Video SUV bränner över en hel drös med motorcyklister

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Riskerna med att få spö minskade ju inte när han flydde eller hur? för han fick ju spö! Men att starta en biljakt med fru och barn i bilen var jävligt dumt, hela situationen var jävligt dumt, från båda sidorna. Vad är det vi diskuterar egentligen? Förvarar du bilföraren som körde över en massa människor "eller kunde ha gjort" eller försvarar du idioterna på motorcyklarna som misshandlande en man med fru och barn i bilen?
Återigen... börjar tröttna på att skriva återigen... Bilförarens beslut var dömd att gå åt helvete från början.
Och ja det gick åt helvete!

Du tror inte han valde mellan ett dåligt alternativ och ett ännu sämre?

Tvivlar du på vems sida jag står på har du missat en hel del av tråden...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag bara måste kopiera in en kommentar från bike.se där användaren thaifisken har en skön kommentar.

"En samling mer hjärndöda hojåkare får man fan leta efter. Visst, han råkade köra in i hojen framför men om man blir helt inringad av hojar blir det ganska mycket att hålla reda på. Pappskallen som glider in framför och saktar farten borde rådbråkas då det var han som orsakade allting.
Nästa gång får man väl hoppas att samma gäng muckar med en Falling Down-personlighet i en väghyvel, då blir det nog andra bullar."

Play stupid games, win stupid prices.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Jag har lika lätt att tänka och tycka så också här, i mitt trygga hem, framför en datorskärm och kanske framförallt såhär i efterhand...

Men jag kan lova dig att både du och jag inte lär ha samma tänk om vi vore i killens skor, just där, just då.
Då är all sådan "logik" bortkastad för du har panik, känner dig hotad till livet och fruktar för både ditt egna och kanske ännu mer för dina älsklingars liv. Det enda "logik" din hjärna kommer ha i all panik och hotade situationen är att du INTE vet vad mobben kan få för sig att göra...






(Är det verkligen så svårt att ha empati och förmåga att kunna sätta sig in i en annan människas situation? Har ni verkligen haft så lugna (tråkiga? hehe) och fantastiska liv att ni aldrig hamnat i en pressad situation och/eller fått panik? Efter det tycker iallafall jag att det är inte svårt att ha en förståelse för att vissa människor utför osmarta handlingar, andra blir helt handlingsförlamade och skulle inte ens kunna flytta på sig två meter för att rädda sitt egna liv, samt ha respekt för de människor som lyckas behålla lugnet och inte stressa upp sig)

Jag tror det har mycket att göra med personliga erfarenheter men även med eventuella fördomar. Javisst som jag sa, hojåkarna beter sig som idioter och jag försvarar absolut inte vad de gör men när jag läser kommentarer i utländska tidningar kan jag inte låta bli att störa mig på att de bedöms som farliga därför att de är "bikers" och inte på grund av sitt beteende.

"I'd panic surrounded by biker thugs"

"I'd be scared shitless, 50 mad bikers"

"Bikers are criminal and violent" etc. etc.

Folk har ju blivit utdragna ur bilar och spöade i andra sammanhang också. Anta att han av misstag tagit sig förbi avspärrningarna och hamnat mitt i en lokal cykeltävling/event. 50 cyklister blir skitförbannade, gapar och skriker. Några bankar på taket med knytnäven. (Jo sånt har faktiskt hänt) Hade han blivit mindre rädd för dessa herrar? Om han ändå blivit lika rädd, hade han fått lika mycket sympati från allmänheten om han bestämt sig för att fly på samma sätt? Jag tror inte det.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Instämmer!
Vad är det vi diskuterar då?

Hade han haft förstånd att hålla sig på motorvägen tills polisen mötte upp, skulle han kommit undan utan att få stryk.

Det är det enda felet han gjorde i mina ögon, för stryk förtjänade han nämligen inte.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag tror det har mycket att göra med personliga erfarenheter men även med eventuella fördomar. Javisst som jag sa, hojåkarna beter sig som idioter och jag försvarar absolut inte vad de gör men när jag läser kommentarer i utländska tidningar kan jag inte låta bli att störa mig på att de bedöms som farliga därför att de är "bikers" och inte på grund av sitt beteende.

"I'd panic surrounded by biker thugs"

"I'd be scared shitless, 50 mad bikers"

"Bikers are criminal and violent" etc. etc.

Folk har ju blivit utdragna ur bilar och spöade i andra sammanhang också. Anta att han av misstag tagit sig förbi avspärrningarna och hamnat mitt i en lokal cykeltävling/event. 50 cyklister blir skitförbannade, gapar och skriker. Några bankar på taket med knytnäven. (Jo sånt har faktiskt hänt) Hade han blivit mindre rädd för dessa herrar? Om han ändå blivit lika rädd, hade han fått lika mycket sympati från allmänheten om han bestämt sig för att fly på samma sätt? Jag tror inte det.

Ja, troligtvis, speciellt då en av cyklisterna lägger sig framför i avsikt att få stopp på honom, istället för att flytta på sig och se till att han kommer därifrån.

Men liknelsen haltar lite då RR föraren inte gjort något annat än kört på allmän väg, vilket ingen av hojåkarna har någon rätt att förhindra honom från att göra.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Ja, troligtvis, speciellt då en av cyklisterna lägger sig framför i avsikt att få stopp på honom, istället för att flytta på sig och se till att han kommer därifrån.

Men liknelsen haltar lite då RR föraren inte gjort något annat än kört på allmän väg, vilket ingen av hojåkarna har någon rätt att förhindra honom från att göra.

Nja det har ju hänt, jag minns inte exakt vad det handlade om för det var ett tag sedan, jag tror att det jag nämnde handlade om någon typ av parad. Så mycket minns jag att, föraren körde inte in i paraden för att djävlas. Han och hans fru var turister och kom in via någon sidogata som man glömt att stänga av. Resultatet blev i vilket fall en lynchmobb. Nu hade han ju inget där att göra men så pass måste man ju kunna behålla fattningen att man inser att det kan röra sig om ett ärligt misstag.

När väl mobben skapats var han ju i samma situation som SUV killen.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nja det har ju hänt, jag minns inte exakt vad det handlade om för det var ett tag sedan, jag tror att det jag nämnde handlade om någon typ av parad. Så mycket minns jag att, föraren körde inte in i paraden för att djävlas. Han och hans fru var turister och kom in via någon sidogata som man glömt att stänga av. Resultatet blev i vilket fall en lynchmobb. Nu hade han ju inget där att göra men så pass måste man ju kunna behålla fattningen att man inser att det kan röra sig om ett ärligt misstag.

Då skulle det vara roligt att se vad utgången för turisten blev, förutsatt att det var ett civiliserat land då.
 

Daniel_S

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2012
Ort
Finland
Hoj
gsxr 600 k8 banhoj
Folk har ju blivit utdragna ur bilar och spöade i andra sammanhang också. Anta att han av misstag tagit sig förbi avspärrningarna och hamnat mitt i en lokal cykeltävling/event. 50 cyklister blir skitförbannade, gapar och skriker. Några bankar på taket med knytnäven. (Jo sånt har faktiskt hänt) Hade han blivit mindre rädd för dessa herrar? Om han ändå blivit lika rädd, hade han fått lika mycket sympati från allmänheten om han bestämt sig för att fly på samma sätt? Jag tror inte det.

Sannolikt hade han varit mindre rädd då. Alla (utom små barn och psykopater) förstår orsak och verkan.
-Hade han kört in på cyklisternas tävlingsområde, hade han förstått att han gjort fel. Vet man varför folk är upprörda så kan man också förbereda sig på följderna (be om ursäkt, ta utskällningen som den klåpare man är etc.).

En ännu viktigare del är troligen överraskningsmomentet och bristen på kontroll, och här spelar också personens egna preferenser in.
-Om man ser en fara framför sig, så har man tid att anlysera och kan avgöra risken. Man har kontroll och kan agera. Om något händer bakom en, så har man inte samma kontroll och blir rädd(are).
-Förstår man risken är man lugnare. Folk är rädda att flyga, stå bredvid högljudda maskiner och gud vet vad. Ofta för att de inte förstår hur stor eller liten risken för en fara är.
-De egna preferenserna bidrar mycket i sådana lägen. Om föraren i SUVen är rädda för motorcykelgäng, så kommer han tolka läget som mer farligt än om 15 pinnsmala landsvägscyklister kommer viftande med cykelhjälmen.

Gänget i videon gör dessutom allt för att uppträda hotfullt, vilket också ger föraren mer orsak att bli rädd. Motorcyklisterna är de som har uppsåt att göra skada, och bilföraren är den som reagerar på det. Kort sagt får de skylla sig själva, och med deras historia och körstil så slapp de lite väl lindrigt undan.

Även de flesta normala motorcyklister spelar tuffhetskortet lite väl ofta, och det hjälper ju inte allmänheten att ändra sin syn på "bikers". Varannan kontors-nisse drar på sig camo-byxorna och bandit hjälmen när de fiser iväg på sin svarta streetfighter. Samma löjliga låtsas-tuffhet hittar man på gymmen, var man i vissa fall upplever att man kommit till ufc-ringen/harlem p.g.a. utstyrseln på utövarna. Så fort dessa hamnar utanför sin lilla subkultur, så förlorar de attityden och vågar knappt se kassörskan i ögonen när de ska betala.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Vad skönt det är att sitta på läktaren med facit i hand och kunna säga att han borde gjort si och så. Människan agerar mycket utifrån instinkter, om en fara uppstår är den starkaste instinkten att fly fältet. Allt annat kräver mycket träning.

Efter den inledande olyckan utsätts SUV-föraren för ett mycket starkt hot, ett antal killar gaddar ihop sig och ger sig på honom. Jag kan mycket väl tänka mig att han faktiskt fruktade för sitt liv likaväl som jag kan tänka mig att de uppretade killarna i slutänden faktiskt skulle kunna slå ihjäl honom. Folk har blivit mördade för mindre orsaker än detta. Så att slå sig för bröstet och säga att "jag skulle gå ur bilen och låta dem spöa mig".... nja, det är nog inte så enkelt.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Amerikas Förenta Stater, minns jag rätt så var en av de som glatt pucklade på honom en polis i tjänst.

Tror att du behöver hitta något om det innan jag kan ta det i beaktning, hittar nämligen inget utom Mexico och Brasilien.

Lägger iof inte en massa tid på det....
 

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
Nu behöver du inte betvivla att gänget skulle ge sig på frun i bilen, klicka på länken nedan och LYSSNA.
http://www.youtube.com/watch?v=GoHEgz5-tUA


Jag köper inte riktigt barnargumentet, det är ytterst få bland ens förhärdade våldsbrottslingar som skulle slå ihjäl ett spädbarn utan anledning, det är jag övertygad om. Då barn skadats med flit har det ofta handlat om psykiskt störda människor, seriemördare och våldtäktsmän (nej våldsam idiot är inte samma sak som psykiskt störd). Därmed inte sagt att jag tycker hojgänget gjorde rätt, de beter sig som idioter så jag förstår att han är rädd för egen del och kanske för hans fru (jag betvivlar dock att de skulle ha misshandlat henne).
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Nu behöver du inte betvivla att gänget skulle ge sig på frun i bilen, klicka på länken nedan och LYSSNA.

Det verkar så ja. Tycker synd om alla skötsamma bikers i USA nu eftersom det är landet där man skjuter först och frågar sedan. Tror inte det dröjer länge innan någon annan SUV kör över en biker på grund av en skitsak eller kanske ingenting alls för att han "kände sig hotad".
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det verkar så ja. Tycker synd om alla skötsamma bikers i USA nu eftersom det är landet där man skjuter först och frågar sedan. Tror inte det dröjer länge innan någon annan SUV kör över en biker på grund av en skitsak eller kanske ingenting alls för att han "kände sig hotad".

En mental övning vore och fundera på hur utgången skulle varit om detta inte skedde i nyc, utan t.ex Virginia.
 

Spiido

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Det är ett bla solklart mordförsök, jag är förvånad att ingen av grabbarna hade nått handeldvapen på sig och hade kunnat lösa detta snabbt och korrekt :fakta
 
Last edited:

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Sannolikt hade han varit mindre rädd då. Alla (utom små barn och psykopater) förstår orsak och verkan.
-Hade han kört in på cyklisternas tävlingsområde, hade han förstått att han gjort fel. Vet man varför folk är upprörda så kan man också förbereda sig på följderna (be om ursäkt, ta utskällningen som den klåpare man är etc.).

En ännu viktigare del är troligen överraskningsmomentet och bristen på kontroll, och här spelar också personens egna preferenser in.
-Om man ser en fara framför sig, så har man tid att anlysera och kan avgöra risken. Man har kontroll och kan agera. Om något händer bakom en, så har man inte samma kontroll och blir rädd(are).
-Förstår man risken är man lugnare. Folk är rädda att flyga, stå bredvid högljudda maskiner och gud vet vad. Ofta för att de inte förstår hur stor eller liten risken för en fara är.
-De egna preferenserna bidrar mycket i sådana lägen. Om föraren i SUVen är rädda för motorcykelgäng, så kommer han tolka läget som mer farligt än om 15 pinnsmala landsvägscyklister kommer viftande med cykelhjälmen.

Gänget i videon gör dessutom allt för att uppträda hotfullt, vilket också ger föraren mer orsak att bli rädd. Motorcyklisterna är de som har uppsåt att göra skada, och bilföraren är den som reagerar på det. Kort sagt får de skylla sig själva, och med deras historia och körstil så slapp de lite väl lindrigt undan.

Även de flesta normala motorcyklister spelar tuffhetskortet lite väl ofta, och det hjälper ju inte allmänheten att ändra sin syn på "bikers". Varannan kontors-nisse drar på sig camo-byxorna och bandit hjälmen när de fiser iväg på sin svarta streetfighter. Samma löjliga låtsas-tuffhet hittar man på gymmen, var man i vissa fall upplever att man kommit till ufc-ringen/harlem p.g.a. utstyrseln på utövarna. Så fort dessa hamnar utanför sin lilla subkultur, så förlorar de attityden och vågar knappt se kassörskan i ögonen när de ska betala.

Du har verkligen stor tilltro till mänskligheten:rolleyes: beundransvärt :tummenuppcitat" Alla (utom små barn och psykopater) förstår orsak och verkan."
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top