Har vi några fanboys av manuella växellådor?

Med senaste årens framsteg har jag lärt mig att mer och mer njuta utav automatväxlade bilar, speciellt dubbelkopplade sådana. Det går fasen inte att ignorera dess utveckling och numera ser jag det inte som att man offrar något, vare sig det handlar om ren transport från A till B eller att köra på bana.

När t.o.m. Porsche själva enbart ger alternativet automat (PDK) på sin banbil GT3 RS så bör man förstå lite varför :) Deras argument är att den bilen handlar om att köras så fort som möjligt runt en bana, och när de då insåg att deras PDK skapar en två bil-längd lång lucka jämfört med deras (professionella) racingförare i manuella motsvarigheter, så finns det ju faktiskt inget att argumentera emot med, förutom att man vill offra lite tid/prestanda för sin subjektiva känsla av att vifta runt i bensinen själv hehe



Visst finns det ett litet obehag inom mig när man kör t.ex. en modern XC60 och växlingarna tar tid och allt är lite svampigt, men det är ändå en rejäl bekvämlighet med automat, cruise control och dessutom en adaptiv sådan - då är det jäkligt smidigt och gött att köra både långa sträckor motorväg och i stora städer.
 
För mig handlar inte körglädje så mycket om effekt och prestanda. Det är bilens förmåga att involvera föraren i varje moment som är grejen. I det avseendet är en manuell låda oslagbar.

//J
 
Polaren har en E90 M3 med smglåda. Vilken jävla bil! Sjuuuk låda på att växla. Finns ingen chans att man växlar fortare manuellt. Men jag hade valt en vanlig manuell ändå! Vill ha koll på kopplingen, utan den är det ju som att spela en gitarr som det fattas en sträng på!
 
Porsche-Doppelkupplung, direkt shalt getriebe, s-tronic, Dual clutch transmission, TwinClutch-sportshifttransmission....

Getrag, ZF, BorgWarner.

Problembarn med finare namn. Nackdelar?
Servicekrävande, kostsamma underhållsåtgärder, känslig elektronik och i princip omöjliga att uppgradera om man masserar motorn.

Det har väl börjat trilla in som en puck på agendan antar jag, eftersom ex. Audi på sina mer momentstarka motorer nu istället återgått till en hederlig turbin med momentomvandlare istället för två kopplingar (typ 313hk v6 BiTDI).

Skulle icke på en fläck äga en datorstyrd manuell när väl garantin gått ut..
 
Om du ska ha växlat för hastighet så får du försämrad acceleration om inte har en vansinnigt stark elmotor.

Det stämmer förstås. Däremot är jag tveksam till att den genomsnittliga effektiviteten blir bättre med växellåda om man har en vettig motor.

På lite sikt gissar jag att de flesta lättare elfordon kommer tjäna vikt/effektivitet på att köra med kraftigare motor snarare än växellåda för att uppnå tillräcklig acceleration. På hojsidan är Mission RS redan nära att slå i taket för hur mycket vrid en hoj har nytta av trots deras enda växel.
 
Det stämmer förstås. Däremot är jag tveksam till att den genomsnittliga effektiviteten blir bättre med växellåda om man har en vettig motor.

På lite sikt gissar jag att de flesta lättare elfordon kommer tjäna vikt/effektivitet på att köra med kraftigare motor snarare än växellåda för att uppnå tillräcklig acceleration. På hojsidan är Mission RS redan nära att slå i taket för hur mycket vrid en hoj har nytta av trots deras enda växel.

Ja, jag är nog med lite tveksam eftersom att växellådan innebär en effektförlust i sig... Måste vara rätt dåliga motorer till att börja med. Missions motor är ju närmast linjär, vilket är riktigt smutt. :) Istället för att fuska med växellådor har de satsat på att bygga en riktigt bra motor.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top