CROSSPLANE-tråd - Allt om Yamaha R1 med Crossplanemotor

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Tommy36:s "lätt modifierade" R1 2009
Tommy36.jpg
Öhlins TTX36 bak
Öhlins styrdämpare
Öhlins fjäderkit i gaffeln
Stålspunna bromsslangar fram o bak
Galfer wave skivor och belägg
Rk 520 kedja med renthal drev 15/47
Kolfiber bakskärm/svingskydd
Kinakåpor movistar och racekåpor
Diamond justerbara fotpinnar
Leo vince slipon
Samco kylarslangar...............bland annat !

2009_R1_Crossplane_Engine_PS_gc_header.jpg

Då det kommit en ny modell 2015 så bjuder vi in den modellen här också - Crossplaneteknologin och dess för och nackdelar är det viktigaste........och det diskuterar vi här !



CROSSPLANE-tråden - Allt om Yamaha R1 med Crossplanemotorn 2009-2014 års modell och nya crossplanen 2015-



Kända brister, mektips, service och underhåll, bästa däckval och så vidare av Yamahas Crossplane R1:a

2009-2016
Bakdäck 190/55 ZR17M/C (75W)
Framdäck 120/70 ZR17M/C (58W)


Vill ni att jag lägger in länkar och liknande här i trådstarten ?
PM:a mig så fixar jag detta (kan vara länkar till servicemanualer/tester/däcktester till crossplanemodellerna ex vis)

2009 års modell
images.jpg

2016 års modell (Nisse HT:s hoj)
DSC_0038.jpg
 

Bifogat

  • 13226762_1229739447066370_3768585341598780692_n.jpg
    13226762_1229739447066370_3768585341598780692_n.jpg
    11.1 KB · Visningar: 6,765
Last edited:
Mina helt novis:a åsikter om R1 kråssplejn ( TM Teo)

Den låter mysigt.
Den är tydligen tung.
Den e ful.
 
Mmmmm

Den e inte lika snygg som 2004 års modell av R1:an som jag tycker är den snyggaste.

Den har varit rätt svår att få bra fart på för tävlingsåkarna om man jämför med 2007-2008 års modell

http://www.bike.se/test/duell/yamaha-yzfr1-standard-pro-superbike-144

"Att Yamaha YZF-R1 även är snabb original råder det inga tvivel om efter det här testet. Tiden med standardhojen var en sekund från att kvala in i Pro Superbike. Och det med mönstrade gatdäck!"

"Det är inget snack om att standardhojen är fin och lättåkt. Det kräver en hel del av föraren för att plocka ut mer av en racer. Jag skulle gissa att 9 av 10 skulle köra fortare med standardmodellen, så snäll känns karaktären, tycker Jan Hanson."




Och ja - Den låter fantastiskt
 
Upplever den som väldigt trivsam och avstressad på högre varv (+4k). Dock tycker jag den går lite si och så på dom riktigt låga varvtalen, typ 1500-3000. En konventionell rad-4 upplever jag som stressad på högre varvtal medans den ofta går silkeslent på lägre varv. På nåt vis har dom med Crossplanemotorn lyckats bygga en "tvärtom"motor. Me like :D
 
Nu är ju jag en väldigt medioker banåkare, men personligen upplever jag A-läget som hysteriskt och stressande på bana. Mig passar standardläget utmärkt och det märks på varvtiderna med. Därmed inte sagt att en bättre Yamaha-pilot än mig kanske kan ha glädje av A-läget på bana.

B-läget däremot är mysigt och väl avstämt i regn enligt mig
 
Köpte en 09 agusti 10,körde den i 3 år 5000 mil
2 fel ,vatten i ett relä och en fjäder gick av i växellådan.
Båda felen var garanti jobb,Bike Port fixade det gallant.
Nyligen bytit till BMW K1300s:banana
R1 är en kul kör upplevelse,men åldern tar ut sin rätt.
Åkte 58 runden på Nürburgring med den i sommras:banana
Nästa sommar blir det BMW på ringen.(kommer nog att sakna R1:an)
 
Köpte en 09 agusti 10,körde den i 3 år 5000 mil
2 fel ,vatten i ett relä och en fjäder gick av i växellådan.
Båda felen var garanti jobb,Bike Port fixade det gallant.
Nyligen bytit till BMW K1300s:banana
R1 är en kul kör upplevelse,men åldern tar ut sin rätt.
Åkte 58 runden på Nürburgring med den i sommras:banana
Nästa sommar blir det BMW på ringen.(kommer nog att sakna R1:an)


Är detta din gamla hoj ?

http://www.bytbil.com/mc-mopeder/yamaha/7vyqawrg/BUQBEAsitDzy9MxA5GIAdAhw4YA_!
 
Ser nu att den ligger i fel forum

Vill någon moderator flytta den till "Modellspecifika diskussioner"
 
Finns det någon här i närheten av Varberg som har en r1 2009 och framåt? Jag vill gärna se och höra den eftersom jag funderar på en sådan till nästa säsong.
 
Finns det någon här i närheten av Varberg som har en r1 2009 och framåt? Jag vill gärna se och höra den eftersom jag funderar på en sådan till nästa säsong.


Du kanske kommer bli besviken på försäkringskostnader, att den är lite törstigare än R1:an från 2007-2008 och att den inte är så snygg som 2004 års modell, att den saknar abs-bromsar

Men EN sak kommer du INTE att bli besviken på - Den låter jävligt gott, medtrafikanterna borde faktiskt få betala till dig som ägare för att få njuta av detta välljud. På bana när man hör en crossplane köra förbi på start och målrakan på 14 000 varv så ryser man, så är det bara.
 
Vill tacka yzf r1 för att du tog dig tid att visa upp hojjen.
Ljudet var fantastiskt och färgsetupen var precis så snygg som jag hoppades.
Då var det spikat att det blir en sån cykel inom en överskådlig framtid. Jag är helt såld.
 
Jag är nöjd med min 12a TCS är sjukt gott att ha. Jag tycker den är snygg, bra körställning riktigt go gång i motorn även om den linjära effektkurvan "trollar" bort effektkänslan så går den riktigt bra! Nackdelar som nån skrev är att den dricker lite mer soppa än min gamla 05a och den går lite varmare i motorn med... ska man rejsa med en crossplane krävs en extra kylare har jag hört.
Det sägs att om man flashtunar den "chippar" så ska den gå svalare dra något mindre soppa med. Avgasystem är ett måste på den med originalburkar är ett hån mot den motorn !
 
Har letat lite efter blinkers men inte precis hittat några som faller mig i smaken just.
Vad har ni för nåt på era?
Hade samma blinkers på min fz1a och där passade dom bra men på R1an känns dom lite stora, framförallt dom främre...
 
Nyheter
BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Back
Top