The birth of a HPD

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
För en 20 år sedan hittade jag en gammal Husqvarna lättviktare på en skrothög i skogen under älgjakten, den bärgades givetvis och en lättare renovering påbörjades (läs demontering, lite rengöring, lite servalack och sedan spreds alla delar för vinden)

Nu i sommar hittade jag alla lager och skruvar i en låda med delar till gräsklippare som kördes på skroten för länge sedan och jag plockade ihop allt skrotet igen tillsammans med en gammal sadel och styret från en Crescent damcykel.

2jcyeeg.jpg



Tanken var att slänga i nån gammal motor och göra en liten bushoj till sommarstället.
Hjulen var inget vidare i skicket och dessutom ser det asfult ut med 21" bak och 19" fram.
Tanken var att ersätta dem med typ gamla cross- eller moppehjul.

Eftersom det inte var något vidare badväder idag så slog jag en signal till Hojbiten i Mönsterås som skulle ha en hel del som skulle kunna passa.

Det stämde väl sådär...
 
Last edited:
Efter att ha letat genom hela lagret och dessutom ett annat ställe en bit bort så var vi redo att ge upp.
Det fanns ingenting som var bolt-on eller ens heavily-modified-and-booger-welded-on med skivbromskonvertering dessutom.

Då fann mitt öga en gigantisk trumbroms och galenskapen togs till nya oanande höjder.

Ett framhjul från en Kawa AR125 -85,[edit kz250] härligt old-school och low-tech med fyrbackslook.

Med nya krafter kastade vi oss över lagret igen och raskt hittades en matchande bakfälg, ett ryckgummi, en drivkrans, en bromssköld med backar och ett antal axlar (utan passande mutter)

Stort tack till Hojbiten som lyckade fixa fram hjul och utan att idiotförklara mig en enda gång!
au8rbc.jpg


Efter en timmes trevligt skitsnack åkte jag hem smutsigare, fattigare och med ny inriktning på bygget.

Nu känns det som om renoveringen behöver bli lite mer omfattande än bara nya kullagerkulor och gummiband.
Kanske till och med riktning av bucklan i tanken och en fräck lack! :D

Nästa puck blir motorn, jag funderaded på en kinamotor på 150cc men en mindre 2-t twin på 200-350 cc hade ju suttit som en smäck!

Någon som har en sådan där Loncin Honda-klon och kan tala om om det är något att satsa på eller kanske till och med har en liten tvåtakstwin med drevet på vänstersidan liggandes?

//Anders
 
Last edited:
:4skrika Nej, nej nej!!! Du får inte sätta gjutna fälgar på ett sånt chassi!!! Det måste bara vara trådekrat. Om de sen kommer från en moped eller vad spelar nog mindre roll.

Köp en moped och slakta? Eller någon gammal 125a?
 
:arsele :D

Jag kanske håller med dig när de väl sitter där, men just nu känns det ganska coolt.
Jag såg Kruggers Black Bomber i MCM och det är lite det stuket jag ser framför mig

Men du verkar ju vara rätt man för att ge mig tips på motor!
Vad kan tänkas passa?

En mindre twin, max 40cm hög och 25 lång och drevet till vänster.
 
:arsele :D

Jag kanske håller med dig när de väl sitter där, men just nu känns det ganska coolt.
Jag såg Kruggers Black Bomber i MCM och det är lite det stuket jag ser framför mig

Men du verkar ju vara rätt man för att ge mig tips på motor!
Vad kan tänkas passa?

En mindre twin, max 40cm hög och 25 lång och drevet till vänster.

Jag tycker fortfarande det ska vara trådekrat men det är ju din hoj.

Scanna blocket och köp någon billig lite fyrtaktsstånka i närheten av där du bor. Kanske hittar du ett helt chassi med fler delar.
Eller testa en kinesstånka men jag skulle hellre gå på nån gammal japsstånka.

Antar att du är mer ute efter show than go så kinesmotorn funkar nog tillräckligt bra.
 
Det är ju en HPD, så gjutna fälgar funkar bra!
Jag skulle satsa på en tvåtaktstwin från sent sjuttiotal/tidigt åttiotal.
Gärna något som inte är beroende av stora expansionskammare.
Kanske en MZ?
edit:
JAWA tänkte jag på.
 
Last edited:
Jag scannar Blocket varje dag, men det är inte så ofta det dyker upp något vettigt i motorväg.
Jawa har drevet till höger och det funkar inte med ramen.

Och mer show än go... jag vet inte, kanske, det är nog mest kul att bygga och klura ut hur man ska få ihop det. Om jag hade gjort ett seriös bygge hade jag nog renoverat originalhjulen och köpt korrekt motor.
Det här är mer ett experiment.

Jag misstänker att det aldrig går att regga den, utan den får stå på sommarstället för turer ner till hamnkafét. Så det blir en café racer i bokstavlig mening.
Har ju Boldoren för mer riktig körning.
 
Nyheter
Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Back
Top