Quickshifter ?

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Efter att i 2 säsonger fräst runt med nuvarande hoj i orginalskick på banor ere dags att göra den lite rejsigare.
Bl.a. Skall quickshifter monteras, & nu funderar jag på vilken jag skall välja.
Är quickshiftern till powercommander en "riktig & fullvärdig" QS eller är andra fabrikat så som tex Cordona ett bättre val.

Jag inbillar mig att en QS till PC är en quickfix & därför också inte riktigt lika bra som "riktiga" QS .....eller?

Ngn som har erfarenheter av olika fabrikat?

Finns ju bazzaz & HM quickchifter.

Installationen på hm är väldigt smutt

Finns ju bazzaz & HM quickchifter.

Installationen på hm är väldigt smutt

Cordona,HM & Bazzaz är väl de varianter jag hittat förutom PC varianten.
Egentligen e jag nog mest nyfiken på om QS till PowerCommander är bra och helt okej som QS.
Anledningen till det är att jag har tillgång till en billig PC5 och då är det sen nära till hands att då köra på en QS av fabrikatet PC.
För om man använder en PC5 behövs väl ingen extra ignitionmodule ... Eller?

PC fungerar utmärkt och skall du ändå ha PCv så låter det som en deal.

PC fungerar utmärkt och skall du ändå ha PCv så låter det som en deal.

Tack för infon, då lutar det nog åt en PCv QS.

Har då en följdfråga.
Ngn som vet om QS sensorn skall vara tryckande eller dragande då man kör raceväxlat, jag kör idag standard & vill inte chansa på att jag gissar rätt, innan de nya fotpinnarna är inköpta & monterade så att jag själv kan se.
Gäller hojen i avataren, dvs en CBR1000RR -08

Ta tag i växelspaken med handen och försök lägga i 2 an.
Om pinnen blir "längre" så är det dragande.
Min gissning är dragande... men en gissning är en gissning... :tummenupp

Ta tag i växelspaken med handen och försök lägga i 2 an.
Om pinnen blir "längre" så är det dragande.
Min gissning är dragande... men en gissning är en gissning... :tummenupp

Visst är det så.... men när man ändrar från stnd till raceväxlat så tillkommer det ett stag har jag för mig & vet idag inte hur länkaget sitter på axeln in i lådan, så det kan ju variera om "armen" sitter över eller under axeln,
grejen är ju det att jag inte köpt in ngt rearset ännu så jag kan ju inte göra ngn manuell kontroll.

Hade Dynojets grejer på ERF racern, K6:a med pc3, Ignition module och QS. Funkade kanon med 65 ms bryttid!

Jag kör med en HM Plus och den funkar riktigt bra. på den kan man ställa om sensorn skall vara tryck eller drag.

Fortsätter på tråden med en QS fråga, gäller en ZX10R 2005.

View attachment 403469
View attachment 403470
View attachment 403471
View attachment 403472

Ska koppla in min QS (DWE är märket) och ser man på beskrivningen ska den kopplas in mellan tändbox och spridare - rödvit kabel.
Är det den rödvita kabeln som ni ser på bild? (Är det tändboxen där?)
Går ser att koppla just där ni ser på bild? (Om det är rätt kabel?)
Ser man på elschemat (inringat 2 platser, rödvit vid spridare och rödvit vid tänbox) går kabeln från tänbox till spridare, men även till soppapump.
Kan jag koppla min QS innan förgrening eller måste det kopplas in så att soppapumpen inte påverkas?

Fortsätter på tråden med en QS fråga, gäller en ZX10R 2005.

Ska koppla in min QS (DWE är märket) och ser man på beskrivningen ska den kopplas in mellan tändbox och spridare - rödvit kabel.
Är det den rödvita kabeln som ni ser på bild? (Är det tändboxen där?)
Går ser att koppla just där ni ser på bild? (Om det är rätt kabel?)
Ser man på elschemat (inringat 2 platser, rödvit vid spridare och rödvit vid tänbox) går kabeln från tänbox till spridare, men även till soppapump.
Kan jag koppla min QS innan förgrening eller måste det kopplas in så att soppapumpen inte påverkas?
Som du redan är inne på, det är enbart matningen (W/R kabel) till spridarna du ska bryta, INTE bränslepumpen..
Fast normalt sett, om man har ett val så bryter man hellre QS på tändningen än på spridarna även om det också fungerar.

Som du redan är inne på, det är enbart matningen (W/R kabel) till spridarna du ska bryta, INTE bränslepumpen..
Fast normalt sett, om man har ett val så bryter man hellre QS på tändningen än på spridarna även om det också fungerar.

Tack för svar.
Fick även svar av DWE, den kan kopplas in var som på RödVit så länge den inte bryter ngt annat. I mitt fall kopplas den in efter förgrening till bränslepump.

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!