Ducce monster 2010, Nervös/ostadig

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
När jag kör rakt fram så är den hur stabil som helst.
Men om jag vickar lite på styret så vobblar den inom det spannet jag vickar på styret, det känns våldsamt ostabilt och som om den kan börja vobbla ordentligt när som helst.
Men bara när jag vickar på styret, när man svänger så känns den lite skum också men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är.

Det sitter rizoma styrhöjare på den med gummifästning som jag trodde var boven och spände åt allt som gick, jag inbillar mig att detta tog bort en del av nervositeten.
Men den är fortfarande ordentligt ostabil om man som sagt vickar på styret i fart.

Jag hittar inga glapp någonstans.

Några idéer?

Jag skulle inte tro det,
fjädringen känns som vanligt, jag har inte rört något, det bara uppkom igår kväll.
Jag tror det uppkom i samband med att jag körde ner för en trottoarkant.

Det du talar om för han det gör han. Vickar och ruskar du på styret så viskar och ruskar hojen tillbaka.

Jag har haft mc-kort i 7 år,
det är svårt att förklara, men tro mig när jag säger att den rör sig inte normalt.

Tänk dig att du har stel framgaffel och ingen förskjutning av hjulaxeln från gaffeln.
Ungefär så känns det, som ett vobblande hjul under dammsugaren.

Last edited:
Styrlager,bultar till gaffelbenen som är lösa,hjullager dom börjar bli dåliga finns många källor till obalans. Bara felsöka alt lämna in till verkstad.
Jag köpte den för två veckor sen på firma, så jag får väl ta och åka in med den där så får dom lösa det.

kolla lufttryck?

Bara klämt med tummen och det kändes ok.

Detta låter riktigt dumt kanske, men ska styrhöjarna kunna fjädra något?
Det går alltså att vrida styret så att man ser att det inte är i linje med kronan,
det lär väl vara problemet men ska det verkligen vara så?
Det kanske är så att den har gjort så hela tiden men att jag bara inbillar mig att det uppkom igår?

Fan alltså, jag kom på felet nu.
Framdäcket är ganska kantigt slitet, det måste nästan vara det som gör det och därför den känns skum i svängar också.

Pinsam tråd, byt däck pucko. :hihi

Men du skrev att det uppkom i går kväll, blev framdäcket kantigt bara så där???

Men du skrev att det uppkom i går kväll, blev framdäcket kantigt bara så där???

troligen kom han på det igår efter trottoarkanten ... har nog vart så en längre tid
jobbar i bilskadebranchen och vääääldigt mycket händer med kunders gamla lik efter en repa på stötfångaren , den börjar låta/vibrera/dra snett/you name it .... det är psykologiskt och skitsvårt för oss som jobbat hela livet med biljävlar att förklara att det inte har något samband med "krocken" , folk är SÄKRA på att det började vibrera i bromsarna PRECIS efter krocken (i själva verket borde skivorna bytts för typ 1000 mil sen)

nog svamlat .... till TS , byt däck och hoppas det löser problemet....annnars lämna in på verkstan kolla på styrhöjjare/lager å grejjer :)

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!