Enklaste sättet att kolla spel mellan kolv/ventiler

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Hoj
Honda CRF450R-07
Kom på igår att det kan nog vara bra att kolla spel mellan kolven och toppen nu när jag kastar på helt nya grejer.

Samtliga grejer ligger löst, men hade tänkt börja montera ihop allt idag.

Någon som har något bra tips hur jag enklast kan kolla?

modellera på kolvtoppen ?? Snurra runt motorn för hand.

Lera och lödtenn, dra runt motorn långsamt med handen, demntera och mät

Tack för era snabba svar, verkar vara enklaste sättet. Får kika om de finns att köpa här i kommunen eller om jag får vänta tills jag kommer hem.

Tack återigen :tummenupp

Tack för era snabba svar, verkar vara enklaste sättet. Får kika om de finns att köpa här i kommunen eller om jag får vänta tills jag kommer hem.

Tack återigen :tummenupp

Panduro eller leksaksbutik för lera. Lödtenn finns på allt från biltema till ica maxi

Tyvärr så hittade jag inget här i kommunen där crossen står, så får helt enkelt köpa det då jag kommer tillbaks till Luleå :)

Lödtennet använder du till atta mäta squishen, dvs spalten mellan kolv/topp. Leran använder du till att mäta klarningen mellan kolv/ventiler.

Jag har visat den processen med bilder några ggr i min byggtråd, bla i det här inlägget plus närmast efterföljande.
http://www.sporthoj.com/forum/showt...s-Sportster-quot/page80&p=4610638#post4610638
Förvisso är det här en motorn av HD-typ, men det är samma principer även på motorer med överliggande kammar, 4-ventiler osv.
Dock får du ta reda på av squishen ska vara i din motor, en mindre motor kan klara mindre spalt än en större osv.

Jörgen, tackar och bockar för länken. Det med leran förstod jag sedan tidigare, var dock lite mer osäker gällande lödtennet.

Då får de bli upp till bevis nästa helg och se ifall jag får till det eller ej :)

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!