Dålig magnetism i svänghjul?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
För att göra en lång historia kort, jag har en KTM 520 som en dag när jag var ute och körde bara dog. Jag vevade på startmotorn, kickade och sprang men den var helt stendöd. Ingen gnista visade det sig sen.

Sedan dess har jag bytt tändstift, bytt ventilhatt, testat tändspolen i en moppe, bytt CDI till en beggad från eBay, samt lindat om statorn och kollat alla kablar. Fortfarande är den stendöd.

Har konstaterat att jag har dåligt med AC-spänning från statorn, alltså den lindning som har med tändningen att göra. Det ska vara 30 volt, men jag får typ 5, mätt med billig multimeter. Så även innan jag lindade om den, så tror inte jag sabbade något där. Nu funderar jag på om svänghjulet plötsligt kan ha blivit av med lite av sin magnetism..? Det är ju magnetiskt så att det fastnar skruvar i det, men svårt att veta hur kraftiga magneterna ska vara. Någon som har liknande erfarenheter?

Den har jag också tänkt på, men mätt upp både resistansen i den och spänning från den och allt ser rätt ut där.

rör sig varvräknare när du kör på startmotor??? om nej så står jag fast vid vevaxelgivare ocm ja att den rör sig så skulle jag gissa på tändspole. men det är lätt att testa tändspole. bara ta loss tändkabeln och stoppa in fingret samtidigt som du kör på startmotor.

Jag har ägt en RM125a 99a tror jag det var back in the days, som råkade ut för just det du misstänker. Testade allt, men med ett nytt svänghjul var att frid och fröjd igen. Höll man svänghjulet nära örat och skakade det kraftigt hördes ett svagt "rasslande" ljud; någon av magneterna hade splittrats/pulvriserats inne i sitt stålhölje, och hojen var stendöd.

Kan vara värt att låna ett från en fungerande hoj.

Lycka till!

/Lasse

Jag har ägt en RM125a 99a tror jag det var back in the days, som råkade ut för just det du misstänker. Testade allt, men med ett nytt svänghjul var att frid och fröjd igen. Höll man svänghjulet nära örat och skakade det kraftigt hördes ett svagt "rasslande" ljud; någon av magneterna hade splittrats/pulvriserats inne i sitt stålhölje, och hojen var stendöd.

Kan vara värt att låna ett från en fungerande hoj.

Lycka till!

/Lasse

aha, magnet tändning på den????

rör sig varvräknare när du kör på startmotor??? om nej så står jag fast vid vevaxelgivare ocm ja att den rör sig så skulle jag gissa på tändspole. men det är lätt att testa tändspole. bara ta loss tändkabeln och stoppa in fingret samtidigt som du kör på startmotor.

Har ingen varvräknare, men riggade en lysdiod med rätt motstånd på givaren och den blinkade fint. Tändspolen är testad på en moppe, inga problem där.

Last edited:
I brist på andra idéer blir det nog till att gambla med ett beggat svänghjul. Om nån råkar ha ett till salu är jag förstås intresserad. Allt från KTMs 4T-enduromaskiner från 00 till 07 verkar passa.

EDIT: Rätta mig gärna om jag har fel om det sista förresten. :)

Last edited:
Om nån skulle undra så var det svänghjulet som var problemet. Fick tag i ett beggat på eBay, och med det fick jag fin gnista igen.

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!