodligen hitman åt Abbo mc nu, därför har dom inte krympt hans skalle än. Varför skriver inte jag filmmanus?

Lite smaklöst att raljera över ett drama som knappast har något lyckligt slut.

20 sidor på Falschback är tyvärr att svåra att vaska fram något matnyttigt ur. Hade det inte varit bättre med ett snyggt sammandrag från någon här inne på SH?
Synd att ni jagade iväg Hell och hans tjej...
Jag vet att dom är bra inlästa på detta fallet och har följt det från dag ett via The Hubb.

Well well - jag får väl dra det jag vet:

Johan och en annan MC-kompis är på väg att korsa den afrikanska kontinenten. Sydafrika är (del?)målet.
Johan vill se mer av Mali, hans kompis vill se något annat. Dom skiljs åt och gör upp om att träffas senare.

Johan träffar en annan motorcyklst - Steven McGovan samt några andra overlanders. Tillsammans sitter dom på ett cafe när dom blir tagna. En tysk man gör motstånd, skjuts i bröstet. Han fortsätter att göra motstånd, larmar och försöker hindra bilen att köra iväg. Tysken avrättas på plats med ytterligare skott, nu mot huvudet.

En holländare, en sydafrikan som även har engelskt medborgarskap samt Johan Gustafsson sitter sedan dess som gisslan hos AQIM - AlQuaida Islamic Maghreb.
...å det är här problemen börjar på allvar. Det är ingen erkänd stat som håller dem fångna - alltså finns det ingen förhandlingspart för Sverige att sätta sig ner med. Det finns inte ens utrymme för någon tyst diplomati.
Tyvärr går det inte att köpa loss dem heller - eftersom AQIM är så exceptionellt välförsedda med medel och utrustning från flera olika stater. Dom behöver inga mer pengar.

Vad dom vill är att använda dessa kidnappade västeuropéer som hävstång och förhandlingsbrickor för att få loss egna politiska fångar, samt aktivister och terrorister i fängelser runt om i världen. http://www.jeromestarkey.com/post/22143675498/terrorists-seek-impossible-prisoner-swap

Självfallet helt omöjligt att komma till någon slags utväxling med terrorister, och även omöjligt att lösa en undercover pengadeal eftersom pengar aldrig efterfrågats.

Det insinueras här och var i trånga svedala att "det måste vara något skumt med han svensken" och att "så går det när man vill ansluta sig till Al-Shabab"

Inget kunde vara mer fel. Johan är en hojåkande äventyrare som råkade ut för lite mer äventyr än han önskade. Han var fel kille på fel plats. "Fel kille" så tillvida att han inte har något egentligt värde för kidnapparna. Han är en "bifångst" som borde slängts tillbaka i sandhavet igen.

Anledningen till att det är tyst om honom, och de andra fångarna är att det anses gynna deras sak. Inget pådrag i media anses signalera att dessa personer inte har något värde, och därför svarar mot ett lågt bytespris. Sant eller ej...?

Spelar i praktiken ingen roll, eftersom inget vettigt kan göras för dem. Staten Sverige kan inte förhandla, inte utöva påtryckning, inte sätta in militärt våld.
Den absolut enda europeiska maktkoncentration som har något att säga till om i regionen är Frankrike genom sin Främlingslegion. Men, eftersom inga franska medborgare befinner sig bland de fångna så är det knappast aktuellt "to send in Les Marines."

Där står saken. Det finns ingen reell väg ut ur dilemmat. "Vänta och se" är den bedömning de allra flesta sansade bedömare kommit fram till. Trist för Johan och hans anhöriga. Trist för regionen som behöver overlanders och MC-turister för sin utveckling. Det var förövrigt sådan här banditgäng som gjorde att man valde att flytta Dakarrallyt.

Den som är intresserad att veta mer bör plöja The Hubb: http://www.horizonsunlimited.com/hubb/
Där postas eventuella nyheter i fallet, och aktuellt kidnappnings- och banditläge rent generellt i Afrika och annorstädes dryftas.

Stöter ni på en svensk postare där eller på svenska forum som kallar sig "Priffe" så läs gärna hans inlägg två gånger. Han verkar ha koll och är bra uppdaterad. Man önskar att tidningarna kollae av med honom istället för att fabulera och röra till soppan ändå mera...

Ja det ska jag göra!

Ta bort mig som medlem. tack hejdå.

Sporthoj var bra en gång i tiden men när man inte får uttrycka sin åsikt ...... goodbye

Dumt av mig att virvla upp gammalt bottenslam i just denna viktiga frågan.
Hell hade varit på sin mammas gata i just detta ämnet, men men - saker och ting är som dom är.
Glöm att jag tog upp det, okay...?

Tror absolut att han hade varit rätt man att ge information i ämnet, men glömma?

ALDRIG!!!!:D

Ok. Raderat ditt konto.

Bara så alla vet. På SH får man absolut tycka och säga vad man vill, inom reglerna och Sveriges lag.

Vi kan dock inte tillåta att att man använder rasistiska undertoner i inlägg hur man vill. Speciellt opassande är det i en tråd som absolut inte handlar om invandrare eller den politik som förs i Sverige runt migrationen. Man kan tycka rätt myckte i ämnet, men det finns andra sajter och forum för åsiktsvädring och hat (flashback, avpixlat m.fl).

Förhoppningsvis kan tråden återgå till ämnet efter detta.

God Jul, och gott nytt år för trevligare framtid för alla :tummenupp

Ok. Raderat ditt konto.

Bara så alla vet. På SH får man absolut tycka och säga vad man vill, inom reglerna och Sveriges lag.
Japp visst är det kul, svea rikes lag, demokrati sa dom. Tyck vad du vill så länge du inte sticker ut eller har en udda åsikt, då är du kriminell och ska bli inlåst/bannad:D
(ingen aning om vem du tilltalar. o denna rad är inte riktakt mot dej personligen... ödets symfoni^^ :D God hjul

Lite smaklöst att raljera över ett drama som knappast har något lyckligt slut.
Skitit ut den där betonggrisen du har uppkörd i röven än herr viktig?
Kör mc genom afrika - räkna med galningar med vapen. Räkna med att inte komma tillbaks. Rätt enkelt. Det är ingen trevlig kontinent, den bara ser trevlig ut på bilder ibland.

Last edited:
Jag börjar förstå varför denna diskussion tigs ihjäl, den verkar ju locka fram alla med svammelpolitiska åsikter.
Jag bryr mig inte vem som kidnappat honom, han sitter frihetsberövad och man borde arbeta hårdare för att få honom fri, that's it.

Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Nyheter
Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Back