Tissot Australian Grand Prix

Om det inte framgick av mitt inlägg så tyckte jag att straffet inte stod i proportion mot regelöverträdelsen.
Det må vara hänt, ride through kanske vore mer rimligt och i linje med andra typer av straff, men det var förutsättningarna inför racet och beslutet att genomföra flag to flag togs ju av säkerhetsskäl och därmed satte man antagligen den kraftiga bestraffningen för att påvisa vikten av det hela.
 
Det må vara hänt, ride through kanske vore mer rimligt och i linje med andra typer av straff, men det var förutsättningarna inför racet och beslutet att genomföra flag to flag togs ju av säkerhetsskäl och därmed satte man antagligen den kraftiga bestraffningen för att påvisa vikten av det hela.
Ride Through hade varit mer i proportion, men det hade ju inneburit ytterliggare ett farligt återinträde i T1.... Dessutom, MM förlorade ~55s (30+25) på sitt hojbyte varv 11+12. En Ride Through hade då inneburit ~50s extra tid för MM och det hade placerat honom på en 15:e plats och endast en poäng.

Så effekten av RT eller BF hade varit 1 poäng. På SM så kanske det är tråkigt om föraren inte får köra alla varven för avgiften han betalat men på den här nivån är det knappt någon skillnad. :)
 
Last edited:
I all sport måste man hålla sig inom reglerna. Det gjorde inte Marquez och diskvalificerade sig själv från racet. Han hade precis samma förutsättningar som alla andra att köra om det men de sjabblade bort den. Tough luck men han fick de facto köra om det precis lika mycket som alla andra. :fakta

Jag tror du missförstår med flit och därför är detta sista gången jag skriver om det.
Straffet är OK, klantigt av dom/honom/teamet/HRC.

Jag vill att alla skall vara med och köra om det från start till mål.
Ingen skadad, inga piss-däck som resulterar i korta race, inga svarflaggor.
Bara racing från start till mål mellan alla förare.

En jämförelse, du kanske förstår, är om en match i UFC/boxning avgörs av ett "cut".
Tråkigt, men nödvändigt, slut på den matchen där jag(de flesta?) hade velat se matchen avgöras av utövarna.

Jag vet inte riktigt varför du blir så upprörd över det? :va
 
Jag tror du missförstår med flit och därför är detta sista gången jag skriver om det.
Straffet är OK, klantigt av dom/honom/teamet/HRC.

Jag vill att alla skall vara med och köra om det från start till mål.
Ingen skadad, inga piss-däck som resulterar i korta race, inga svarflaggor.
Bara racing från start till mål mellan alla förare.

En jämförelse, du kanske förstår, är om en match i UFC/boxning avgörs av ett "cut".
Tråkigt, men nödvändigt, slut på den matchen där jag(de flesta?) hade velat se matchen avgöras av utövarna.

Jag vet inte riktigt varför du blir så upprörd över det? :va

Missförstår ingenting och är inte ett dugg upprörd. :hej
Har svårt för bristande logik bara.
 
Om alla hade tvingats att byta hoj på samma varv hade det kanske blivit lite rörigt i depån men klart säkrare än den lösning som valdes och vi hade sluppit få racet avgjort pga dåliga räknekunskaper.
 
De kan ju inte ändra reglerna under pågående lopp heller. Gav man beskedet innan loppet om att max tio varv på ett set däck annars svartflagg så gäller det alla tävlande. Reglerna syftade till förarnas säkerhet och ge alla samma förutsättningar. Inte till att öppna upp ett däckstrategispel likt det i F1.

Inte tal om att ändra reglerna när dom redan är skrivna! Men någon borde sagt ifrån när dom föreslog svartflagg som påföljd i planeringsstadiet!
Och det blir knappt någon strategi när det inte finns några olika typer av däck att välja mellan. Tyckte det hela verkade som ett intressant inslag i racet, men att ett varv tidigt eller sent ska resultera i något som påverkar inte bara racet men också titeljakten är för mig oförståligt i sin proportionalitet. Låt dom köra, förste man i mål så länge ingen skaffar sig osportsliga fördelar.
 
Låt dom köra, förste man i mål så länge ingen skaffar sig osportsliga fördelar.
Ja, grundregeln måste vara att förare ska få köra. Det är racing. Å andra sidan är det just en osportslig fördel om det går att att ignorera en regel utan bestraffning.

I just det här fallet körde JL in så sent som möjligt i depån, han hade fria varv och låg före MM. MM valde att köra ett eget fritt varv i förhoppning om att kunna passera JL i depån. Om så hade blivit fallet hade säkert Yamaha protesterat.
 
Last edited:
Vad depåstoppen tog i tid med 1:a hojen + 2:a hojen


HAYDEN – 53”150 + 44”038 = 1’37”188

PEDROSA – 52”133 + 45”271 = 1’37”404

SCASSA – 52”654 + 45”053 = 1’37”707

MARQUEZ – 52”379 + 45”533 = 1’37”912

LORENZO – 54”151 + 44”181 = 1’38”332

DOVIZIOSO – 53”674 + 45”304 = 1’38”978

PETRUCCI – 54”254 – 44”814 = 1’39”068

ESPARGARO’ – 53”824 + 45”424 = 1’39”248

DE PUNIET – 54”071 + 45”185 = 1’39”256

BARBERA – 54”145 + 45”807 = 1’39”952

ROSSI – 54”404 + 45”660 = 1’40”064

BAUTISTA – 54”429 + 45”659 = 1’40”088

CRUTCHLOW – 54”964 + 45”507 = 1’40”471

IANNONE – 55”342 + 45”342 = 1’40”684

PESEK – 54”665 + 46”298 = 1’40”963

AOYAMA – 54”819 + 46”507 = 1’41”326

CORTI – 55”095 + 46”314 = 1’41”409

SMITH – 55”771 + 45”735 = 1’41”506

HERNANDEZ – 56”140 + 45”618 = 1’41”758

EDWARDS – 57”312 + 46”666 = 1’43”978
 
Vad depåstoppen tog i tid med 1:a hojen + 2:a hojen


HAYDEN – 53”150 + 44”038 = 1’37”188

PEDROSA – 52”133 + 45”271 = 1’37”404

SCASSA – 52”654 + 45”053 = 1’37”707

MARQUEZ – 52”379 + 45”533 = 1’37”912

LORENZO – 54”151 + 44”181 = 1’38”332

DOVIZIOSO – 53”674 + 45”304 = 1’38”978

PETRUCCI – 54”254 – 44”814 = 1’39”068

ESPARGARO’ – 53”824 + 45”424 = 1’39”248

DE PUNIET – 54”071 + 45”185 = 1’39”256

BARBERA – 54”145 + 45”807 = 1’39”952

ROSSI – 54”404 + 45”660 = 1’40”064

BAUTISTA – 54”429 + 45”659 = 1’40”088

CRUTCHLOW – 54”964 + 45”507 = 1’40”471

IANNONE – 55”342 + 45”342 = 1’40”684

PESEK – 54”665 + 46”298 = 1’40”963

AOYAMA – 54”819 + 46”507 = 1’41”326

CORTI – 55”095 + 46”314 = 1’41”409

SMITH – 55”771 + 45”735 = 1’41”506

HERNANDEZ – 56”140 + 45”618 = 1’41”758

EDWARDS – 57”312 + 46”666 = 1’43”978

Jag är inte riktigt med här... Vad betyder detta?
 
Vad skulle dom gjort om de börja regna så man va tvungen att byta till hoj med regndäck?
Avbryta hela racet eller?
 
Jag är inte riktigt med här... Vad betyder detta?

Sista splittiden i T4 när dom gick in med första hojen och sen första splittiden i T1 när dom gick ut med nya hojen. Det täcker hela depån och kurvorna innan och efter depån. Så hela tiden det tog med att gå in och ut på banan.
 
Inte tal om att ändra reglerna när dom redan är skrivna! Men någon borde sagt ifrån när dom föreslog svartflagg som påföljd i planeringsstadiet!

Ett hårt straff var nog mest ett sätt att gardera sig så att regeln verkligen skulle efterlevas och att förare inte skulle försöka dra någon rövare om de hamnade i en sits där de av någon anledning skulle kunnat ha skaffa sig en jättefördel genom att gå in ett varv senare.

Hade det varit nån knappt kännbar bestraffning och ett däck hade totalthavererat i 300 blås för att en förare kört för länge på det så hade det förmodligen dykt upp kritik på att man inte tagit däckproblemen på allvar istället.

Det är alltid lätt att vara efterklok.
 
Skitrace, korta ner race tycker jag är ok, men att hålla på med byta av hoj under torr race är bara dumt.:dummer
 
Märkligt race. Nu blev det som det blev och för spänningen i fortsättningen gjorde det definitivt ingen skada...rätt eller fel...

Varför tappar Rossi i starterna? Ser bra ut dom första metrarna sen plötsligt drar alla förbi?

Edit: OCH! Jag stör mig på när man missar målgången på ett gäng som fightas om platser (Cal rossi bautista) till förmån för en ensam vinnare över målgången och hans jublande teamkamrater....
 
Last edited:
Det kan gå att vinna eller mista ett vm med 1 poängs skillnad. Har hänt, kommer hända igen.
Ska vi slå vad om att det inte kommer att hända MotoGP 2013? :fakta

EDIT: Roade mig med att kolla upp ditt påstående/klyscha. Det har ALDRIG i modern tid varit så att VM i förnämsta klassen (ref. den här nivån...)avgjorts med 1 poängs marginal. Det närmaste jag kunde hitta var 1983 då det faktiskt bara var två poängs skillnad mellan Spencer och Roberts. Dock hade man ett annat poängräkningssystem då och körde klart färre lopp vilket gör enstaka poäng viktigare.

Inte helt säker på att han tagit poängen eftersom han hamnat i trafik efter en DT. Och så skulle han klara av att inte bli påkörd i T1 den andra gången.
 
Last edited:
Riktigt skit-race. Missnöjd över hur hela helgen skötts. :dummer
 
Konstigt, tråden har ju inte varit i närheten av att spåra ur än. Är Radare bortrest?
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top