Kamaxel går trögt. Arborrning/linehoning pris?

förbannad

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2013
Ort
norrbotten
Hoj
cr125-06
just köpt en begagnad topp från england till min klx650 och när jag test monterat kamaxlarna för att kolla så allt rullar som det ska så sitter avgaskammen så hårt att den knappt går rulla för hand medans insugskammen rullar skitlätt.

jag har dragit med rätt moment i överfallet.

vad fasen är fel?
hur kan det bli så trångt.. lagerbanorna ser ju bra ut visuellt iaf.

kan man lämna in för linehoning eller arborrning? och vad kan det kosta?

jävligt less på denna hoj nu alltså... kört ca 1 mil sen jag köpte den i juni.

tack på förhand!
 
Bli inte förolämpad nu, men jag måste ju kolla det enklaste först.
Är kamaxelöverfallen oförväxlade och rättvända?
 
Last edited:
Bli inte förolämpad nu, men jag måste ju kolla det enklaste först.
Är kamaxelöverfallen oförväxlade och rättvända?

Exakt! Säljaren kanske hade isär toppen och sedan bara "slängt ihop" den. Mao, lita inte på att den var rätt monterad när du fick den….
 
lagerbanorna ser ju inte nytt ut men definitivt inte något som ska orsaka detta iaf. kammarna går ej heller förväxla då avgaskammen har en decomp fastsvetsad vid sidan.

då jag med ett smile på läpparna fick hem toppen och skulle börja montera skiten övergick det till fosterställning i soffan i tre timmar ist. fattar inte vad fasen som är galet. avgaskammen (som går trögt/fastnar) är ju då i nyskick.


edit: om nu toppen mot all förmodan är aningen skev tycker jag att insugskammen ska gå trögt också.. och att den skulle nypit innan demontering från hojen den satt på.
 
Last edited:
Går kammen trögt om du lägger i den i toppen utan överfall? Köp lite plastigage(plasttråd för att mäta lagerspel )och kontrollera spelet innan du gör något annat
 
Är det rätt kammar till toppen :va
årsmodell/serienummermatchning alltså :hej

(vänt på toppen och satt kammarna fel :hihi )
 
Går kammen trögt om du lägger i den i toppen utan överfall? Köp lite plastigage(plasttråd för att mäta lagerspel )och kontrollera spelet innan du gör något annat

Jo kammen går aningen trögt utan överfallet på plats.


Är det rätt kammar till toppen
årsmodell/serienummermatchning alltså

(vänt på toppen och satt kammarna fel )

jadu, fel kammar kan det endast vara om nu någon gjort inbrott i mitt garage och bytt ut mina enda kamaxlar.

det är samma cylindertopp från årsm. 93 och uppåt. min e -99. toppen jag köpte var från -95 har ja för mig.. men hursomhelst det ska vara samma till alla årsmodeller av klx650. bortsett från att "R" modellen (som jag har) har en vassare insugskam och annan tändning, nikasil cyl osv..
 
lagerbanorna ser ju inte nytt ut men definitivt inte något som ska orsaka detta iaf. kammarna går ej heller förväxla då avgaskammen har en decomp fastsvetsad vid sidan.

då jag med ett smile på läpparna fick hem toppen och skulle börja montera skiten övergick det till fosterställning i soffan i tre timmar ist. fattar inte vad fasen som är galet. avgaskammen (som går trögt/fastnar) är ju då i nyskick.


edit: om nu toppen mot all förmodan är aningen skev tycker jag att insugskammen ska gå trögt också.. och att den skulle nypit innan demontering från hojen den satt på.

Sitter toppen bultad på cylindern när du provar?
 
Sitter toppen bultad på cylindern när du provar?

nej toppen är inte bultad på cylindern då jag testat. kan det verkligen göra sån skillnad så att den nyper fast kammen bara för att den inte är bultat i cylindern?
 
nej toppen är inte bultad på cylindern då jag testat. kan det verkligen göra sån skillnad så att den nyper fast kammen bara för att den inte är bultat i cylindern?

Innan du bryter ihop helt är det värt att prova.

Du behöver ingen packning och inte dra fullt moment.
 
Har jag inte helt fel för mig så förekom (förekommer?) det att överfall inte såldes som separat reservdel utan som komplett enhet tillsammans med topp pga att dessa behövde arborras tillsammans för att uppnå tillräcklig toleransprecision. Kan kanske isf vara en bov i dramat?
 
Har jag inte helt fel för mig så förekom (förekommer?) det att överfall inte såldes som separat reservdel utan som komplett enhet tillsammans med topp pga att dessa behövde arborras tillsammans för att uppnå tillräcklig toleransprecision. Kan kanske isf vara en bov i dramat?

det stämmer bra de! överfallet bearbetas ihop med toppen från fabrik. jag fick med topp+överfall från säljaren i england och om det isåfall är utbytt mot en annat överfall (vilket jag inte skulle tippa på) så kan det givetvis vara det som gör att den nyper fast.
 
Kontakta säljaren och fråga om överfallet, om det inte lirar ordentligt och det är omöjligt att vända fel så är ju inte överfallet till den toppen.......
(hoppas att säljaren inte heter "Murphy")
 
Kontakta säljaren och fråga om överfallet, om det inte lirar ordentligt och det är omöjligt att vända fel så är ju inte överfallet till den toppen.......
(hoppas att säljaren inte heter "Murphy")


jag skickade iväg ett mejl till honom angående överfallet och att kammen nyper fast.. samt om hojen som toppen satt på lirade fint.

en polare ska mäta upp kammarna och spel+diameter i lagerbanorna imorn på jobbet hans så får man se vad domen blir.



Edit: avgaskammen går lite trögt även utan överfallet på plats.
 
Glömde, arborra går ju förmodligen att göra för den kammen som nyper men det blir ju värre för den som glappar, om man kan tillföra lämpligt material på nåt bra sätt så kan det ju funka förvisso men det är förmodligen enklare att hitta en ny topp.

Lycka till, du behöver det :hej
 
Glömde, arborra går ju förmodligen att göra för den kammen som nyper men det blir ju värre för den som glappar, om man kan tillföra lämpligt material på nåt bra sätt så kan det ju funka förvisso men det är förmodligen enklare att hitta en ny topp.

Lycka till, du behöver det :hej


jo de är ju sant.. allt går ju fixa i princip.. men det är ju en ekonomisk fråga iaf i mitt fall.

ta inte illa upp men HAHAHAHA hitta en ny topp enklare?!?! har bokstavligt talat kollat minst 1 gång om dagen sen i juli på ebay,tyska skrotar,blocket och svenska skrotar efter en begagnad topp. det var först för 2 veckor sen jag lyckades hitta en :p

btw, när jag köpte hojen i somras så märkte jag när jag fått hem den att det var en spricka på ca 3 cm i toppen. (frostsprängd) hyffsat otur man har då man råkar ut för trasig topp en gång till!

så "lycka till" var rätt ordval :)
 
fick just svar från te drickaren..

"Then cam cap was off the klx650 turned over freely ran before the cdi went
The journals have no wear in them the cam you have may be off a different model
May be if you do some research they may of used two die efferent cams with slightly different spec
I have sold the cams so I am unable to measure"


så jag får helt enkelt lita på karln att det var rätt överfall.
kan ju hända att min kamaxel är krokig eller nåt.. jajja ska ju mätas imorn så man får se helt enkelt. tack för alla svaren hittils!! :)
 
Så det är inte de kammar som suttit i toppen från början alltså?
Kan de vara matchade (topp/kamaxel) vid produktionen?
 
Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Back
Top