MotoGP - Motegi - AirAsia Grand Prix of Japan

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...Men det kommer nog bli ett hyfsat spännande race på Valencia iaf. :D

OJA! :tummenupp

Nu håller jag ju en liten tumme för Marquez, men skulle Lorre knata upp och ta det så kan jag inte annat än säga att det också är en väl värdig vinnare.
Här på slutet har han ju varit grym! :)
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
1. Tror ni på teamorder från Honda? Dvs för att bärga titeln?

Men om det blir 1. Lorre, 2. Pedrosa, 3.MM, kommer Pedrosa släppa förbi MM innan målgång då?
Behövs inga teamorder, blir MM 4:a eller bättre spelar det ingen roll hur de andra placerar sig.
Och det tror jag han klarar med en hand på ryggen om ingen fäller honom.

Edit: för sent...
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Lite Off topic men noterar ett skrivfel på motogp.com från notisen om Yamahas 200:ade seger..
Man skriver "The success marked Yamaha’s seventh win of the 2013 season" - men Yamaha har väl vunnit 8 gånger ! Okej att Rossi inte dominerat i år precis, men fan att de glömmer hans endas seger i år!:mad:
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ja tror Pedrosa får order om att inte köra om MM...

Med tanke på att Dani normalt är bra på Valencia så tror jag att han får order om att gå för seger. Ju bättre Dani placerar sig, desto lättare blir det för Marc. Om Jorge vinner måste Marc vara sämst fyra. Om Dani vinner så räcket det ju med att Marc blir åtta.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Varför skulle han göra det ?:va MM vinner ju oavsett om han kommer tvåa eller trea ...

Ja tror Pedrosa får order om att inte köra om MM.... råkar han hamna före MM i starten så tror ja inte han släpper förbi MM såvida det inte skulle vara avgörande för mästerskapet, dvs lorre leder, pedrosa 4:a och MM 5:a... då släpper nog pedrosa förbi MM, motvilligt :)

Tror att Lorre vill vinna även på Valencia även om MM bärgar hem titeln..
Då blir det lättare att själv tänka att "jag hade vunnit om jag inte haft otur att skada mig".

Värre för Pedrosa, som förvisso också varit skadad, men han har ju legat en bit efter även i oskadat skick.
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Idrottsmän på den här nivån har nog väldigt stort ego och han skiter nog i Lorre och bryr sig enbart om sin prestation. Kan han ta första plats så tvekar han inte en enda sekund.

Självklart har dom det.
Det var väl några år sen vi såg en Ungersk 125GP åkare var före kallio över mållinjen med konsekvens att den senare förlorade totalen till en annan förare/märke. Detta fick han nog äta upp.

Men undermedvetet tror jag inte han skulle gå i klinch med Marques för att ge Lorenzo äran, tror tom han hellre ser Marques före i totalen.
Verkar som han och Rossi har en ganska bra relation och liknande syn på racingen.

Fast Rossi har inte varit i närheten i år så varför skulle han vara det nu kan man fråga sig.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Fast Rossi har inte varit i närheten i år så varför skulle han vara det nu kan man fråga sig.

Oavsett vad man tycker om Valentino, oavsett hans tidigare framgångar och oavsett om han är den störste genom tiderna eller inte så är i alla fall en sak tydlig efter säsongen 2013 - hans bästa dagar har passerat och han tillhör inte längre den grupp "aliens" som ligger och drar längst fram. Han kan ta enstaka pallplatser och han kan till och med vinna om en eller flera "aliens" är skadade eller får sig själva svartflaggade, men han grejar det inte längre på egen hand.

Valentino är därför knappast en bricka i spelet i Valencia. Han slår inte gårdagens topp tre under normala omständigheter och allt annat än ett VM-guld till Marc är därför en skräll.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Ja Rossi är inte med i toppen längre, så är det bara.

Coolt o se alla fans dock, var nere i Brno o trodde inte det var sant när jag såg vilken backning han har.
Skall ner till Valencia nu och hoppas det blir ett spännande race :)
Hoppas CC kan ta en pallplats :banana
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
1. Tror ni på teamorder från Honda? Dvs för att bärga titeln?

Men om det blir 1. Lorre, 2. Pedrosa, 3.MM, kommer Pedrosa släppa förbi MM innan målgång då?

Dani inser sitt eget bästa så jag tror inte det blir en Talmacsi om Marc ligger fyra och Dani femma på sista varvet och Lorenzo leder. Kan han spöa Lorenzo tror jag absolut han kommer satsa på det, oavsett vart Marc ligger.

Jag tror dock Marc kommer köra ifrån Dani på Valencia med eller utan teamorder.
 
Last edited:

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Rossi blandar sig nog inte i, Valencia är inte hans favoritbana, han har bara vunnit där 2 ggr, 2003 och 2004 när han peakade och överlägset bäst.
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Dani inser sitt eget bästa så jag tror inte det blir en Talmacsi om Marc ligger fyra och Dani femma på sista varvet och Lorenzo leder. Kan han spöa Lorenzo tror jag absolut han kommer satsa på det, oavsett vart Marc ligger.

Jag tror dock Marc kommer köra ifrån Dani på Valencia med eller utan teamorder.

Man får dock inte glömma.. Iof lite annat läge.. men bara lite..
demotivational-poster-16683.jpg
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Det räcker ju med 3 st Yamaha framför Marques, men att det skulle hända känns väldigt långt borta.

Det räcker egentligen med 1 specifik Yamaha (Lorenzos) om den är på förstaplats, men det måste ligga totalt minst 4 hojar av valfritt märke (bortsett från ettan då) före MM vid målgång för att han inte ska ta titeln. Fjärdeplats räcker då han har 13 poängs ledning och skillnaden mellan 1:a plats och 4:e plats är 12 poäng (1:a = 25p, 4:a = 13p).
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Det räcker egentligen med 1 specifik Yamaha (Lorenzos) om den är på förstaplats, men det måste ligga totalt minst 4 hojar av valfritt märke (bortsett från ettan då) före MM vid målgång för att han inte ska ta titeln. Fjärdeplats räcker då han har 13 poängs ledning och skillnaden mellan 1:a plats och 4:e plats är 12 poäng (1:a = 25p, 4:a = 13p).
Just så räknade jag också.
Vilket betyder att alla Yammor inkl Smith ska vara före Marques i mål.
Vilket inte händer om inte MM står på näsan eller gasar ut i sanden eller har sönder nån pryl på cykeln.
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Tror att Lorre vill vinna även på Valencia även om MM bärgar hem titeln..
Då blir det lättare att själv tänka att "jag hade vunnit om jag inte haft otur att skada mig".

Värre för Pedrosa, som förvisso också varit skadad, men han har ju legat en bit efter även i oskadat skick.

?
Va har de med mitt svar till Emullo att göra ?
Emullo skrev: "Men om det blir 1. Lorre, 2. Pedrosa, 3.MM, kommer Pedrosa släppa förbi MM innan målgång då?"

Varpå jag svarade att det inte finns ngn anledning för pedrosa att släppa MM om de ligger 2:a respektive 3:a...:)
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Med tanke på att Dani normalt är bra på Valencia så tror jag att han får order om att gå för seger. Ju bättre Dani placerar sig, desto lättare blir det för Marc. Om Jorge vinner måste Marc vara sämst fyra. Om Dani vinner så räcket det ju med att Marc blir åtta.
Ja det är sant, ja menade dock att om MM ligger före Pedrosa, så har nog pedrosa blivit tillsagd att inte köra om MM... det vore en väääldigt onödig risk.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
• Om att han förlorade sin placering och blev ifrånkörd: ”Det var fel på bromsarna.”
• Om resten av racet: ”Inga problem. Jag hade bra tempo.”

Jag tycker det första uttalandet andas dålig ursäkt och såg något annat: Han försökte köra lika fort som de tre i täten, men eftersom han inte kan det bromsade han på sig.

Snille spekulerar... :va (eller ursäkta, tolkar fritt) :hihi
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top