Suzuki RM 250 1995 all el bytt, ingen gnista

Niippee

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2013
Hoj
Suzuki RM 250 1995
I våras lossna tändplattan och de skramla till. Vi börja med att byta den men vi fick ingen gnista efter det. Och nu har vi bytt ALLT inom el på hojen, fortfarande ingen gnista men de är mycket mycket klen ström som man kan känna med fingret. inte nog för att få gnista dock. så what to do? ska de vara kopplat på annat sätt eller så?

Vi har även slipat så jord får kontakt med ramen. (Tändplattan är ej jordad)

All hjälp uppskattas!

Last edited:
Allt e nytt förutom CDI boxen.
Svänghjul
tändplatta
tändspole
tändhatt
tändstift
och en Original CDI box från ebay (ger ut exakt samma ström som den förra)

Har du kollat dödarknappen och dess kablar? det låter lite som att felet kan ligga där.

Annars kan det gå att mäta resistansen i statorn just för gnistan (i och för sig kanske din hoj enbart genererar gnista ifrån statorn). Då rekommenderas det en analog multimeter då de digitala kan störa och göra så att resistansen blir högre än vad den egentligen är. Om du har en verkstadsbok eller en sådan ifrån internet brukar det stå vad det är för resistans den ska ligga emellan.

Säker på att statorn är korrekt för din hoj? vet att exempelvis electrexworld ibland rekommenderar felaktiga statorer till vissa mc-modeller.

Hur ser kablarna ut i övrigt? är alla kablar nya? har du möjligtvis någon säkring som kanske gått?

Får prova det. vi har en bok för den här specifika hojen. Den ser exakt ut som den gamla, eller iaf väääldigt lik! magneten är starkare på denna än den gamla statorn hade. Alla kablar är fina, inga skador!

Last edited:
mät hur mycket ström du får till tändspolen, gå bakåt.
Hade tvärt-om-fel på en av mina 125:or innan, då hade jag spillt lite olja vid cdin som tydligen ledde över strömmen, så jag kunde alltid starta, oavsett dödarknapp eller nyckel.
Gjorde rent, vips så behövde man nyckel för att starta den igen.

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!