Byte av däck och fälg vad ska man ha ?

HBG975

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2013
Ort
Nybro
Hoj
1997 Honda CBR 900 RR
Hej alla hoj åkare
tänkte fråga er som kan lite mera
Har en Honda CBR 900 RR fireblade
som har 130-70-16 i framdäck
har skaffat en fälg från en vfr som passar i 17"
ska nu i vinter byta till 17 i stället för 16 finns ju knappt några bra däck i 16"
någon som vet eller kan rekomendera vad man ska ha för däck
tycker att dom flesta har 120-70-17
jag tänker på höjden så det inte ta i framskärmen 120-70-17 blir ju något högre då det är en tum större , någon som vet vad man ska ha för att slippa ändra om allt . och man vill ju ha något som inte ändra för mycket på kör egenskaperna man vill ju helst överleva och va kvar på vägen när man lägger ner hojen i kurvorna :)
Tacksam för svar av någon som har efarenhet och som kan komma med goda råd
ska man ha 120-70-17 och ev. ändra höjden på skärmen eller ska man inte / behöver man det ? eller få det plats ändå ?
 
Ja, du ska ha 120/70. Det är ju det som är vitsen med hela bytet men jag kommer inte ihåg om du MÅSTE byta skärm. Har gjort samma operation, jag bytte till en kolfiberskärm på samma gång.

Stämmer ju att fälgen är högre, men samtidigt blir ju däcket lägre eftersom det är smalare.
 
Last edited:
Hej.

Med dessa formler, räknar du ut höjden:
(Diameter x 25,4) + (2x (bredden på däcket x höjden i %) )

mao:
(16 x 25,4) + (2 x ( 130 x 0,7) ) = 588,4mm högt.
(17 x 25,4) + (2 x ( 120 x 0,7) ) = 599,8 mm högt.

omkretsen räknas: höjden x PI(3,14)

Summa; du behöver nog höja framskärmen lite.

/Tom
 
Tack så mycket för alla svar
ska kolla upp allt ni har sagt och se om jag behöver byta skärm aller om det klara sig då däcket blir smalare och något lägre :-)
 
Tack så mycket för alla svar
ska kolla upp allt ni har sagt och se om jag behöver byta skärm aller om det klara sig då däcket blir smalare och något lägre :-)

Behövde du byta skärm? ÄR på G att göra samma sak. Är det bara VFR fälgen som passar eller kan man köra på en CBR 17"

MVH
Marcus
 
Hej,
sen kan man köra med 120/60/17 som ger lite lägre profilhöjd dvs "rundare" profil inte så racigt men bra om man kör lite lugnare. Då blir hjuldiametern lite mindre och kan kanske få plats under skärmen. Lycka till med modifieringen!
mvh
Jerry
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top