Elkoppling brytare

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
tjena, svärmors fyrhjuling drar ström när den står och de finns inte så mycket el på den men nåt drar.
hon vill ha de så de funkar och billigt så tänkte koppla in en brytare.
jag suger på el och vill inte paja nåt och undrar om jag kan koppla in en brytare på minussidan och inte ha någe relä?
räcker de med en vanlig biltemabrytare el ska de va nåt som tål 14+ ampere fast de är på minus jag kopplar?

14+ ampere i så fall. Strömmen är ju lika hög i hela kretsen.

Gjorde något liknande på min gamla bubbla när jag inte orkade leta elfel, bara en huvudbrytarnyckel på plussen, så nära batteriet som möjligt.

Startmotorn drar ju säkert ett flertal tiotals ampere så överdimensionera brytaren något.
Bäst är nog att försöka hitta ursprungsfelet förstås.

Är du säker på att det är något som drar ström?
Ett dåligt batteri kan urladdas av sig självt och då upplevs det som att något drar ström.

Startmotorn drar ju säkert ett flertal tiotals ampere så överdimensionera brytaren något.
Bäst är nog att försöka hitta ursprungsfelet förstås.
hon köpte en lite på 25 ampere max.
kan nån box el instrumentering dra ström ur batteriet tro?

Är du säker på att det är något som drar ström?
Ett dåligt batteri kan urladdas av sig självt och då upplevs det som att något drar ström.

har aldrig funkat riktigt bra sen hon köpte den och med 2 nya batterier kvarstår problemet.
startar alltid kvickt och bra när hon nyss laddat batteriet och när hon kör men när den stått ett tag(2-3 dagar) är de kört

fortfarande undrar jag om man behöver nå relä el om de funkar utan om man kopplar på minussidan?

Du behöver inget relä (det är ju också en brytare) iom att du nu har en mekaniskt manövrerbar brytare. Det spelar ingen roll för funktionen om du bryter på minussidan, är kretsen bruten är den bruten.
Ur en elektrotekniskt perspektiv är det "snyggare" att bryta på plussidan men det har nog mindre betydelse i detta fall.

Det där är ett riktigt bra tips, kör på det.
Men du kan ju kolla om den drar tjuvström först, koppla ifrån minuskabeln och sätt en amperemeter mellan batteriet och kabeln och se om det gör nåt utslag, isåfall så är det bara att dra ur en säkring i taget och se om det slutar, annars så är det bara att söka vidare och dra isär kontaktstycken och leta.

Lycka till

Snabb fråga bara.

Spelar det någon som helst roll om man sätter brytaren på minus eller plus ?
Jag sätter den alltid på plus och har aldrig ens tänkt tanken att man kan sätta den på minus..
Finns rätt eller fel, för eller nackdelar ?

Snabb fråga bara.

Spelar det någon som helst roll om man sätter brytaren på minus eller plus ?
Jag sätter den alltid på plus och har aldrig ens tänkt tanken att man kan sätta den på minus..
Finns rätt eller fel, för eller nackdelar ?

Rent elektriskt sett så spelar det ingen roll, du bryter ju kretsen i vilket fall som helst. Men iom att du vill ha minuskabeln så kort som möjligt (enklast och bäst nämligen) så är det oftast lättare att hitta en bra placering med att bryta på plussidan. Dessutom så vill ju vissa typer ha kräm till larm eller liknande saker som då sitter före brytaren.

Rent elektriskt sett så spelar det ingen roll, du bryter ju kretsen i vilket fall som helst. Men iom att du vill ha minuskabeln så kort som möjligt (enklast och bäst nämligen) så är det oftast lättare att hitta en bra placering med att bryta på plussidan. Dessutom så vill ju vissa typer ha kräm till larm eller liknande saker som då sitter före brytaren.

Okej, Tackar! :)

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...