Eni Motorrad Grand Prix Deutschland (Moto GP Sachsenring)

Håller med. Det skulle kunna ge ett bra raceår 2014 med många revanschsugna förare som gick miste om titeln 2013 på grund av skador. Även Rossi, som förstås inte vill få några mästerkapstitlar till skänks, skulle vara högmotiverad.
Du menar som Lorenzo fick sin titel 2010 "till skänks" för att Rossi bröt benet?

Ska man vinna en titel ska man hålla sig på hjulen så mycket som möjligt. De som kraschar har gjort misstag och förlorat.
 
P€RRA;5847877 skrev:
Ducati vet, precis som Stoner-fanatikerna, att det inte är något fel på hojen. Pungt! :hihi

"Eeeeyyyy, vad menar du fel på hojen? Den är ju jätteröd och går jättefort. Du kanske skulle lära dig att köra istället?!"

:hihi

Alla vet ju att meningsskiljaktigheterna hanterades på samma sätt om alla konflikter löses i Italien; en pasta-off mellan Rossis mamma och Preziosis mamma. Vilken pasta, hör jag er fråga? Spagetti Bolognese. Ducati Corse teamet tog sig med stor aptit an den välsmakande uppgiften att genomföra ett blindtest över en, i vanlig ordning, extra lång lunch och när parmesanflagorna hade lagt sig stod Preziosis mamma som segrare. Hojen var OK, det var Rossi som inte kunde köra.

Sedan visade det sig, lite pinsamt, att den segrande mamman i själva verket hade kört catering från en viss Mama Suppo som hade stått för såväl råvaror som tillredning och således fick Preziosi också gå under minst sagt förnedrande omständigheter.

Men med tanke på att det numera mest serveras schnitzel, pommes och weißbier i Ducatis hospitality är det nog många meckar som får något drömskt i blicken när man nämner den pasta-offen. Däremot ses Bradl ofta köa vid den röda bussen när det vankas panerat fläskkött (budgeten tillåter inte kalv sedan tobakssponsringen upphörde) vilket har blandats ihop med att han vill skriva kontrakt med Ducce; "Ach du scheiße, nein, den Ducaudi hat kein vorsprung durch technik, ich will nur den schnitzel!" kommenterade han det hela.
 
Last edited:
P€RRA;5847879 skrev:
Du menar som Lorenzo fick sin titel 2010 "till skänks" för att Rossi bröt benet?
Stämmer illa. Rossi hade två (2) segrar när han bröt benet i slutet på säsongen 2010. Vi det tillfället hade Lorenzo sju (7) segrar. Lorenzo var redan då en väsentligt bättre förare än Rossi. Inget hat. Bara fakta.
 
Stämmer illa. Rossi hade två (2) segrar när han bröt benet i slutet på säsongen 2010. Vi det tillfället hade Lorenzo sju (7) segrar. Lorenzo var redan då en väsentligt bättre förare än Rossi. Inget hat. Bara fakta.
Men det var väl tidigt på säsongen han bröt benet?Fast Lorenzo var ju före i tabellen då också iofs...
 
Intressant att se förarnas "race pace" under FP4

Marques och Rossi körde 2 resp 3 "stintar"
# 93 14 varv, 12 varv låga 1.22 tider
# 46 10 varv, 3 varv låga 1.22 tider

Det är nog dessa som kommer göra upp om segern tror jag och den som tar starten vinner .
 
Förstår om du inte kan svara på vad de gjort specifikt men går det att ändra fjädringen i olika del av slaget på andra sätt än genom progressiva fjädrar? För mig som amatör låter det nästan som att det skulle vara separat hög- och lågfartskompa i kombination med annan progressivitet i fjädern men om det vore så enkelt hade de väl listat ut det för länge sedan?

http://www.motorcyclenews.com/MCN/s...GP/2013/July/jul1113-rossi-eager-for-revival/

Jag kan naturligtvis inte berätta vad de har gjort på ett internetforum. Men ja, det finns sätt att göra framgafflar positionsprogressiva såväl som degressiva och även hastighetsprogressiva såväl som degressiva.
 
Det är fan fånigt många krascher, kanske göra något åt banan om den ska vara kvar!

Banans karaktär lär vara extrem med asfalt som tuggar däck och flera långa vänster kurvor på varandra.
Majoriteten av krascherna har varit i hö kurvorna ffa kurva 11 vilket antar jag delvis berott på att däcken inte nått arbetstemperatur?
 
Last edited:
Stämmer illa. Rossi hade två (2) segrar när han bröt benet i slutet på säsongen 2010. Vi det tillfället hade Lorenzo sju (7) segrar. Lorenzo var redan då en väsentligt bättre förare än Rossi. Inget hat. Bara fakta.

Rossi bröt benet på Mugello. Vid den tidpunkten hade Rossi två segrar och jag tror att Lorenzo hade tre.
 
Stämmer illa. Rossi hade två (2) segrar när han bröt benet i slutet på säsongen 2010. Vi det tillfället hade Lorenzo sju (7) segrar. Lorenzo var redan då en väsentligt bättre förare än Rossi. Inget hat. Bara fakta.
Rossi bröt benet inför 4:e loppet 2010. Rossi hade fram tills dess en (1) seger och Lorenzo två (2).
 
Last edited:
Rossi bröt benet inför 4:e loppet 2010. Rossi hade fram tills dess en (1) seger och Lorenzo två (2).
Helt rätt.

Sedan vann Lorenzo titeln med 150 poängs marginal över Rossi, 160 poängs marginal över Stoner och 140 poängs marginal över Pedrosa.

Men det var väl tidigt på säsongen han bröt benet?Fast Lorenzo var ju före i tabellen då också iofs...
Hmm. Ser ut som de visar resultat som är helt uppåt väggarna på MotoGP.com.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2013-07-14 kl. 01.15.48.png
    Skärmavbild 2013-07-14 kl. 01.15.48.png
    69.2 KB · Visningar: 117
Last edited:
Hmm. Ser ut som de visar resultat som är helt uppåt väggarna på MotoGP.com.
Varför skulle inte resultaten stämma?Valencia är ju sista racet för säsongen så det saknas väl några tävlingar där han inte kom till start.
 
De faller som flugor på Sachsenring.

MotoGP™ ‏@MotoGP
Bad news this morning - @andreaiannone29 is unfit to race at eni Motorrad Grand Prix Deutschland after dislocating right shoulder yesterday
 
Banans karaktär lär vara extrem med asfalt som tuggar däck och flera långa vänster kurvor på varandra.
Majoriteten av krascherna har varit i hö kurvorna ffa kurva 11 vilket antar jag delvis berott på att däcken inte nått arbetstemperatur?

Helt klart, kanske skulle lägga annan asfalt då eller banka lite extra eller vara extremt noga med ytan i problemområdena så det är så slätt som möjligt så det går att köra på enbart greppet.....eller något annat.

Att så många erfarna har så stora problem är ett tecken på att banan kanske inte är helt ok tycker jag...
 
Håller med. Det skulle kunna ge ett bra raceår 2014 med många revanschsugna förare som gick miste om titeln 2013 på grund av skador. Även Rossi, som förstås inte vill få några mästerkapstitlar till skänks, skulle vara högmotiverad.

Rossi missade fyra race 2010 och kom ändå 3:a i totalen.
Menar du att Lorenzo (som blev mästare) skulle ha varit högmotiverad för 2011 eftersom han "fick mästerskapstiteln till skänks"?

Ingen får en mästerskapstitel till skänks, även om tvåan eller trean skadade sig, alla startar premiären till en säsong med samma förutsättningar (kanske inte just maskinellt), och om någon skadar sig, tough luck.
Inte någon annan förares fel eller bekymmer.
 
Radare skrev:
Jag har ett enormt ordförråd och är mycket van att läsa och tolka texter
Men uppenbarligen är du enormt mycket sämre på att läsa och tolka tabeller och förstå kalendrar och när vissa händelser skedde.
Inget hat. Bara fakta.
 
Last edited:
Rossi och Lorenzo hann tävla tre gånger mot varann 2010, innan Rossi bröt benet svårt.

1. Qatar:
Rossi 0.158 före i kvalet.
Rossi +1.022 före i racet.

2. Jerez:
Lorenzo 0.071 före i kvalet.
Lorenzo +0.890 före i racet.

3. Le Mans:
Rossi 0.054 före i kvalet.
Lorenzo +5.672 före i racet.


Allt som allt var det väldans jämt mellan de två.
Adderar man de individuella vinsterna man-mot-man så blir det 3-3.
Och de båda var på pallen i samtliga race.


Att sedan Rossi går och bryter benet innan det fjärde racet, missar fyra tävlingar och kommer tillbaka långt, långt innan det var planerat (det var sagt att det skulle behövas 4-6 månaders rehab och att resten av 2010 var att glömma, men Rossi tävlade igen redan efter 40 dagar) ja tough luck.
Och efter detta var Rossi inte på topp direkt.
 
Jag tänker nog mer på Alatalos texter om att däcken suger.


Helt klart, kanske skulle lägga annan asfalt då eller banka lite extra eller vara extremt noga med ytan i problemområdena så det är så slätt som möjligt så det går att köra på enbart greppet.....eller något annat.

Att så många erfarna har så stora problem är ett tecken på att banan kanske inte är helt ok tycker jag...

Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Board Express
 
Jag tänker nog mer på Alatalos texter om att däcken suger.



Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Board Express

Det verkar vara extra utslagsgivande på denna banan,om det med sugiga däck går att köra på andra banor men på denna så sopar man av så kanske det inte bara är däcken.
 
Analysen är gjord, pallen blir så här:

1. Marc #93
2. Valentino #46
3. Stefan #6

Calle Krycka orkar inte med smärtorna under hela distansen och slutar 4:a.
Perdrosa tar poäng men gråter i boxen. "Ont, det gör ont, mest på natten men även på dan"
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top