Separata luftfilter på vacumförgasare?

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Har hört av bla. en Mc-mek/firma som varit verksam sedan 70-talet, att separata luftfilter på vacum-förgasare funkar dåligt,,?
Vad händer egentligen om man monterar sådana? Har sett många hojar med sådant montage,,

Cykeln blir icke-körbar.
Sportfilter ger inget mottryck, så när du drar i gasen aldrig så lite öppnar du spjällen men det bildas inget undertryck.
Det finns alltså två saker i kanalen genom förgasaren, dels vridspjället och dels trotteln med nålen.
Det undertryck som används för att lyfta själva trotteln och nålen saknas och det levereras ingen bensin.
Hojen stannar pga fel bränsle-luftblandning.

Funkar utmärkt på min. Finns lite olika knep. Största problemet jag upplever är att vacuumsignalen till trottlarna blir ojämn och orsakar att trottlarna fladdrar upp och ner vid gaspådrag. Inte optimalt för bränsleblandningen alltså. En enkel lösning är att göra förlängare mellan filter och förgasarhus, det ska ge jämnare flöde och jämnare vacuumsignal.
Sen finns det filter med invärtes läppar som blockerar olika viktiga passager. Inte heller bra.
Det går alltså att fixa till det så det fungerar men det blir aldrig lika bra som på mekaniska förgasare.

att det inte funkar är bullshit, det går visst, man måste bara bestycka rätt (läs mycket)
Jag tveka länge för alla "experter" sa att det inte fungerade, sen prata jag med en riktig expert som sa på grov Göteborgska "inga problem grabben, lägg på 10-20 mer än normalt i bestyckningen bara"
Så sätter du på pipa och öppet filter bör du gå upp ca 30, tar du podfilter plusa på 10-20 till..

Men flatslide är ju alltid att föredra =)

Tackar för svar. Om jag läser dom rätt så KAN det gå,men,,
Jag kanske ska kika på alternativet att byta till mekaniska förgasare?

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!