Renovera motorn medans du kör, bluff?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Så du är raketforskare själv?
Var vänlig lämna planeten, omedelbart.

Jag vet inte vem den här Strappe är, men tycker att det han berättar är intressant.

Någonting händer uppenbarligen när den här geggan hälls i motorn. Jag skulle vilja veta vad det är.

Med tanke på händelsebeskrivningen, så skulle jag tro att det är en viskositetsförbättrare.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Jag vet inte riktigt vad jag ska tro om den här produkten. Jag har läst om den ett flertalgånger dom senaste åren. Pga att jag egentligen inte haft något behov så har jag inte provat heller.

Men lite nyfiken är jag faktiskt.
Min gamla Ferguson traktor ska renoveras inom snar framtid. Kolvar, foder och lager.

Egentligen inser jag hur omöjligt det är, att en Sörja man häller i oljan kan bygga upp bortslitet material.
MEN samtidigt har vi alla här på SH accepterat vikten av att använda oss av motorolja som innehåller Zink. Det är oerhört viktigt, annar skär motorn direkct. Man ska till och med använda olja till Dieselmotorer för att få maximalt med zink i oljan.
Hum, vet inte vad jag ska tro!
Men jag är nog benägen att hålla med Skrotnisse. Värre viskositet kan lösa vissa problem i slitna motorer. Den gamla STP produkten från 1900-talet är ju en typisk sådan produkt. Höjer viskositeten. Fungerar ibland.

En idee... tänk om man kan göra en trimkam på det där sättet? :)
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Jag vet inte riktigt vad jag ska tro om den här produkten. Jag har läst om den ett flertalgånger dom senaste åren. Pga att jag egentligen inte haft något behov så har jag inte provat heller.

Men lite nyfiken är jag faktiskt.
Min gamla Ferguson traktor ska renoveras inom snar framtid. Kolvar, foder och lager.

Egentligen inser jag hur omöjligt det är, att en Sörja man häller i oljan kan bygga upp bortslitet material.
MEN samtidigt har vi alla här på SH accepterat vikten av att använda oss av motorolja som innehåller Zink. Det är oerhört viktigt, annar skär motorn direkct. Man ska till och med använda olja till Dieselmotorer för att få maximalt med zink i oljan.
Hum, vet inte vad jag ska tro!
Men jag är nog benägen att hålla med Skrotnisse. Värre viskositet kan lösa vissa problem i slitna motorer. Den gamla STP produkten från 1900-talet är ju en typisk sådan produkt. Höjer viskositeten. Fungerar ibland.

En idee... tänk om man kan göra en trimkam på det där sättet? :)

Effekt beror på antal ml man häller i MOTORN " LYSANDE AFFÄRSIDE" :D
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Borde man då inte få liknande resultat med en olja som har "bättre" (lägre?) viskositet?

Jojomen.
Men förmodligen motsvarar en olja behandlad med magi ungefär SAE 70.
När inte övertrycksventilen hänger med längre så stiger oljetrycket och skakar liv i hydrauliska tryckare.
Detta tillsammans med tätningen pga tjockoljan gör att motorn känns frisk.
Ett tag.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Med tanke på händelsebeskrivningen, så skulle jag tro att det är en viskositetsförbättrare.

Kan stämma. Men det verkar vara mer än så. Andersson turbo skriver ju tidigare i tråden om att lagerytor såg "klarlackerade" ut.

Även andra har upptäckt detta, samt tittat på ytbeläggningen i mikroskop:
bearing_half.jpg

Till höger är en avsågad ytterring av rullager
som smordes med RVS-fett. Ytskiktet har
förvandlats till en mycket jämn transparent
glasaktig yta.
Till vänster - en likadan rullagerring som
arbetat i liknande miljö men med traditionell
smörning.
Skillnaden kan man se med blotta ögat även
på foton.


ceramic.jpg

Röntgenbild av ett slipprov av ett RVS-behandlat
rullager. Det mörkaste området är ett plastmaterial
i vilket man ingjuter provföremålet för tillverkning
av ett slipprov. Den ljusa delen är det ursprungliga
stålet. Mellanmörkt område är ett metallkeramiskt
skikt som har bildats på ytan av rullagrets löpbana.

http://www.rvs.se/reference/page47.html
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kan stämma. Men det verkar vara mer än så. Andersson turbo skriver ju tidigare i tråden om att lagerytor såg "klarlackerade" ut.

Även andra har upptäckt detta, samt tittat på ytbeläggningen i mikroskop:
bearing_half.jpg

Till höger är en avsågad ytterring av rullager
som smordes med RVS-fett. Ytskiktet har
förvandlats till en mycket jämn transparent
glasaktig yta.
Till vänster - en likadan rullagerring som
arbetat i liknande miljö men med traditionell
smörning.
Skillnaden kan man se med blotta ögat även
på foton.


ceramic.jpg

Röntgenbild av ett slipprov av ett RVS-behandlat
rullager. Det mörkaste området är ett plastmaterial
i vilket man ingjuter provföremålet för tillverkning
av ett slipprov. Den ljusa delen är det ursprungliga
stålet. Mellanmörkt område är ett metallkeramiskt
skikt som har bildats på ytan av rullagrets löpbana.

http://www.rvs.se/reference/page47.html

Varför mäter dom 20 um till bildkanten? Och varför finns inte själva ytan med på bilden?
Försöker dom lura någon att en yta är lika slät som bildkanten vid en så där stor förstoring?

Det där experimentet är allt utom vetenskapligt utfört. Varför redovisas alltid bara hemmamumbojumbotest när det handlar om sådana där produkter?

Om jag var ägare till en produkt som var så där bra så skulle jag se till att få seriösa experiment utförda av seriösa forskare som sedan publicerar sin rapporter på någon SAE-konferens. Därefter skulle jag börja sälja produkten till de riktigt stora kunderna.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Varför mäter dom 20 um till bildkanten? Och varför finns inte själva ytan med på bilden?
Försöker dom lura någon att en yta är lika slät som bildkanten vid en så där stor ?...

Jag har ingen uppfattning i sakfrågan. Men det övre fältet är ju som sagt plastmatrisen som hör till slipprovproceduren. Mätskalan tror jag ligger som en referens. Såna brukar placeras i ngn av bildens hörn.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har ingen uppfattning i sakfrågan. Men det övre fältet är ju som sagt plastmatrisen som hör till slipprovproceduren. Mätskalan tror jag ligger som en referens. Såna brukar placeras i ngn av bildens hörn.

Du har rätt! Jag läste slarvigt.
Det är alltså ytan mellan mörkgrått och ljusgrått som är den nya glidytan.

Betraktar jag den ytan så ser jag åtminstone två toppar på ytan som avviker på ett sätt man inte kan förnimma någonstans på den gamla ytan. I så fall har risken för kontakt mellan de två glidytorna ökat efter RVS-behandlingen. :va

Samtidigt ritar dom bilder på sin hemsida som tyder på att RVS bildar slätare ytor? :va
http://www.rvs.se/rvstechnology/page44.html

Vidare kan vi nog glömma att RVS kan fylla ut repor och andra skador hos en motor genom att läsa följande citat från deras hemsida.
Där friktion och nötning inte förekommer bildas inget skikt.

Att material kan byggas på hos ytorna i en motor tvivlar jag inte på. Det finns redan en rad kända AW och EP-additiver som funkar på det viset.
Däremot tvivlar jag starkt på att de lyckas få materialuppbyggnaden att ske precis vid de hålrum och skador där man önskar den.

Vidare är det så att man med nya främmande additiv i en olja så riskerar man att dessa nya additiv tar "platsen" av oljans befintliga additiv och därmed sätter dessa ur spel.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kan stämma. Men det verkar vara mer än så. Andersson turbo skriver ju tidigare i tråden om att lagerytor såg "klarlackerade" ut.

Även andra har upptäckt detta, samt tittat på ytbeläggningen i mikroskop:
bearing_half.jpg

Till höger är en avsågad ytterring av rullager
som smordes med RVS-fett. Ytskiktet har
förvandlats till en mycket jämn transparent
glasaktig yta.
Till vänster - en likadan rullagerring som
arbetat i liknande miljö men med traditionell
smörning.
Skillnaden kan man se med blotta ögat även
på foton.


ceramic.jpg

Röntgenbild av ett slipprov av ett RVS-behandlat
rullager. Det mörkaste området är ett plastmaterial
i vilket man ingjuter provföremålet för tillverkning
av ett slipprov. Den ljusa delen är det ursprungliga
stålet. Mellanmörkt område är ett metallkeramiskt
skikt som har bildats på ytan av rullagrets löpbana.

http://www.rvs.se/reference/page47.html

Om inte det framgått tidigare, så gissar jag bara.
Jag har dock svårt för att tro att det bygger på material just där det sliter som mest.
Och gör det det så betvivlar jag att det är tillräckligt stark och har rätt ytstruktur.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Varför redovisas alltid bara hemmamumbojumbotest när det handlar om sådana där produkter?

Det här provet var gjort av ett företag som hade problem med livslängden på rullager.
"Endast ett lager på luftblåsarens axel har behandlats med RVS-fett. Efter några timmars drift har strömstyrka fallit från 18,0 A till 17,1 A vilket motsvarar en minskning av elförbrukningen med 5 %."
Du kan läsa mer om du följer länken i förra inlägget.

Att material kan byggas på hos ytorna i en motor tvivlar jag inte på. Det finns redan en rad kända AW och EP-additiver som funkar på det viset.

Intressant. Se denna rapport där kompressionsprov, samt mätningar med vitljusinterferometer utförts före/innan "behandling".
http://www.rvs.se/pdf/translation_prufbericht.pdf

Däremot tvivlar jag starkt på att de lyckas få materialuppbyggnaden att ske precis vid de hålrum och skador där man önskar den.
Verkar som att det påbyggda materialet hamnar på ställen där det gör mer nytta än skada, i alla fall. Åtminstone på de exemplar som publicerats på webbsidan. Om det finns misslyckade "behandlingar" / förstörda maskiner, vet vi ju inte.

Volvo 440 som gått 28000 mil:
eng_pow-torq.gif
dr_wheel.gif
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Din intelligens måste verkligen understiga 50, om du tror att denna produkt fungerar. Om du driver detta företag kan jag förstå att du försöker sälja en bluff produkt fine. Men om det inte ligger till så, hoppas jag verkligen att du skämtar.

RVS Technology® Treatment SKYDDAR effektivt mot förslitning, RENOVERAR redan slitna maskindelar och OPTIMERAR deras dimensioner till bästa möjliga passningen, förutsatt att maskinens delar är slitna, ej trasiga.

"En ny eller en nästan ny växellåda upp till 4 000 körda mil (800 timmar) kan behandlas med RVS-tekniken i förebyggande syfte. Det betyder att under 10 000 mils (2 000 timmars) körning slits det inte på maskinens friktionsdelar utan det slits på metallkeramiska skiktet. Maskindelarna förblir som nya och t.o.m. blir bättre än de var som helt nya, tack vare metallkeramiska skiktets enastående fysikaliska egenskaper."


Du måste skämta med mig, vilken jävla åsna skulle gå på detta?
Nu ska jag sticka och köpa mig en fet lambo, då har jag råd att äga den! Inga driftkostnader förutom bensin & Försäkring inga reparationer är nödvändiga häller in dessa medel i varje behållare så går det aldrig sönder! Finns väl snart någon man smörjer motorn utvändigt så slangar etc inte kan spricka också, spolarvätska som gör glaset till skottsäkert och tire shine mot däckslitage och fördubblar greppet! FYFAN NU GLÖMMER VI MOTORRAS OCH TAR BORT "Teknik- och Mekhörnan" från forumet :fyllisar:fyllisar:fyllisar:fyllisar

+1.....
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
På bilden i reklamen för produkten visas en hypoidväxel .
Detta är en otroligt lätt sak att smörja pga att det inte finns några yttre föroreningar som tillsätts .
Volvo eller Scania har kört 20000milatest (om jag kommer ihåg rätt ) med olja renad i ett 4 micronsfilter i en bakaxel och bearbetningsränderna var då kvar på kuggen pga ren olja och ren miljö .
Detta berättat av utbildare på STORT oljebolag .

Det är alltså naturliga orenheter i oljan som bidrar till start av bildandet av " pasta " i ett slutet utrymme .

I en förbränningsmotor är miljön väsentligt sämre men samma gäller , med renad olja , täta byten och bra filter är en motor med tanke på lagrade ytor outslitlig .
Nu renar man normalt inte oljan i en vanlig motor och nyttan vore inte speciellt stor eftersom oljan börjar försämras direkt efter start men med normalintervall på oljebyten och filter med modern olja finns ingen nytta av mumbojumbo mer än för den som tjänar pengar på skiten :arsele

M
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det här provet var gjort av ett företag som hade problem med livslängden på rullager.
"Endast ett lager på luftblåsarens axel har behandlats med RVS-fett. Efter några timmars drift har strömstyrka fallit från 18,0 A till 17,1 A vilket motsvarar en minskning av elförbrukningen med 5 %.


Det är fortfarande inte ett vetenskapligt reproducerbart utfört experiment. Ett vanligt oljebyte kanske skulle ha resulterat i 16 A. Och det kan finnas tusen andra anledningar till att resultatet utfaller som det gör.

Angå motortestet...

Kompressionen kan förbättras med hjälp av lite olja. Testa själv kompet i din motor. "Måla" sedan cylinderväggarna med olja och testa kompet igen.

Här är bilderna på cylindern före resp efter behandling. Ser ju fint ut! Så fint att fasningen i överkant försvunnit på cylindern. Kanske blivit utfyllt med RVS? Vidare har jag svårt att se fodret(?) på bilden efter RVS-behandlingen? Ser snarare ut som att det helt plötsligt är en tunn nikasilbeläggning direkt på alublocket? Kolven ser rätt fin ut också...

Någon som vet vad en Escort 1.4 från 1990 har för cylinderlopp? Gjutjärn eller krom?
 

Bifogat

  • after.jpg
    after.jpg
    37.5 KB · Visningar: 86
  • before.jpg
    before.jpg
    40 KB · Visningar: 87
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Dom har ett ganska amatörmässigt sätt att redovisa ytjämnheten. Jag skulle vilja se ett statistiskt underlag där förekomsten av varje höjdnivå presenteras. Men ok vi får väl nöja oss med att studera de bilder dom valt ut åt oss. Notera att skalorna skiljer sig åt men jag tycker ändå att den huvudsakliga ytan före ser jämnare ut? Dock har den ett antal djupare märken.

Delar av det dom kallar förslitningsspår på bilden före RVS-behandling tycker jag ser ut som resterna av honingsrepor. Förslitningsspår i en cylinder brukar inte ha den där vinkeln.

Notera även hur dom på cylindern före behandling har valt en linje diagonalt och som precis går över de områden som har större ojämnheter.
Men på cylindern efter behandling har man valt en helt vertikal linje.

För övrigt borde dom rimligtvis ha tillgång till att ge ett statistiskt underlag av 3d-bilden istället.

Jag undrar även varför inga honingsrepor syns på 3d-bilden före behandling? På fotografiet syns dom ju tydligt. Var i cylindern har man gjort sin mätning egentligen?
 

Bifogat

  • After_B.jpg
    After_B.jpg
    35.1 KB · Visningar: 65
  • Before_B.jpg
    Before_B.jpg
    40.2 KB · Visningar: 59
  • Before_B2.png
    Before_B2.png
    4.1 KB · Visningar: 55
  • After_B2.png
    After_B2.png
    100.4 KB · Visningar: 57
  • Before_B3.jpg
    Before_B3.jpg
    38.2 KB · Visningar: 56
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Verkar som att det påbyggda materialet hamnar på ställen där det gör mer nytta än skada, i alla fall. Åtminstone på de exemplar som publicerats på webbsidan. Om det finns misslyckade "behandlingar" / förstörda maskiner, vet vi ju inte.

Volvo 440 som gått 28000 mil:
eng_pow-torq.gif
dr_wheel.gif

Ett bromsbänkstest är inte så bra för att testa ett smörjmedel, det finns allt för många variabler som kan variera mellan två tester som inte redovisas?

Det andra experimentet är gjort två veckor senare än det före.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Tycker att deras prissättning är lite mysko.

Exempelvis säljer dom inte per mängd material utan per liter olja i motorn. Men kostnad per liter varierar på mysko sätt. För "helrenovering" upp till 2 liter oljevolym bensinmotor 572 kr, dvs 286 kr/liter olja som ska behandlas. Upp till 4 liter tillkommer enbart 234 kr, dvs 117 kr/liter. Men ska man från 4 till 6 liter tillkommer plötsligt hela 384 kr, dvs 192 kr/litern.

Dom skriver att bland fördelarna är Bränsleförbrukningen minskar med 5-20 %, där det lägre talet är för nya ej slitna motorer. Men läser man TUV rapporten som är på tre gamal slitna motorer, dvs där medlet har störst möjlighet att faktiskt göra nytta, så är besparingen efter två behandlingar 4,7%, 5,6% resp 2,7% (den med lägst var för övrigt den som man körde längst test, 500 mil), dvs där enbart en av bilarna nådde upp till den minsta utlovade nivån för osliten motor och ingen var i närheten av dom utlovade upp till 20% för sliten motor.

Vissa recensioner plockar dom ut stycken från texter som verkar positiva men om man läser hela recensionen så är dom negativa. Exempelvis Teknikens Värld som från början enbart stod som positiv recension. Numera kan man genom att klicka få upp hela recensionen men där RVS efteråt lagt in "försvar" där dom hävdar att teknikensvärld missförstår allting kring kompression (fet risk!).

Kanske gör medlet viss nytta i gammal motor och det har funnits medel tidigare som både ökar viskositet och gör vissa glidytor glattare. Men allla deras löften blir nog väldigt svåra att uppfylla. Och att utlova "renovering medan du kör" är i mitt tycke rent bedrägligt. Hade det varit ett sådant fantastiskt undermedel hade man nog kunnat läsa om det även på andra sidor än www.rvs.se och vid det här laget hade dom varit uppköpta och tillsatsen standard i någon olja som därefter tagit en stor del av världsmarknaden efter dom kunnat gå ut med vackra och verifierbara löften om den nya oljans överlägsenhet. Men det har inte hänt på 10-15 år som medlet marknadsförts och man kan ju fundera på varför.
 

SprallFia

Lev livet!
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Östermalm
Hoj
2005, Yamaha R6 Rossi
Mitt pucko (man) har hällt detta i vår alfa och planerar att hälla det i sin R1:a-99 .... puckat?...:brinnerup
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top