Jag är böjd att hålla med. Att skylla en högre bränsleförbrukning på kroppslängd eller kroppsvikt känns ytterst långsökt. Det är allmänt känt att inverkan från kroppslängd och kroppsvikt är marginell. Det som däremot har stor betydelse är hur gasen används i de så kallade transitionerna, det vill säga hur man rullar på respektive rullar av gasen och hur man föredrar att ha sin bränslemappning i just dessa lägen.
Just argumentet kroppslängd är ju dessutom något som snabbt kan vändas emot en. Enligt tidigare diskussion om lutningsvinkel och placering av tyngdpunkt så finns det bara fördelar med att vara lång. Om du är längre, varför åker du då inte fortare (än din teamkamrat) mitt i kurvan...?
I vilket fall som, det är i alla fall solklart att bränsleförbrukning har blivit en faktor som har betydelse för prestandan, på gott och ont. Ska en förare som har en snabb men tyvärr bränsleslukande körstil straffas...? Har reglementet gått för långt i sin strävan att vara "miljövänligt"...? Eller är det upp till respektive motorcykeltillverkare att se till att det fungerar oavsett körstil...? Alla får ha sin egen åsikt.