Skruvarna fastnar i okfästet

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Tja! Köpte en gaffel från en Husa 06-07 för några veckor sedan och idag testade jag att skruva i en skruv i det radiala bromsoksfästet i gaffelfoten, kom bara 2 varv innan det tog tvärstopp. Min fråga är då, det är inte så att det är tumgängat? Har tvingat i M-gänga i tum förut och det gör jag ogärna om. Kollade iofs Husashopen och skruven ska vara M10 står dock inte vad stigningen ska vara men de är la standard då, M10 x 1,5mm alltså?
Isf är vissa gängor lite sneda, vågar jag försöka dra dom raka eller är det lönlöst i alugjutgods?

Båda hålen var likadana det var därför jag slogs av tanken att det var tumgängat, varför man nu skulle ha det på en europeisk hoj...

Det troligaste är väl att det är fingängad M10 skruv du behöver?
Gissningsvis M10x1,25.

Jag skulle bli mycket överraskad om en utbildad konstruktör har ritat dessa komponenter med M10 standard. Jag vet inte säkert, men det är mycket mer sannolikt att detta handlar om M10x1.25 med vanlig 6H / 6g passning.

Jag skulle bli mycket överraskad om en utbildad konstruktör har ritat dessa komponenter med M10 standard. Jag vet inte säkert, men det är mycket mer sannolikt att detta handlar om M10x1.25 med vanlig 6H / 6g passning.
Jag med egentligen, men hade inga 1,25 hemma bara 1,5 och 1 jämt. Typisk när man handlade på lellesshopen härom dagen. :huvet

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!