Yamaha R1 1999 missljud

Låter ju bara som nått som vibrerar, så leta bultar osv.

Tänk på att ljudet iaf kan vibrera en bra bit bortifrån, så det där kan lika gärna sitta under sadeln.

Har nu haft isär kåpor,tank,luftburk, m,m å kollat över skruvar/bultar. Hittade ngn plast detalj som antagligen har legat å vibrerat mot ramen. allt annat verka sitta som det ska.. blir en check imon m, sen uppstart.

verkar som att det kommer ifrån kopplingskorgen.. antingen kopplingen eller oljepumpen:(

Hittade vart problem va kraftigt glapp på 4e vevstakslagret:(

jaha då blir det till att renovera..

eller om ngn vill ge mig ett bud på hojen.

De e ju en kråssplejn motor! Dom e ju skåtttsEckra, ska klara minst tysen mil på slangen.. du får 3k av mig

Ska jag vara halvseriös kan man ju hoppas att veven klarat sig..

har nu kollat runt med lite olika mc mekaniker,, och spelet på vevstaken ska visst vara så i sidled. men inget upp/ner och det är det inte heller:) men som jag trodde så kommer det ifrån kopplingskorgen där fjädrarna på korgen är lösa ett vanligt fel på 98-99orna så nu blir det att inhandla en ny kopplingskorg. å förhoppningsvis försvinner missljudet.

Hur många kopplingsfjädrar blev du tvungen att byta?

Kuggfråga? Eller pratar vi om andra fjädrar än den som normalt är en stor fjädrande "plåtbricka" på gamla R1?

Är väl inte speciellt ovanligt att just den är utbytt mot ett kit med "vanliga" fjädrar även om resten är original.

kopplingskorg.jpg

det är ryckutjämningsfjädringarna vi pratar om på kopplingskorgens baksida. då dom 4 gula fjädrarna hade för stort spel. fick tips att man kunde schimsa dom. å det gjorde jag. istället för att köpa en ny korg.det går alltså inte bara att byta ut fjädrarna. Detta är ett vanligt fel på R1or

inga missljud längre:yoparty

View attachment 394009

det är ryckutjämningsfjädringarna vi pratar om på kopplingskorgens baksida. då dom 4 gula fjädrarna hade för stort spel. fick tips att man kunde schimsa dom. å det gjorde jag. istället för att köpa en ny korg.det går alltså inte bara att byta ut fjädrarna. Detta är ett vanligt fel på R1or

inga missljud längre:yoparty
Kul att det löste sig på ett så "enkelt" sätt!

Jag har förmodligen ett liknande problem på min t-ace och är därför ganska nyfiken på hur du gick tillväga för att schimsa fjädrarna. Misstänker att man får pressa ur de tre "nitarna" så att man kommer åt och kan schimsa?

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!