Oljelampan lyser efter oljebyten på R6 -08

aligator_111

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2011
Hoj
Något eget
Gjort oljebyten (olja + filter) på min R6 -08 i helgen, sedan dess så lyser oljelampan i några sekunder när jag börjar köra hojen på morgonen. Lyser olika mellan 10s upp till 40s sedan slocknar den. Alltså tänds en gång varje gång hojen är kall.

Det har hänt bara en gång innan oljebyten att lampan lyste i några sekunder och då var det +5 grader.

Har rekomenderat olja castrol power1 10w-40. Är det möjligt att jag har haft lägre viskocitetsolja innan?

Hur mycket är det i då?

Tänds om den är under mitten på stickan har jag för mig.

Starta, låt gå så den passerar low i temp, slå sen av den och vänta lite så oljan hinner rinna tillbaka.

Skruva upp stickan och torka av den, med upprätt hoj på plan mark släpper du ner stickan utan att skruva i den och är nivån inte i den övre halvan på stickan så toppar du upp lite.

Och hur hög är tomgångsvarvet vid dessa kallstarter och slutar lampan lysa om du ger mer gas utan att överdriva direkt efter startögonblicket.

Bara som ett enklare test :

Vad händer med denna oljetryckslampa om du stannar hojen direkt efter kallstart för att starta den direkt igen.Slutar lampan att lysa så kan problemet bero på dålig oljetryckssensor eller jordningen av oljetrycksgivaren.

Last edited:
jag startar hojen, medans den går på tomgången så tar jag på mig hjäm och handskar, kör iväg på låga varvtal och kanske efter 1-2 min så tänds lampan.

Men slocknar sen när han blivit varm?

Givaren börjar nog tacka för sig, verkar inte gilla kall olja.

Är bara nivågivare så kollar du nivån innan då åker så vet du att det inte är för lite.

ja man kan tro att det är givaren, men att det hände precis efter oljebyten...
Ska kolla en gång till på oljenivån imorgon.

Shit happens, bytte olja i bilen för ett gäng år sen och när jag startade så slocknade inte oljelampan, funkade innan bytet, ringa och fixa skjuts och skaffa ny för inte fan vågade jag lita på att det bara var givaren........

Mindre problem på en Yamaha, är ju bara nivå så kollar man bara innan så vet man den iaf.

ja, det var för lite olja, visade det sig. Kollade oljestickan igår och nivån var på MIN. Fylde på med 0,5L till tiils det nådde MAX.
Konstigt att det står 2,6L med oljefilterbyte och så är det närmare 3L...

ja, det var för lite olja, visade det sig. Kollade oljestickan igår och nivån var på MIN. Fylde på med 0,5L till tiils det nådde MAX.
Konstigt att det står 2,6L med oljefilterbyte och så är det närmare 3L...

Först är oljenivån på max och sedan så är den på minimum :confused:.Föreslår handhavandet i att fylla på olja i hojen som står i servicemanualen.
Annars är det helt rätt att du ska ha 2,6 liter olja i din hoj inklusive filter.
Om där 3 liter så har du för mycket olja.

Last edited:
Yamaha har inte tryckgivare utan endast nivå, det betyder att lampan endast lyser vid för låg nivå inte vid lågt tryck. Troligtvis är det något vaj med flottören i den så den hänger sig lite. Om nivån är rätt enligt stickan så behöver du inte bekymra dig men det kan dock vara läge att ta ner tråget och kolla på givaren och kanske byta den.

Det är genomgående för alla Yamaha med endast nivågivare och enligt mig idiotiskt för man inte vet om man har dåligt oljetryck förrens allt har rasat, kolla nivån är ju lätt att göra ändå och om en hoj inte drar extremt med olja så är det inget problem heller.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon