Vad är det som låter?

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Idag när jag skulle smörja kedjan på hojen så lät det som att det är något som tar emot när jag snurrar på däcket.
Jag har inte kört på grus eller i regn, endast på fin asfalt.
Hojen är en Street Triple -13 och har endast gått 150 mil.
Vrid gärna upp volymen lite så att ni hör.
Observera att det bara låter vid ett visst läge och inte hela tiden.

Kedjelåset möjligtvis? Ser man på videon så kommer ljudet när kedjelåset verkar gå på dreven.
Kedjan översträckt?

Ljudet verkar komma på samma ställe när du snurrar fälgen. Är det så?.

Anna
Nej ljudet kommer inte i samband med att kedjelåset tar i drevet.

Smagatusk
Ja ljudet verkar komma på samma ställe.

Ljudet verkar komma på samma ställe när du snurrar fälgen. Är det så?.

Kollar man på en av balanseringsvikterna så låter det varje gång vikten passerar kedjeskyddet, så det är nog så.. Då kan det ju eventuellt vara ett kullager som blivit dåligt, trasig lagerbana eller krossad kula

Anna
Nej ljudet kommer inte i samband med att kedjelåset tar i drevet.

Smagatusk
Ja ljudet verkar komma på samma ställe.

Lossa bakdäcket o känn på lagrena, "fastnar" de på ett stället så har du boven där.
Nu vet jag inte hur de moderna fälgarna är uppbyggde med lager, men du har nog två eventuellt tre lager att kolla.

Lossa bakdäcket o känn på lagrena, "fastnar" de på ett stället så har du boven där.
Nu vet jag inte hur de moderna fälgarna är uppbyggde med lager, men du har nog två eventuellt tre lager att kolla.
Tack för tipset,
Vill helst inte skruva något själv då Triumph kan skylla på det om något går snett.
Jag ska ringa en verkstad på måndag och boka tid.
Det borde ju gå på garantin tycker man?

Byggd i Thailand. "Love you long time sailor. Boom boom all night. Five dollah." :7peta

Eller kanske snarare "Ritsch ratsch fillibombombom"... :crash
Om den är byggd i Thailand så kan jag vara lugn! Då vet att man att det blir riktigt gjort iaf:fyllisar

Om den är byggd i Thailand så kan jag vara lugn! Då vet att man att det blir riktigt gjort iaf:fyllisar

Jag kan ju inte lova att din är det, men jag har en vän som köpte en Street Triple och skröt över sin nya engelska hoj. Den var ju så fylld med tradition och så fin och så välbyggd och han var så nöjd och han skulle pimpa sin engelska tjej med smycken och blingbling från Italien. Tills han kollade upp fabrikskoden och insåg att han fått med sig en thailändska hem... :lol

Tack för tipset,
Vill helst inte skruva något själv då Triumph kan skylla på det om något går snett.
Jag ska ringa en verkstad på måndag och boka tid.
Det borde ju gå på garantin tycker man?

Är det ett lager så ska de definitivt gå på garantin ja. Ingen diskussion.

Jag kan ju inte lova att din är det, men jag har en vän som köpte en Street Triple och skröt över sin nya engelska hoj. Den var ju så fylld med tradition och så fin och så välbyggd och han var så nöjd och han skulle pimpa sin engelska tjej med smycken och blingbling från Italien. Tills han kollade upp fabrikskoden och insåg att han fått med sig en thailändska hem... :lol
Helt ärligt så tar jag faktiskt en Thailändska framför en Engelska:tuttar

det låter jo hela tiden när du snurra på hjulet mitt giss grus / smuts i bak hjuls lageret . eller bromsskiva som liggar på ......... engelsk mc jo = problem...

Du har väl abs eller traction på den. Där e inte en sten eller nån skada på kransen på höger sida? Den till sensorn som där e en massa hål i. Låter nästan som där e en bula i den så drar hålen imot sensorn vilket ger det raspiga ljudet.

Du har väl abs eller traction på den. Där e inte en sten eller nån skada på kransen på höger sida? Den till sensorn som där e en massa hål i. Låter nästan som där e en bula i den så drar hålen imot sensorn vilket ger det raspiga ljudet.
Jag har ABS på den och jag har tittat i alla möjliga hål och kanter och jag ser ingen skada alls någonstans:va
Den har bara gått på asfalt och levt ett väldigt lugnt liv.

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!