Högre flöde genom luftfiltret ger lägre bensinförbrukning

Ett luftfilter kan omöjligt ge sänkt bränsleförbrukning på en personbil eftersom man måste trottla bort ett eventuellt bättre luftflöde vid normal körning.

Tja, jag mätte upp 0,55 blandad körning innan bytet. Igår när jag tankade landade förbukningen på 0,51 trots att jag pressat bilen betydligt mer nu sedan jag bytt filter.
Ok, jag är nöjd. Upplever att jag har snabbare gasrespons och bättre drag på låga varv. ACn behöver jag inte längre koppla ut vid omkörning. Jag "upplever" att 0,51 är lägre förbrukning än 0,55 så filtret sitter kvar :)

Tja, jag mätte upp 0,55 blandad körning innan bytet. Igår när jag tankade landade förbukningen på 0,51 trots att jag pressat bilen betydligt mer nu sedan jag bytt filter.
Ok, jag är nöjd. Upplever att jag har snabbare gasrespons och bättre drag på låga varv. ACn behöver jag inte längre koppla ut vid omkörning. Jag "upplever" att 0,51 är lägre förbrukning än 0,55 så filtret sitter kvar :)

Min lekmannauppfattning är att du har rätt men att dina avgasvärden avviker från de avsedda/godkända.

Kan det inte vara så att din motor helt enkelt börjar bli inkörd och därför börjar prestera bättre?

och som upplysning till alla i denna tråden så har motorn som sitter i peugeot 107/citroen c1/ toyota aygo ingen luftmasse mätare. den använder sig av map sensor.

Och vilken standardavvikelse har du på dina experiment? Kort sagt ger jag inte ett ruttet lingon för sådana icke reproducerbara experiment som du gör. Särskilt inte när du får orimliga resultat.

1.) Din motor håller på att bli inkörd och det är helt naturligt att den går "lättare" för varje mil.
2.) Det har blivit kallare så du använder nog inte din AC särskilt mycket längre.

Visst kan du låta filtret sitta kvar, den gör knappast någon skada och i bästa fall kanske du fått någon hästkraft extra på full gas.

Ett litet besserwisserinlägg i debatten:
Det heter luftmängdmätare. Det är en mätare som mäter mängden luft som passerar i insuget, inte en våg som väger luftens massa.

Man mäter luftmängden i kg/sekund dvs ett massflöde så jag vill nog hävda att det tyska ordet luftmassemesser är en mer korrekt term än den svenska termen luftmängdmätare som vanligen används. Och jag tror luftmassemätare är någon tysksvensk översättning.

Dessutom så är kylningen av den varma tråden proportionell mot just massflödet och inte volymflödet så det är verkligen en luftmassemätare utan att man en behöver göra några termodynamiska omvandlingar via av luftens densitet.
De äldre mätarna med fjädrande spjäll ger också utslag beroende av massflöde och inget annat.

Och vilken standardavvikelse har du på dina experiment? Kort sagt ger jag inte ett ruttet lingon för sådana icke reproducerbara experiment som du gör. Särskilt inte när du får orimliga resultat.

1.) Din motor håller på att bli inkörd och det är helt naturligt att den går "lättare" för varje mil.
2.) Det har blivit kallare så du använder nog inte din AC särskilt mycket längre.

Visst kan du låta filtret sitta kvar, den gör knappast någon skada och i bästa fall kanske du fått någon hästkraft extra på full gas.

Tack, din kommentar är arkiverad :krama
Kan tillägga att jag upplever att motorn är något svagare på höga varv på 5ans växel nu. Detta stör mig inte alls eftersom jag sällan kör fortare än 140 med den där lilla bilen.

Man mäter luftmängden i kg/sekund dvs ett massflöde så jag vill nog hävda att det tyska ordet luftmassemesser är en mer korrekt term än den svenska termen luftmängdmätare som vanligen används. Och jag tror luftmassemätare är någon tysksvensk översättning.

Dessutom så är kylningen av den varma tråden proportionell mot just massflödet och inte volymflödet så det är verkligen en luftmassemätare utan att man en behöver göra några termodynamiska omvandlingar via av luftens densitet.
De äldre mätarna med fjädrande spjäll ger också utslag beroende av massflöde och inget annat.

Åfan! Jag visste inte att enheten var i kg/sek. Då är ju luftmängdmätare en helt felaktig benämning!
Jag trodde helt sonika att det var flöde som mättes, dvs liter/minut...
Googlade lite och fick upp att en luftmängdmätare är mekanisk och mäter luftmängden som flödar genom ett rör, medan luftmassemätaren är just en sådan där trådavkylningsmätare som det snackats om i tråden.
Man lär sig något nytt varje dag.
Själv köra jag bil med MAP-sensor och har aldrig behövt befatta mi med otyget ;)

lät ju mysko men med en riktig digitalt insprutning så anpassar sig ju motorn till det luftflöde den får i insugett men om man tänker tanken att bilen kanske levereras med ett lite extra tätt luftfilter just bara för att de första milen skall bli lugnare för motorn så den blir lugnare inkörd. blir ju isåfall som att sätta en stopp under gaspedalen så det inte går att gasa lika mycket = lägre effekt.

vad som händer då om man kör med ett ej original luftfilter typ högflödes med större porer ja då kan man ju få in små partiklar i motorn som fungerar som slipmedel men å andra sidan så kan man ju få ut lite mera prestanda ur motorn tills den som sagt har nötts ut vilket ju då sker tidigare än med original filter.

Fast hojar med digital insprutning (finns det icke-digital ano 2013?) som man öppnar upp måste man mappa om något, luftmassemätare till trots.

och som upplysning till alla i denna tråden så har motorn som sitter i peugeot 107/citroen c1/ toyota aygo ingen luftmasse mätare. den använder sig av map sensor.

DET skulle förvisso kunna förklara något. Men å andra sidan, varför skulle man i dessa dagar av extremt trimmande för att få ner förbrukning leverera en bil som det räcker att byta luftfilter för att få ner förbrukning och få upp effekten med tvåsiffriga procent?

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!