Precision Quickshifter 8 (PQ8)

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
Hej har fått hem min pq8 o tänkte ge mig in på montera in den själv. (Med lite hjälp av er på sh) jag har fått hem grejerna men inte påbörjat än. Tänkte ta lite tips mm från er om de är tex något man skal tänka på. Hojen är en honda cbr600rr 2008. Instruktionerna står på engelska som jag fått med o min engelska e ju inte den bästa. Med lite vettig förklaring o hjälp så skal jag nog klara av detta:) jag har försökt leta upp video klipp på tuben samt kollat trådar här i sh men inte riktigt hittat något vettigt som utgör lite mer ex monteringsanvisningar. Därimot hitta jag en väldans massa trådar om just detta ämnet, så jag tänkte att jag tar lite kort under monteringen o lägger upp dessa när jag e klar så har vi väl en hyfsad tråd om just detta ämnet.

har fått på q-shiftern nu men undrar lite över själva sensorn till växel spaken(heter förmodligen nåt annat) sätter jag på den på de röret som jag fått så blir den väldigt lång o passar inte.. så mitt alternativ är altså att kapa borra o sen gänga om? nåt specielt o tänka på? o själva sensorn koppla jag på överst på röret?

Den ena ändan av växelföraren (eller röret) kan ha ett antal anvisningar, den sidan är väldigt långt uppborrad och gängad - det är den sidan Du kapar.

Normalt skruvar Du fast sensorn mer än halvvägs in i den andra sidan av röret, sedan jämför Du med längden på den gamla växelföraren och kapar röret till motsvarande längd. Därefter rensar Du gängan i röret med en skruv och monterar givaren - Klart! :)
har fått på q-shiftern nu men undrar lite över själva sensorn till växel spaken(heter förmodligen nåt annat) sätter jag på den på de röret som jag fått så blir den väldigt lång o passar inte.. så mitt alternativ är altså att kapa borra o sen gänga om? nåt specielt o tänka på? o själva sensorn koppla jag på överst på röret?

Den ena ändan av växelföraren (eller röret) kan ha ett antal anvisningar, den sidan är väldigt långt uppborrad och gängad - det är den sidan Du kapar.

Normalt skruvar Du fast sensorn mer än halvvägs in i den andra sidan av röret, sedan jämför Du med längden på den gamla växelföraren och kapar röret till motsvarande längd. Därefter rensar Du gängan i röret med en skruv och monterar givaren - Klart! :)

jag kollade idag hur långt den va gängad o sen gämförde jag längde med original växelföraren som även den blir för lång o ska jag kapa ner den soppas mycket så kommer de typ inte vara nåra gängor kvar..

Är även originalföraren för lång (utan sensorn monterad)? Har Du bytt fotpinnar då också eller varför stämmer inte den i längd? Kan Du inte ta en bild på originalföraren, sensorn och dess välgörare så kanske det blir enklare att förstå?

försöker ladda upp bilder men får bara fel medelande att det inte går:P ja jag har bytt fot pinnar.. pp tuning sitter på nu... utan sensorn monterad så passar original på men om jag har på sensorn så blir allt för låmgt på original växelföraren.. den växelföraren jag fick men e ju längre än orginalen...

Ja, den är av standardtyp och brukar därför kapas till och anpassas så att givarens + kapad växelförares sammanlagda längd = originalförarens längd. Finns en bra bild på förstasidan här: http://www.cordona.net/installations/pdf/GP SG instructions 1.4 20121121.pdf

Blir växelföraren verkligen så kort att den bara blir några gängor lång har Du ett unikt problem, då Cordonas växelförare är vänster- resp högergängad får Du i så fall klura på hur Du ska snickra till den, se bara till att ny borrning + gängning sker på den högergängade sidan... Jag vill minnas att jag borrade om och gängade växelföraren på min Daytona 675 när det begav sig (men då var det med den gamla, röda sensorn).

Hur lång är Din original växelförare (i cm)?
försöker ladda upp bilder men får bara fel medelande att det inte går:P ja jag har bytt fot pinnar.. pp tuning sitter på nu... utan sensorn monterad så passar original på men om jag har på sensorn så blir allt för låmgt på original växelföraren.. den växelföraren jag fick men e ju längre än orginalen...

Jag har monterat en på 600rr med pptuning och det bbehövdes ingen omgängning.

Ja, den är av standardtyp och brukar därför kapas till och anpassas så att givarens + kapad växelförares sammanlagda längd = originalförarens längd. Finns en bra bild på förstasidan här: http://www.cordona.net/installations/pdf/GP SG instructions 1.4 20121121.pdf

Blir växelföraren verkligen så kort att den bara blir några gängor lång har Du ett unikt problem, då Cordonas växelförare är vänster- resp högergängad får Du i så fall klura på hur Du ska snickra till den, se bara till att ny borrning + gängning sker på den högergängade sidan... Jag vill minnas att jag borrade om och gängade växelföraren på min Daytona 675 när det begav sig (men då var det med den gamla, röda sensorn).

Hur lång är Din original växelförare (i cm)?

ska ut till garaget strax o mäta original hur lång den är sen e de ju bara att kapa till den andra som jag fick med så den blir lika lång med sensorn på som du säger:tummenupp återkommer med svar..

oginal 15,5 cm

den jag fick med är 23 cm

om jag har förstått rätt så ska jag kapa den jag fick med så dennas totala längd ihop med sensorn blir 15,5 cm? o då har jag absolut inga gängor kvar... funderar på åka bort till nån verkstad här i området efter jag mätt ut mer ex hur lång den skal bli o be dom kapa o borra/gänga( har ju ingen pelar borr)

vet inte varför men jag försöker verkligen ladda upp bilder men får bara ett fel medelande att de inte går.. de e jpeg format o inte alls stora.. har ju laddat upp större bilder som jag tagit med systemkameran innan:va

Hur har du pinnen som sitter på splines in på växelaxeln justerad?

jag har vänt på den nu för att få race växlat..(om nu splines e de jag tror du syftar på) har i för sig provat åt båda hållen.. nu känns de som att även original är något för lång splinesen blir ju vinklad uppåt rätt mycket.. den skal väl sitta hyfsat rakt åt sidan bar väl?

Ja, materialet är alu, jag borrade och gängade med det jag hade inne i garaget vill jag minnas. Men kolla även Boris förslag, kan Du vrida på fästet som sitter på utgående axel kanske Du kan öka avståndet och därigenom klara Dig utan omborrning/-gängning?

Ji, Du förstod Boris rätt, men Du kan alltid vrida fästet lite grand för att öka avståndet. Men väljer Du att kapa, borra och gänga ser Du till att få det rimligt vinkelrät.

Lycka till:)

...om jag har förstått rätt så ska jag kapa den jag fick med så dennas totala längd ihop med sensorn blir 15,5 cm? o då har jag absolut inga gängor kvar... funderar på åka bort till nån verkstad här i området efter jag mätt ut mer ex hur lång den skal bli o be dom kapa o borra/gänga( har ju ingen pelar borr)

Last edited:
Ja, materialet är alu, jag borrade och gängade med det jag hade inne i garaget vill jag minnas. Men kolla även Boris förslag, kan Du vrida på fästet som sitter på utgående axel kanske Du kan öka avståndet och därigenom klara Dig utan omborrning/-gängning?

de är ju rätt stor skillnad på original samt den jag fick med så tror inte de kommer funka.. med original på nu när jag bytt fotpinnar så är även den något för lång... de e ju nästan 8 cm skillnad på axlarna... o den jag ska kapa kommer då inte ha nåra gängor kvar o borra me en hand borr tror jag inte kommer bli bra.. klart jag kan göra ett försök men hade tänkt att jag skulle ha klart den till nästa helg då jag e uppbokad Anderstorp.. vill inte tabba mig på den här då de förmodligen kommer ta ett tag o få hem en ny...

ImageUploadedByTapatalk1377790533.300665.jpgImageUploadedByTapatalk1377790545.283341.jpg

Nu fick jag upp lite bilder via taptalk:) så ser de ut när orginal sitter på utan sensorn. Som ni ser e den lite för lång den me nu.. Sen så ang sensorn vad e upp o ner på den o spelar de nån roll vilket håll jag sätter den åt? Kabeln som sitter fast i sensorn e ju vinklad åt ett håll o i och med att den skal upp på hojen så vill jag ju ha den så sladden går uppåt o inte neråt så jag får en böj i kabeln? Men sätter jag den på e sättet så är cordona texten upp o ner.. Men de kanske inte spelar nån roll?

Heja :) Nej, om än Du kapar den nya föraren vid nedersta anvisningen blir den för lång. Så det blir nog till att borra och gänga, det spelar iofs ingen roll om sensorn sitter upp eller ned, men kommer jag ihåg rätt avgörs det av gängningsriktningen i anslutningspunkterna...

...Nu fick jag upp lite bilder via taptalk:) så ser de ut när orginal sitter på utan sensorn. Som ni ser e den lite för lång den me nu.. Sen så ang sensorn vad e upp o ner på den o spelar de nån roll vilket håll jag sätter den åt? Kabeln som sitter fast i sensorn e ju vinklad åt ett håll o i och med att den skal upp på hojen så vill jag ju ha den så sladden går uppåt o inte neråt så jag får en böj i kabeln? Men sätter jag den på e sättet så är cordona texten upp o ner.. Men de kanske inte spelar nån roll?

Heja :) Nej, om än Du kapar den nya föraren vid nedersta anvisningen blir den för lång. Så det blir nog till att borra och gänga, det spelar iofs ingen roll om sensorn sitter upp eller ned, men kommer jag ihåg rätt avgörs det av gängningsriktningen i anslutningspunkterna...

Stämmer.. Ringde en verkstad som skal hjälpa mig på måndag o kapa borra o gänga så e jag på säkra sidan... Ang sensorn så tänkte jag inte så långt me gängorna:) men hade velat sätta den upp o ner då sladden som går ur den sitter påkopplad så den är riktad neråt. Jag har dock lite problem med att tyda i manuslen för inkopplingen av q-shiftern till spolarna.. Med färger mm mena jag. De finns ingen som har en bruksanvisning på svenska:) ImageUploadedByTapatalk1377794201.852363.jpg

Nu har jag varit på en svetsverksdat o fått kapat växelföraren samt borrad o gängad... Så nu ser de ut så här... Som ni ser på bilden så om de är så att jag vill ha race växlat så går hela axel imot vatten slangarna... ImageUploadedByTapatalk1377868708.152591.jpg

Har monterat på q-shiftern satt tillbaka allt ex som de va innan. Startat o den går på alla cylindrar. Då måste jag väl ha gjort rätt? Problemet e att nu blinkar min FI lampa 2 gånger. Mins att de fanns nån tråd om just detta men kan inte hitta den.. Nån om vet vad 2 blinkningar e för felmedelande?

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!