Köp av klocka/armbandsur

32105100-30.jpg Jag köpte en Omega Speedmaster nu i höstas som första "seriösa" klocka (alla tidigare var mer "prenumerera på 5 nr och få en klocka" klocka:tummenupp). Är mycket nöjd med den, framförallt av tyngden trots att den inte är en fullstor 41a, utan en lite tajtare 39a. Måste dock skaffa mig en watchwinder...

View attachment 394368 Jag köpte en Omega Speedmaster nu i höstas som första "seriösa" klocka (alla tidigare var mer "prenumerera på 5 nr och få en klocka" klocka:tummenupp). Är mycket nöjd med den, framförallt av tyngden trots att den inte är en fullstor 41a, utan en lite tajtare 39a. Måste dock skaffa mig en watchwinder...

Riktigt stilig! 39mm är the way to go tycker jag! :tummenupp

Fick inga argument, mer än att dom testat gångreserven och den var mer än 40h, Snitt 44.
Så det är säkert jag som är för stilla eller nått... Hur som så upplever jag den som för kort.
Nåja får ta det nästa gång den ska in... Om 5år.
Den angivna tiden för gångreserven är nog angiven under optimala förhållanden. Alltså när klockan varit i en winder eller liknande och sedan hela tiden befinner sig i en jämn temperatur på en i förväg specad nivå.

Är sugen på en Suunto klocka, vilken ger mest bang for the buck??

Har inget som helst användning av klockan så som den skall användas utan den är för mig bara ett smycke, möjligt att jag tar med den ut i löpspåret någon gång, men oftast kommer den att användas på kontoret.
Med det inte sagt att coola features inte är värda att betala lite extra för. :yoparty

Vad ska jag tjöpa?

Den ligger ett par tusenlappar över klockade du länkade till men kan kanske ändå vara värd att fundera över.
http://www.klockgiganten.com/?contentpage=showproduct&kategoriid=294&id=2043
Oris är ett förhållande okänt märke på den svenska klockmarknaden. När folk i allmänhet pratar om kvalitetsur benämns märken som Rolex, Omega och Breitling. Orisen jag länkade till är helautomatisk med ett urverk av hög kvalitet.

Mitt heta tips för idag! :tummenupp

Väckarklocka ;)

Är sugen på en Suunto klocka, vilken ger mest bang for the buck??

Har inget som helst användning av klockan så som den skall användas utan den är för mig bara ett smycke, möjligt att jag tar med den ut i löpspåret någon gång, men oftast kommer den att användas på kontoret.
Med det inte sagt att coola features inte är värda att betala lite extra för. :yoparty

Vad ska jag tjöpa?

Alltså såhär efter någon månads användande så rekommenderar jag inte den om du bara ska ha den på kontoret, den är stor som en frukostfralla att ha på armen och har man då som jag lite spensliga armar, så ser den gigantisk ut.

Knapparna är lite okänsliga till följd av vädertätningen, jag kände på en garmin i samma prisklass och de knapparna var faktiskt bättre.

Annars är jag nöjd med min (Vector HR).

för att va plastklockor tycker jag Suunto har riktigt bra materialskänsla. Det känns som kvalitetsplast.

På tal om plastklockor...
http://www.swatch.com/se_sv/sistem51.html
En automat med 90 timmar gångreserv, och ska leva i 10-20år utan behov av service (enligt någon uppgift). Har inte sett något pris men det verkar handla om kring tusenlappen eller dyrare.

Och på tal om Swatch så har de nu en serie dykare till vettiga priser. Har nästan varit lite sugen på att skaffa en att ha när jag cyklar i skogen. Min Casio är lite tung och otymplig, även om den sitter på ett natoband.

För lite bilder i tråden!

Helson Shark Diver
image.jpg

Steinhart Ocean Vintage Military
image.jpg

Armida A8
image.jpg

Maranez Layan
image.jpg

Rolex 14060 Sub
image.jpg

image.jpg

Trevlig fredag på er!

Last edited:
På tal om plastklockor...
http://www.swatch.com/se_sv/sistem51.html
En automat med 90 timmar gångreserv, och ska leva i 10-20år utan behov av service (enligt någon uppgift). Har inte sett något pris men det verkar handla om kring tusenlappen eller dyrare.

Och på tal om Swatch så har de nu en serie dykare till vettiga priser. Har nästan varit lite sugen på att skaffa en att ha när jag cyklar i skogen. Min Casio är lite tung och otymplig, även om den sitter på ett natoband.

Bra tips, tack!

Beställde mig en Citizen Promaster Carbon i Fredags, har letat ny klocka ettag nu och föll pladask för denna som ersättare till min gamla Promaster Aquamount Titanium. :)

JY0075-54E.jpg

För lite bilder i tråden!

Trevlig fredag på er!
Du skulle inte kunna lista klockorna? Jag som inte är så haj ser inte vad det är för några. Ja, förutom Rolexen, nu har jag något att sukta efter när jag blir stor, en Submariner eller två Seamaster... :3freak

De klockor som säljs via diverse forum, blocket osv som är "nya" har cert osv från svensk AD. Var i hel.. kommer dessa ifrån?

Kan i min vildaste fantasi inte förstå, den enda semivettiga förklaring jag fått är att AD's måste sälja ett visst antal för att få fortsätta vara just AD. Därför säljer de billigt till stamkunder då och då för att uppehålla volymerna, som sedan säljer de billigare på blocket. En annan förklaring är att klockorna är köpta med stulna kort, vilket heller inte är omöjligt men då borde det gå att hitta sådana historier på nätet, vilket inte förekommer särskilt frekvent.

Svara helst med fakta för jag har redan spekulerat själv ,-):4skrika

Någon som har haft en Android hydraumatic på sin arm?
Den ser riktigt ball ut men bilder kan bedra, det är egentligen världens smäckigaste ur kanske...

Den är ju inte dyr så att beställa på vinst eller förlust borde inte vara några problem, men eh, någon?

View attachment 394265

View attachment 394266

View attachment 394267

Jag köpte exakt den klockan o den blev lev idag!
Tyvärr har jag för klena handleder för denna klocka, vilket
är lite synd då jag tror den är en "huvudvridare" av ragn!

Istället för att slänga ut den på tradera/blocket etc så ställer jag frågan HÄR om ngn är intr av att
köpa den istället?
Den landade på 1387:- riksdaler vid min dörr o jag vill ha de pengarna tillbaka...

Någon...?

Bifogat

• image.jpg
    image.jpg
    224.2 KB · Visningar: 170
Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...