Styrlager glappar fast det sitter helt nytt i.

Redstone

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2009
Hoj
Honda CBR1000RR 2004
som sagt så glappar det fast styrlagret är bytat.
allt är gjort rätt men när den undre styrlagerbanan skulle monteras märktes det att det gick lite väl lätt i och när allt var monterat och klart så var där fortfarande glapp.
verkstaden säger att jag troligen måste fixa en ny ram men jag hoppas på att någon annan varit med om problemet och lyckats lösa det. banan i ramen är typ ovalt fast då handlar det om yterst lite men tillräckligt att det känns vid inbromsningar och får små vobbel om jag släpper styret vid högt varv och låter man det vara blir det säkert bara värre nu när allt rör sig fram och tillbaka.

tacksam för all hjälp jag kan få! det är en CBR1000RR 2004

den har inte varit stunthoj men om den är krockad vet jag inte men inget som syntes men de räcker ju egentligen med en smäll mot gafflarna

tråkiga är ju att ramen går på 5000-10000 och sen väldigt mycket arbete

den har inte varit stunthoj men om den är krockad vet jag inte men inget som syntes men de räcker ju egentligen med en smäll mot gafflarna

tråkiga är ju att ramen går på 5000-10000 och sen väldigt mycket arbete

Nja har våldet varit tillräckligt stort för att göra lagerläget ovalt med våld så har du krökt gaffeln och mosat framhjulet innan.

Oavsett så kommer du att få plocka ner cykeln så att du har ramen lös. Sen beroende på mängden gods så skulle man kunna tänka sig att fräsa upp lagerläget 1mm i diameter och stoppa i ett större lager.

Efter justera, nya koniska lager sätter sig och måste dras lite efter en tids körning. Du kan låsa lagerbanan med Loctite om den är glapp i ramen.

Last edited:
Efter justera, nya koniska lager sätter sig och måste dras lite efter en tids körning. Du kan låsa lagerbanan med Loctite om den är glapp i ramen.

ja lagerloctite för cylindrisk fastsättning kan ta upp spel på 1mm

om du lämnar den till en duktig metallverkstad kan det även gå att fylla ny metall i lagerbanan med hjälp av sprutning eller smälta i bly tex är min första tanke. En annan lösning skulle kunna vara som ovan att se om det går att fräsa ur och lägga i ett överdimensionerat lager. Lagerloctita är tveksamt om det går. Det funkar mest på lager som har väldigt likartade påfrestningar, tex på en elmotor som går med kontant varvtal hela tiden, på en motorcykel där krafterna är både i x,y och ibland z led och av olika styrka så tror jag inte lagerloctite funkar. Men hör med en verkstad :)

Jag använder en hel del cylindrisk låsning i preventivt syfte på utsatta lager så att de inte börjar röra sig och sabba lagerläget och det fungerar jättebra. Men så fort lagerläget är det minsta deformerat finns där ingen Loctite i världen som hjälper.

Ja precis, lagerloctite funkar för att låsa lager i bra lagerskålar/hus för att den yttra banan inte ska snurra med ifall lagret skär ihop tex . Beroende såklart på hur mycket glapp det är men det är ju absolut inte till för att "limma" fast ett lager som rör sig för mycket. Som någon skrev innan, 1 mm är max vad lagret ska kunna röra sig men jag hade inte förlitat mig på att lagerloctite orkar hålla i ett lager om lagerspelet är 1 mm.

Aluminiumram, right?

Mät upp lagerlägets glapp, både åt det håll det glappar mest och det håll det glappar minst.

Jag använder en hel del cylindrisk låsning i preventivt syfte på utsatta lager så att de inte börjar röra sig och sabba lagerläget och det fungerar jättebra. Men så fort lagerläget är det minsta deformerat finns där ingen Loctite i världen som hjälper.

Håller inte med. Jag har lagat lagerlägen som blivit för stora många gånger och det har funkat. Skulle inte rekommendera det där det är varmt/varavar mycket men jag har lagat vevaxellagerläget på en Triumph Bonneville 650 en gång och det höll i flera år. När jag senare gjorde en helrenovering och balancering av motorn fick jag grilla bort ytterringen. Då arborrade jag läget till överdimension och pressade i en stålhylsa.

Jo det funkar faktiskt, jag har gjort det på en bondmaskin där lagerbanan hade snurrat.

Testade att spänna lite extra och det blev lite bättre. Tror inte detta handlar om mycket glapp men man kanske skulle testa att mätta upp och känna vart det glappar och exakt hur mycket. Får man bara den till att sitta ordentlig med ett material som håller så borde det funka. Tråkiga är att det är svårt att ta av när man inte har utrustning hemma för att lyfta upp den nu i semestertider.

Är du förresten säker på att det är lagret som glappar och inte gaffeln i sig? Glidytorna där slits ju också, och vissa modeller är ju kända för att ha problem med det. Jag minns inte vilka just nu dock :va

Jag har haft 2st R1-00 och gör man några hårda landningar när man slangar så blir det glappt... och bara efterdra med jämna mellanrum så ordnar det säg...:tummenupp

dra åt lite hårt och släpp lite sätter sig lagret oftast!

Utan att själv ha "känt" och undersökt så är det svårt att "bedömma" hur det ser ut.
Men HUR har du konstanterat att LAGERLÄGET i ramen är "ovalt"..?
Och HUR vet du att det är lagerbanan som "glappar" i ramen...?

OM lagerbanan glappar i ramen så "borde" det varit besvärligt att montera gaffeln.

JAG TROR, betonar TROR att gaffelkronorna inte är monterade korekt.
Att lagret, som orginal är ett "kullager", inte är ansatt rätt.

Men att det skulle vara ett så stort "glapp" i Ramen att det känns när du åker låter lite väl otroligt för mig.

Att "limma" dit lagerbanan med Loctite är absolut en möjlig metod.

Monterade verkstaden dit lagerbanan rätt..?
Men "mätte" verkstaden upp lagerbanan innan de monterade den...?
Värre saker än en feltillverkad lagerbana har jag varit med om.

/KentW

Det var verkstaden som gjorde de och sa att det var så. Jag själv var med men jag är ingen expert utan lyssnade på honom. Finns det något sätt att ta reda på vad måttet SKA vara? Funderat på att försöka lyfta upp den imorgon på något sätt och plocka ner allt och titta hur måtten ser ut själv. Problemet är bara hur jag ska lyfts upp den för jag har inte direkt en verkstad. Var får man tag på loctite? Ingen kunnig nere i Skåne som har lite fritid?:)

Alla lager, kullager, rullager, vinkelkontaktkullager följer samma toleranssystem och inbyggnadsstandard.
Lagret är utvändigt Ø55mm och Toleransen för ett Vinkelkontaktlager i den dimentionen +0.04 / - 0,17 mm.
Hålet som det ska monteras i, Styrhuvudet, ska ha Toleransen +0.03 / - 0,13 mm.

För att kunna mäta toleransen i hålet så behöver du:
- 1st Trepunktsmikrometer, för att mäta dels medeldiametern, dels hur eventuell ovalitetet ser ut
- !st Subitoklocka, tvåpunkts, inställd på nominella diametern, för att mäta diametern på olika ställen runt i hålet.

OM du ska mäta så börja med att mäta ytterringen på undre lagret, förutsatt att den "ramlar ur",
detta för att utesluta "tillverkningsfel", vilket är reklamerbart.

Har du ingen kompis som jobbar på en mekanisk verkstad med Nc styrda maskiner på golvet, att mäta sånt här är dagligt jobb för dom.

/KentW

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...