Byta från sportis till motard kommer jag tröttna?

Behålla kortet är svårt med de flesta hojarna.

Motard + och -
+ Svårt att inte köra på slangen (roligt)
- Svårt att inte köra på slangen (farbror blå och grannar gillar inte det)
+ Snabb som fan upp till 100 och lätt som en moppe
- Snabb som fan upp till 100 och lätt som en moppe (resulterar lätt i "inspirerande" körning som inte farbror blå eller grannar gillar)
+ Roligt på nästan all sorts väg
- Inte rolig på motorväg utan njurbälte och stålröv
+ Du lär inte åka fast på motorvägen för där kommer du inte köra mer än nödvändigt
+ Du lär inte behöva skjutsa någon mer en gång

Själv kör jag Street triple, rolig på det mesta förutom grus och det går lång köra utan att amputera röven. Smidig, rolig och snabb. Mina erfarenheter.

Kör du mest inom eller utanför staden? Inom staden är en motard svårslagen, jag hade en 660 själv, men du kommer att busa med den, det är omöjligt att inte slanga och göra stoppies med den! :yoparty

Kör du utanför stan är en motard ingen hit, den går inte snabbt nog att ha roligt på och chassit är inte så roligt i 100+. Då är en streetfighter the way to go. Jag har haft en 954:a med corsstyre och det var omöjligt att inte le när jag körde den hojen! Ett varningens finger dock; du kommer att bete dig precis som på motarden med wheelies och stoppies men skillnaden är att det går betydligt snabbare.

Den generella fördelen med en streetfighter är att du kan köra den med polare som har sporthojar, det är i princip omöjligt med en motard eftersom den går för sakta för att ha roligt på samma vägar så det blir att de står och väntar hela tiden och du har inte speciellt roligt heller. Fördelen med motard är att du kan ha gruvligt roligt på gocartbana med den! :)

Har också gått i samma tankar. Fast.. Även om hojen har större kapacitet än jag har mod och talang så gör den något med mig varje gång.. När jag drar på mig ryggskyddet, stället, stövlarna.. Det är som en ritual där jag övergår från familjefar till något annat. Jag blir vad jag vill liksom. Knatar ner till garaget och där står den.. Ren och redo.. Tar på mig hjälmen, fäller upp stödet, chokar och trycker på start.. I mitt huvud hör jag nu låten "Danger Zone" från Top Gun.. Hade jag inte hjälmen på mig så skulle mitt huvud ramla isär pga flinet jag har.

Provade en Africa Twin några dagar för ett tag sen eftersom det var den jag trodde skulle passa mig bättre. Bra komfort, bra skjutsmöjligheter, bra ekonomi, bra bra bra. Men.. jag hörde aldrig musiken..
Ville bara dela med mig.. :)
Hoppas du hittar rätt hoj för dig.:tummenupp

Du kommer känna sug efter en hoj med kåpa efter ett tag, det bästa är att ha en billig sporthoj och en motard om ekonomin tillåter.
Motard är egentligen bara för city och bus. Ingenting man åker långt med och skjutsar på.
Dock så är motard 10 ggr roligare än SH.

Om du fortsätter köra som du gör nu lär du tröttna, ja. Om du hittar körstilen, nej.

600 eller mindre är roligast, ja, men med de krav du ställer så är det minsta jag kan se vara vettigt isf en dr 650 rse eller en dominator men antagligen en triumph tiger eller en bmw gs 1150 - 1200 kommer vara ett bättre val. De fixar lite längre körningar också.

Nä, Sportis -> Motard, den kommer att kännas som en moped :gråta

En Z1000, Super Duke, Street Tripple, Streetfighter S är the way to go, personligen gillar jag v-twins bäst på streetfighters, passar in i conceptet, bra med mos på låga varv, poppa wheelies från i princip tomgång :tummenupp

Men ditt körkort hänger löst :D

En trevlig motses som passar det mest är en ktm 950, riktigt trevlig på längre turer & grymt tryck när man vill :-)

Bytte från Gixxer 1000 k6 till ktm 660 05 med akra pipor och lite lulllull, roligt på sitt sett. Gixxern åker jag hellre längre sträckor med då denna vibrerar något fruktansvärt, men om du bara vill ha hoj till lek så motard!

Hade en Kawasaki ninja förut och bytte till motard och har mycket roligare med motarden. Det behöver inte gå så fort för att man ska ha kul men det känns som körkortet hänger löst varje gång man kör, de går inte köra lugnt och lagligt med motarden :yoparty

Som många redan sagt KTM 990! Jag Bytte i våras r6an fick bli banhoj och nu åker man ktm. 200 mil norge resa inga problem, tjejen tycker hon sitter bra, pulver så de räcker! Kul på små vägar ett ljud att dö för.
Jag brukar gjämföra dem såhär r6an kul 140 och uppåt ktmn 140 och neråt :)

Jag köpte en KTM 690, jättekul tills vi skulle åka en sträcka på 3 mil. På hemvägen struntade jag i att göra avstickaren kompisarna gjorde, jag höll fullgas hem och la ut skrotet på blocket. Så arg var det länge sen jag var. Den är fullständigt värdelös på större vägar. Nu har jag köpt en KTM 950 och den känns helt ok det lilla jag hunnit köra den. Rolig för korta svängar men inte riktigt lika värdelös om man verkligen ska ta sig nånstans.

Jag köpte en KTM 690, jättekul tills vi skulle åka en sträcka på 3 mil. På hemvägen struntade jag i att göra avstickaren kompisarna gjorde, jag höll fullgas hem och la ut skrotet på blocket. Så arg var det länge sen jag var. Den är fullständigt värdelös på större vägar. Nu har jag köpt en KTM 950 och den känns helt ok det lilla jag hunnit köra den. Rolig för korta svängar men inte riktigt lika värdelös om man verkligen ska ta sig nånstans.
Knyppling ??

Imorgon efter lunch blir den en repa över till Din MC för lite provkörning av KTM. De hade en 690 duke 950 sm samt 990 SMT dock ingen 690 SMC. Är den och Duke:n totalt olika?
En till sak till kom jag på den ska passa för ensam turer.

Imorgon efter lunch blir den en repa över till Din MC för lite provkörning av KTM. De hade en 690 duke 950 sm samt 990 SMT dock ingen 690 SMC. Är den och Duke:n totalt olika?
En till sak till kom jag på den ska passa för ensam turer.

ser fram emot att höra dina åsikter! :)

Även jag har gått från sporthoj till motard.
Med sporthojen blev det längre helgturer men i princip ingen vardagsåkning så den var för knölig att köra i stan och köer.
Med motarden är stadskörning och kökörning roligt. Däremot är motorvägskörning ingen höjdare. Har kört 20-milaturer ngn gång då o då och det funkade bra. Skillnaden mot innnan är att dessa 20-mil är helt klart mer aktiv körning än med sporthojen som var mer transport.

Jag kör kanske 100-200mil per år så försäkringen spelar också in. Betalade 11.000 per år innan ocg ca 1.500 idag.

Som någon skrev är det större risk att du kör omkull med motarden eftersom den inbjuder till lek men sporthojen är rolig över 100 och motarden är rolig under 100 så det går oftast inte så jättefort.

Kör du storbana med motard kan du ha en högre kurvhastighet än många sporthojar men på rakorna svischar de förbi.

Jag tycker motarden är roligare än tidigare sportisar jag ägt!
Har inga problem att haka på när jag är ute på körningar runt Sthlm.
Det dom kör ifrån på rakorna tar jag in på i inbromsning och kurvorna.

Ska dom bomba motorväg kan dom åka själva för det är menlöst på alla hojar, då har jag bättre saker att hitta på.
(Nu känner jag iofs ingen som gillar detta)

Bytte från cbr 600 till ktm 690e med motardfälgar. Ångrar mig inte men saknar möjligheten att köra de större banorna. Inga problem att köra över 20 mil på en kväll heller. Man håller sig också som många nämnt från motorväg. Tycker motarder är mer allsidiga än sporthojar.

Ha ha provkörde lite ikväll, fan va kul. Längsta turen blev med 690 Duke. Har kört en del hojar och kan säga att detta var olikt allt annat jag kört. Som många säger en moppe med mc-motor grymt smidig i svängarna och väldigt lätt. Det kändes om att det inte är så mycket vikt på styrkronan. Först hade jag lite svårt med den totalt annorlunda körställningen. Växelpinnen sitter lång fram och inte nedåt. Det där med trafikregler kanske man inte följer så mycket med motard men de är kul utan att det behöver gå så fort. En perfekt hoj för förorten och är säkert jäkligt kul ute på kostigar. Fick även känslan av att den inte är så känslig för dåligt underlag. Det ända var väl pulvret det är ingen hoj att kör på motorväg.

950 SM blev det bara en pytte tur med. Här fanns klart möjligheten till längre turer, bättre krut stabil men inte lika mycket bus. Ett problem är dock att jag inte når ner är bara 169 cm. Känns djävligt vingligt när man stannar och startar, sitter och dinglar med benen. Men man vänjer sig väl. Blir en längre tur nästa vecka.

Lite sugen på att göra en lyxfällan och ha både motard och sportis. En hypermotard kanske kan va nåt.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show