Tissot Australian Grand Prix

Ja, grundregeln måste vara att förare ska få köra. Det är racing. Å andra sidan är det just en osportslig fördel om det går att att ignorera en regel utan bestraffning.

I just det här fallet körde JL in så sent som möjligt i depån, han hade fria varv och låg före MM. MM valde att köra ett eget fritt varv i förhoppning om att kunna passera JL i depån. Om så hade blivit fallet hade säkert Yamaha protesterat.

Jag diskuterar inte reglers vara eller icke, dom ska vi ha. Men den här regeln hade en hellöjlig påföljd som inte var proportionell!
Och nej, MM "fick inte för sig" att köra ett varv till när han såg JL köra in i depå, Honda hade sedan långt innan planerat att MM skulle in när han åkte in i tron om att det skulle vara lagligt så som dom hade (fel)tolkat regelboken. Hade han passerat JL hade dom inte behövt någon protest, MM hade ändå diskats.
 
Som sagt, händer det där för att man kör 10% mer på däcket hade de verkligen koll på säkerhetsmarginalerna i det andra försöket.

Hade varit intressant att se Pedrosas däck också.

De var jävligt snabba med att slänga på däckvärmarna bak när hojarna ställdes upp efter målgång. Order från Bridgestone så att ingen ska se deras skitdäck?
 
Matthew Birt ‏@birtymotogp
So Marquez admitted he didn't know disqualification was penalty for not entering pits at end of lap 9 or 10.

HRC verkar ha lite att jobba med internt på den sidan för det verkar inte varit solklart..

P€RRA;5909256 skrev:
Om alla hade tvingats att byta hoj på samma varv hade det kanske blivit lite rörigt i depån men klart säkrare än den lösning som valdes och vi hade sluppit få racet avgjort pga dåliga räknekunskaper.
Det var nån som sa att HRC anställt denna killen för att hålla koll...


Tyvärr vågade han inte ta med sig sin duva till PI idag då Lorenzo hade ihjäl en mås igår och detta är förklaringen till dagens kaos i Repsolteamet.
 
EDIT: Roade mig med att kolla upp ditt påstående/klyscha. Det har ALDRIG i modern tid varit så att VM i förnämsta klassen avgjorts med 1 poängs marginal.

Det var därför jag endast skrev vm. Inte "MotoGP-vm".
Tankarna går direkt till Formel 1 2008, 2007, 1994, 1984 (t.o.m ½ poängs skillnad!),
1981, 1976, 1964, 1961, och 1958.

Säkert flera andra vm som avgjorts med 1 poäng.
 
Det var därför jag endast skrev vm. Inte "MotoGP-vm".
Tankarna går direkt till Formel 1 2008, 2007, 1994, 1984 (t.o.m ½ poängs skillnad!),
1981, 1976, 1964, 1961, och 1958.

Säkert flera andra vm som avgjorts med 1 poäng.
Helt andra reglementen och poängsystem samt färre lopp. Så 72 poäng kunde ge VM-segern i F1 -84. Vet du hur många lopp MM behövde för att ta 72 poäng i MotoGP? Att något händer i en annan sport betyder inte att det kommer att hända i MotoGP.
 
Last edited:
Vad skulle dom gjort om de börja regna så man va tvungen att byta till hoj med regndäck? Avbryta hela racet eller?
5. If the race is started in dry conditions and it then rains the race will be stopped with a red flag. The restarted race will be for the number of laps required to complete 19 laps but with a maximum of 10 laps and a minimum of 5 laps.
 
Detta kommer bli en klassiker! Säga vad man vill, Marquez bröt mot reglerna, och jag som alltid predikat om Lorenzos tillkortakommanden när det gäller underhållningen har med de senaste racen fräscht i minnet nu omväts till: "LORRRRRENZO, PÅ HONOM!!". Lorenzo växer i mina ögon för varje race nu när han börjar bita tillbaka och visar riktig kämpaglöd. Pedrosa har inte tappat hoppet heller!

Kul att det tajtar till sig i tabellen såhär mot slutet.
 
De var jävligt snabba med att slänga på däckvärmarna bak när hojarna ställdes upp efter målgång. Order från Bridgestone så att ingen ska se deras skitdäck?

Sannolikheten är nog större än noll.
Som sagt man frågar om det var vettigt överhuvudtaget att köra racet med facit i handen.
 
Perfektionisten: Lorenzo didn't put a foot wrong all weekend, his only minor misdemeanor being collecting a seagull during qualifying, and even then, he managed to catch it cleanly behind the neck, killing it instantly.
:hihi

Såg ju riktigt sjukt kul ut.. Fast man bara väntar ju på olycksdagen när en förare får en sån där sak i huvudet och kraschar rakt ut i spenaten :crash
 
Kan fortfarande inte fatta att HRC kunde göra ett sånt rookie misstag.
Får en känsla att Marques inte förstod signalen L2, när han passerade depån för 8e gången, sannolikt tolkade han som att han kunde åka 2 varv till fast han egentligen skulle komma in på sitt 10e varv.
Lorenzos signal next lap in var tydligare.

Helt klart så är förutsättningarna annorlunda.
Pressen på Marques är nu klart tydligare med bara 18p försprång och 2 race kvar.
Lorenzo kommer satsa allt på att vinna alla kvarvarande race och hoppas på att Marques är ur balans och kraschar eller kommer få pedrosa framför sig.
 
Kan fortfarande inte fatta att HRC kunde göra ett sånt rookie misstag.
Får en känsla att Marques inte förstod signalen L2, när han passerade depån för 8e gången, sannolikt tolkade han som att han kunde åka 2 varv till fast han egentligen skulle komma in på sitt 10e varv.
Lorenzos signal next lap in var tydligare.
Enligt Marquez själv stod det "BOX" på hans tavla när han skulle in. Teamet hade missat att man var tvungen att byta hoj vid slutet av varv 9 eller 10. De trodde att man fick köra 10 hela varv och byta innan man avslutat det 11:e.

Stort misstag av HRC, inte av Marquez.
 
P€RRA;5909557 skrev:
Stort misstag av HRC, inte av Marquez.
HRC i det här fallet är alltså Alzamora och Hernandez, som gjorde upp detta med Marquez innan race. MM säger ju själv att han var delaktig, och givet däckslitage så vore väl Emilio dum om han tog ett sådant beslut utan Marcs inblandning?
 
Perfektionisten: Lorenzo didn't put a foot wrong all weekend, his only minor misdemeanor being collecting a seagull during qualifying, and even then, he managed to catch it cleanly behind the neck, killing it instantly.
:hihi

Men återigen visar han ingen ödmjukhet när det är han själv som gör ett misstag, det var ju bevisligen han som dammade in i måsen bakifrån med tanke på att den satt fast fram på hans Yamma. Inte ens RD kan ju ignorera så tydliga bevis på att han inte lämnade nog med avstånd under inbromsningen och den där måsen önskar nog att det bara vore en klantigt placerad TC-kabel som lossnat i kollisionen.
 
HRC i det här fallet är alltså Alzamora och Hernandez, som gjorde upp detta med Marquez innan race.

Precis, detta har inget med HRC att göra. Detta är ett misstag som bara kan skyllas på föraren och hans närmaste män.

Jag är också överraskad över att så många spyr galla på racet såväl som diskningen. Vad hade varit alternativet...?
 
SÅ om Lorre vinner nästa 2 race och MM kommer trea i båda blir det samma poäng då? Och isåfall vad gör man då? Delar vinsten? Flest segrar vinner? Sten sax & påse?
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top