Konvertera till banhoj

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
trelleborg
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Vad krävs för att göra en standard hoj till banhoj?
 
Rensa hojen på belysning, blinkers, tuta, passagerar fotpinnar, stöd och andra gatgrejer.

Byt kåpor från original till kåpor med hel båt (bottenkåpa).

Naja bromsoksbultar, oljeplugg, oljefilter, samt fixa ett uppsamlingskärl för slangarna från tank och expansionskärl.
 
racekåpor te o börja med.. beror väl på hur mycket du själv tänkt att vara aktiv. Eller om du bara är en pryldåre som mig själv:huvet Men till en början kan du ju köra med o endast införskaffa racekåpor. däck kör du kanske te en början med gatdäck som klarar nån bandag med. eller så gör du som så att du säljer hojen som du har idag o köper dig en färdig preppad. finns en del ute här på sh:s köp o sälj. jag valde efter att jag gått igenom en del anonser o inte köpa färdig pga att jag vet vad jag har för hoj. Blir ju lite dyrare men jävligt roligt o få göra om sin egna hoj. Sncka med rikard på grevens mc delar. vet att han har nån drive nu där han ger lite rabatt under julen. Och bra support har du om de är något du behöver hjälp med o lösa.
 
Mest ekonomiska konverteringen är oftast:

Sälj gathojen. Köp färdignajad banhoj med extrafälgar, regndäck, däckvärmare etc. Köp däck och bandagar för mellanskillnaden.
 
Mest ekonomiska konverteringen är oftast:

Sälj gathojen. Köp färdignajad banhoj med extrafälgar, regndäck, däckvärmare etc. Köp däck och bandagar för mellanskillnaden.

måste man najja för att få kör tex på bandagar? najjning kostar ju inget o göra förutom lite tråd. kan va bra o veta hur mycket han skal gå in för bankörning. om det bara är för att köra lite bandagar till en början så går de väl bra o bara införskaffa sig ett sett racekåpor? känns lite onödigt me allt annat.
 
Tack för alla svar. Tänkte konvertera bimota yb9, tror inte det finns racekåpor att köpa till den.
 
måste man najja för att få kör tex på bandagar? najjning kostar ju inget o göra förutom lite tråd. kan va bra o veta hur mycket han skal gå in för bankörning. om det bara är för att köra lite bandagar till en början så går de väl bra o bara införskaffa sig ett sett racekåpor? känns lite onödigt me allt annat.

Sant, är det bara "vanliga" bankörningar för allmänheten så behöver han inte naja. Men dom billigaste "banhojarna" är ofta ex-racehojar som av naturliga skäl är färdignajade.

Bror ju lite på vad man menar med "banhoj". Det jag kör bana med är min gathoj som har kinakåporna som satt på när jag köpte den och av mig inköpta kraschpuckar, hade det varit originalkåpor hade jag nog köpt krashkåpor till den. Räcker ju att börja med, men sen vill man ha mer och mer och slutar åka gata så är det kapitalförstöring att göra om en fungerande gathoj när det finns billigare och för bana bättre banhojar nästan gratis därute.
 
Är rätt beroende på vilken klass du ska tävla med den. Men enda klassen jag kan tänka mig att den går in är speedster cup, eller vad nu den nya klassen för nya rookies skulle heta. Men även där så skulle jag rekomendera nyare hoj att bygga på om det inte är att den går in i nån classic-klass? Men annars är det dom normala säkerhetsåtgärderna som gäller som andra sagt innan med najjat och hel båt mm.
 
Last edited:
Jag ska inte köra på riktigt, bara för att ha roligt
 
Jag ska inte köra på riktigt, bara för att ha roligt

Så du menar att vi som kör racing inte har roligt eller!?
( Du vet om att du ställer frågan i RACINGFORUMET? ) :smasha :krama

Skaffa licens och upptäck att du inte gjort nått roligare innan! :tummenupp

Om du bara ska köra bandagar så har dom faktiskt ett eget forum. Men där gäller det nog bara att ha koll på att inte styrändan kan lossna.. :näsblod
 
Öhhhhh. Ska inte köra tävling, ska vel prova på lite innan.
Jamen då ska vel egentligen bara köra bandagar.
Men jag fick iaf svar på frågan och tack för det :O)
 
Last edited:
PHP:
Kom även ihåg bara vatten i kylsystemet, ingen glykol.


Man ska ha lite tillsats så man slipper korrosion och även lite smörjande egenskaper.

Men detta är endast för racekörning. Ska man bara köra trackday finns inga krav på glykolfritt trots att det är en stor fördel för resten av deltagarna om man skulle gå omkulll!
 
Tänkte konvertera bimota yb9

I så fall väljer du nog ett av de dyraste och krångligaste utgångsobjekten. Om du är seriös angående banåkning och om du samtidigt vill komma undan så billigt som möjligt, gör som pjohan föreslår - köp färdigt. Annonssidorna är fulla med mer eller mindre färdigkittade banhojar och den här tiden på året är verkligen köparens marknad. Läge att fynda, så att säga. Köp någon av de vanligaste hojarna (CBR 600/1000, R6 / R1 eller GSX-R 1000), då är det mycket lättare att få tag på begagnade delar. Köp någon där du får med flera uppsättningar fälgar och gärna kompetent fjädring.
 
Bimota originalplast är väl nästa omöjligt finna, så väldigt synd lägga dessa i backen :gråta, någon typ utav racekåpor måste väl passa. God Jul och ett Gott Nytt År. Toyman

Jag tycker lotus-jonas inlägg dryper av ironi, hoppas för guds skull inte att jag har fel...
 
*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Back
Top