Hur får jag ner växelpinnen?

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Hej, jag vet att detta borde vara skitenkelt men jag tycker att växelpinnen är lite för högt upp och jag skulle vilja flytta ner den lite.
Det går inte att ta ut den inringade delen för staget tar i hålet som den går igenom.
Jag blir galen vad gör jag för fel?
Om ni tittar på bilden så ser ni vad jag försöker göra, först så lossar jag på den silvriga (steg 1) och sedan försöker jag dra ut den för att kunna flytta ner pinnen men då tar staget i (steg 2)
Jag har youtubat men inte funnit någon video på hur man gör detta.
Hojen ifråga är en Street Triple -13.
Tack på förhand
IMAG2666 - Kopia.jpg

Räcker det inte att justera staget?
Då får du plocka bort allt som är i vägen och flytta ett snäpp på splinesen.
Flyttar du för mycket, så blir vinklarna konstiga och växlingen känns skum.

Edit: Tittade på bilden.
Lossa kulkopplingen (det sitter en låsning bestående av en ståltrådsring nedanför "ollonet" som du vrider ut och drar ned).
Den brukar gå att dra bort snett.
Sedan är det bara att flytta.

Last edited:
Räcker det inte att justera staget?
Då får du plocka bort allt som är i vägen och flytta ett snäpp på splinesen.
Flyttar du för mycket, så blir vinklarna konstiga och växlingen känns skum.

Edit: Tittade på bilden.
Lossa kulkopplingen (det sitter en låsning bestående av en ståltrådsring nedanför "ollonet" som du vrider ut och drar ned).
Den brukar gå att dra bort snett.
Sedan är det bara att flytta.
Tack, jag lossade på ståltrådsringen men jag tog inte bort hela, ska hela ståltrådsringen bort eller räcker det om man bara lossar den?

Lossa låsmuttern vid kul-leden (precis till höger om nr2 som du ritat på bilden), sen lossar du låsmuttern på motsvarande kul-led på andra sidan av stången, men tänk på att den ena av dem är vänstergängad när du ska lossa. Sen med låsmuttrarna lösa snurra på stången tills pedalen är där du vill ha den, dra åt låsmuttrarna.

Nr1 på bilden ska du inte röra

Lossa låsmuttern vid kul-leden (precis till höger om nr2 som du ritat på bilden), sen lossar du låsmuttern på motsvarande kul-led på andra sidan av stången, men tänk på att den ena av dem är vänstergängad när du ska lossa. Sen med låsmuttrarna lösa snurra på stången tills pedalen är där du vill ha den, dra åt låsmuttrarna.

Nr1 på bilden ska du inte röra
Men om jag inte rör på fästet på nummer 1 så kan jag ju inte flytta ner växelpinnen?:confused:
Jag har provat att lossa på låsmuttrarna och då vrider sig stången, sitter skithårt och jag vågar inte dra hårdare, men som skrotnisse skrev så finns det ju en låstrådsring på kulan (syns på bilden) ska man inte lossa på den?

Låstrådsringen låser stången mot kulan, men om du tar bort på båda sidorna så kan du ju ta bort hela stången och sätta upp den i ett skruvstycke och sen skruva ut den.
Sitter den ultrahårt trots att du lossnat båda låsmuttrarna så är den förmodligen hårt bottnad i någon sida, eller loctitad.

Edit, det sitter väl en likadan kulled bakom skyddet vid växelpinnen

Last edited:
Men om jag inte rör på fästet på nummer 1 så kan jag ju inte flytta ner växelpinnen?:confused:
Jag har provat att lossa på låsmuttrarna och då vrider sig stången, sitter skithårt och jag vågar inte dra hårdare, men som skrotnisse skrev så finns det ju en låstrådsring på kulan (syns på bilden) ska man inte lossa på den?

"Stången" är en vantskruv.

Stämmer bra!
Det sitter en exakt likadan bakom skyddet vid växelpinnen.
Jag vågar inte dra nån hårt, vill inte skada hojen. Är det som klubba säger? ska man låta bli nr 1?

Ta ALLTID tvåan och sen trean som sitter bakom skyddet så går det nog för dig :rock:yoparty

Mina pedagogiska skills är inte så bra på området.

Den del du kallar "stången" är vänstergängad i ena änden och högergängad i andra. När du lossat låsmuttrarna vid båda kullederna kommer du lätt att kunna skruva på denna stång. Kolla då på växelföraren/växelpedalen eller vad man vill kalla den hur den höjer och sänker sig beroende på vilket håll du skruvar.. Genialisk konstruktion. (Bara Raask som inte begripit fördelen).

Mina pedagogiska skills är inte så bra på området.

Den del du kallar "stången" är vänstergängad i ena änden och högergängad i andra. När du lossat låsmuttrarna vid båda kullederna kommer du lätt att kunna skruva på denna stång. Kolla då på växelföraren/växelpedalen eller vad man vill kalla den hur den höjer och sänker sig beroende på vilket håll du skruvar.. Genialisk konstruktion. (Bara Raask som inte begripit fördelen).
Tack för svaret! Jag går till garaget och provar på en gång! :yoparty

Gör som blueridge säger. När du skruvar så stången blir kortare så går växelpedalen längre ner.
Bara i undantagsfall behöver man lossa och flytta n1, då flyttar man den 1 splines kugg åt det håll man vill ha pedalen.
När man måste ta bort n1 så märk hur den satt så är det jättelätt att hitta rätt nivå när du återmonterar den.
En del hojar är märkta med ett körslag mitt för öppningen i nr 1

Tack så mycket!
Nu är det fixat :yoparty
Man behövde inte röra nummer 1.
Det enda man skulle göra var att lätta på muttrarna som var längst ut på stången (på bägge sidor) sen var det bara att justera höjden genom att vrida på stången, Därefter skruva åt muttrarna igen. Klart!
Ett stort tack för alla tips :Bugar

Hurra! En tråd med en vettig fråga, bra tips, och ett fint slut som inte spårar ur och blir till pajkastning!
:banana

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...