MotoGP 2013 halvvägs

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
Så är det nu sommarvila ett par veckor till och vi är halvvägs igenom MotoGP året 2013. Silly season är igång eller nästan förbi och båda Lorre och Peddo har kört sönder sina nyckelben. Frågan är nu vem som kommer ta hem året.

Jag tror faktiskt att det blir MM. Sa det redan efter Qatar och nu ledar han ju till råga på allt. Om Peddo får ordning på axeln blir han tuff men jag tror inte Lorre och framför allt yamahan räcker till. Där av kommer inte heller rossi att vara en titel kandidat. Tror på:

1. MM
2. Peddo
3. Lorre
4. Rossi eller Cal (håller Cal sig på hjulen och focuserade hela säsongen tar han det)

Föga överraskande tips med tanke på att det råkar vara tabellens läge just nu :-) Är mest intresserade av vad ni andra tror. Klarar MM hålla ihop detta hela vägen in i mål. Är han den första att vinna sitt debutår då?

Jag tror fortf. på Pedrosa. Sedan andra halvan på förra säsongen så har han börjat förvåna mig och leverera när jag trott det som minst.

Först är han säkert, men det beror nog främst på rookie-regeln som så passande slopades...

När Lorenzo väl är hel kommer hans felfria, kliniska körning ta honom till världsmästartiteln 2013. Tror jag.

Mycket ovanligt att någon så ung som MM skulle ta titeln (han blir den yngsta någonsin?). Jag tror han kanske klantar sig när pressen ökar mot slutet av säsongen (även om han haft enormt med tur genom att både JL och DP skadat sig)

Satte samman ett histogram över åldern på alla förarna som vunnit en MotoGP/500cc titel (sedan starten på GP racing 1949)
MGP_AgeHistogram-1920x1080.png

Last edited:
När Lorenzo väl är hel kommer hans felfria, kliniska körning ta honom till världsmästartiteln 2013. Tror jag.
Inte otroligt, jag tror definitivt han kommer att vara en av de två främsta. Men håller sig MM skadefri och på hjulen resten av säsongen är väl frågan om poängavståndet blivit för stort?

Jag tror nästan det och mitt tips blir därför:
1 - MM
2 - JL
3 - DP
4 - VR (ligger lite långt efter för att nå plats no 3)
5 - CC (fokuserar på framgångarna på en fabrikare 2014...)

Mycket ovanligt att någon så ung som MM skulle ta titeln (han blir den yngsta någonsin?). Jag tror han kanske klantar sig när pressen ökar mot slutet av säsongen (även om han haft enormt med tur genom att både JL och DP skadat sig)

Satta samman ett histogram över åldern på alla förarna som vunnit en MotoGP/500cc titel (sedan starten på GP racing 1949)
View attachment 389391

Vill inte göra något påhopp :krama meeeen... Jag tycker snacket om tur etc. inte hör hemma i dessa diskussioner. JL och DP har skadat sig för de inte klarade av att framföra sin hoj, MM har snurrat kring samma banor utan att vurpa och skada sig.

En annan sak.. när jag ändå är igång och gnäller :tungan Ben Spies sa när han va gästkommentator att Stoner var snabbare än Rossi den där gången på Laguna Seca men Rossi vann... hur FAN kan man va snabbare än någon annan och den andre ändå vinner? MotoGP handlar väl ändå om att ta sig i mål ala X antal varv och snabbast i mål vinner?

Vill inte göra något påhopp :krama meeeen... Jag tycker snacket om tur etc. inte hör hemma i dessa diskussioner. JL och DP har skadat sig för de inte klarade av att framföra sin hoj, MM har snurrat kring samma banor utan att vurpa och skada sig.

En annan sak.. när jag ändå är igång och gnäller :tungan Ben Spies sa när han va gästkommentator att Stoner var snabbare än Rossi den där gången på Laguna Seca men Rossi vann... hur FAN kan man va snabbare än någon annan och den andre ändå vinner? MotoGP handlar väl ändå om att ta sig i mål ala X antal varv och snabbast i mål vinner?
Det är inte speciellt ovanligt att en förare är snabbare än den framför, men inte har farten som krävs vid de ställen där omkörningar är möjliga.

Ang tur eller inte, i de flesta sporter där det är extremt jämt mellan utövarna så är tur (eller tillfälligheter) en rätt stor faktor som du måste ha på din sida för att lyckas. Så att tur eller tillfälligheter inte hör hemma håller jag inte med om. Du har ingen större möjlighet att krascha skickligt och inte skada dig. Marquez har också kraschat men inte skadat sig såpass att det påverkat resultaten.

Ang Spies uttalande kan det väl vara så att Stoner kanske kunde prestera snabbare varvtider men att Rossi genom "race craft" kunde genomföra racet så att han var före i mål?

Jag tror Jorge kommer få det mycket svårt att ta hem titeln i år. Så länge inte Dani är (mer?) skadad eller får en DNF ser inte jag hur han ska lyckas. Det är flera typiska Hondabanor kvar som Dani dessutom gillar. Förra året efter sommaruppehållet så tog Dani 6st segrar, Jorge 1. Faktum är att Jorge på sina 5år i GP bara tagit totalt 6st segrar under andra halvan av säsongen.

Ska bli kul & se om det nya hårda bakdäcket kan röra om lite i grytan..

Marquez må vara en enastående rookie & en talang utan dess like, men hans tid kommer. Ingen titel i år..

Redding & Salom vinner moppeklasserna.

Last edited:

På det där med tur säger jag så här: MM, DP och JL har alla 1st non-score. MM har varit på pallen alla övriga lopp. Det har inte DP eller JL (båda har 3 lopp utanför pallen).

MM: 3,1,2,3,DNF,3,2,1,1
DP: 4,2,1,1,2,2,4,DNS,5
JL: 1,3,3,7,1,1,5,DNS,6

Var det inte Stenmark som sa: "det är konstigt ju mer jag tränar ju mer tur har jag" och någon är det inte Tommy Boustedt som alltid säger: "tur det förtjänar man genom hårt arbete"

Sålunda tur eller inte det är tillfälligheter kombinerat med bra körning som gör det. Ren tur räcker inte!

Jag håller i alla fall tummerna för att MM vinner kan han sen sätta av JL med armbågen i en kurva på sista varvet eller liknande så är det toppen! Fram med popcornen inför parc ferme

Jag håller med om att det inte var "oturen" som gjorde att JL och DP kraschade, de gjorde bort sig och får skylla sig själva, antagligen körde de för nära gränsen eller något liknande.

Där emot resulterar det ju i en väldans tur för MM, att alla förare i toppen helt plötsligt skadar sig under samma säsong!

Det är inte speciellt ovanligt att en förare är snabbare än den framför, men inte har farten som krävs vid de ställen där omkörningar är möjliga.

Så må det vara. Men jag tycker för enkelhetens skull att man kan hålla sig till att snabb är snabbast i mål och inget annat. Annars har vi 25 olika "snabb" att kukilura kring. Hastighet in i kurva, i kurva, på raka, starten etc etc etc. Givetvis kan man diskutera kring detta men att rätt och slätt säga att någon är snabbare än någon annan MEN va långsammare in i mål känns bara blä! :-)

Nja .. Tackar som frågar.. Ser onekligen bra ut där Jlo ligger i bakvattnet och när axeln väl är läkt så finns det järnvilja och stabilitet som ingen av de andra kan rå på. Visst!! Det vore tveklöst skitkul av många anledningar om MM tog det, men det får bli ett annat år för 2013 är Jlo:s år :tummenupp

MM tar det - som många varit inne på - OM han klarar att hålla psyket i schack.
Härlig friskus som hittills verkar kunna gå på den berömda gränsen, och även kontrollera ledning..

Dött lopp mellan Pedrosa / JLo annars.

/J

Last edited:
Jag tror och hoppas att Marquez tar hem titeln :)

Förstår mig inte riktigt på snacket om att han inte skulle palla pressen? Killen går in som rookie i världens tuffaste klass med otrolig press och skyhöga förväntningar men levererar direCkt! RespeCkt!

Lorenzo och Pedrosa däremot borde känna rejäl press efter den första halvan av säsongen.

P€RRA;5859624 skrev:
Jag tror och hoppas att Marquez tar hem titeln :)

Förstår mig inte riktigt på snacket om att han inte skulle palla pressen? Killen går in som rookie i världens tuffaste klass med otrolig press och skyhöga förväntningar men levererar direCkt! RespeCkt!

Lorenzo och Pedrosa däremot borde känna rejäl press efter den första halvan av säsongen.

eCksaCkt

MM tar det - som många varit inne på - OM han klarar att hålla psyket i schack.
Härligt friskus som hittills verkar kunna gå på den berömda gränsen, och även kontrollera ledning..

Dött lopp mellan Pedrosa / JLo annars.

/J

MM är KUNG, inte nog med att han stressat av JL och DP på ett eller annat sätt så har han skön personlighet och körstil. Nåt som man vill ha fler av inom MotoGP. Min dröm hade varit att VR skulle vinna, men det är för jag gillar hans personlighet och tycker att han är en av det positivaste personligheterna inom motorsport.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!