Fått punktering lagat, rimligt pris?

eXoticSimpa

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2012
Ort
Linköping
Hoj
KTM 660 SMC -04
Körde på en skruv och fick läcka på framdäcket, då jag måste ha cykeln imorgon och det närmade sig stängningsdags för verkstäderna så ringde jag runt i panik och fick ett napp där jag kunde komma ned och få den lagad snabbt.

När allt var klart så fick jag pröjsa 500 spänn för avkrängning av däck, lagad punktering och påkrängning igen. Är det ett rimligt pris? När jag googlar så hittar jag bara priser som är några år gamla och det är förståeligt om det har gått upp sedan dess.

Har någon av er lagat punktering på verkstad på sistone, och vad gick det på?

Kanske värt att nämna att jag bor i Linköping, för priset kan väl variera från stad till stad med rådande konkurrens och så vidare.


Hade jag haft mer tid, och känt mig mer säker på att meka med farsans hoj så hade jag nog köpt en sådan plugg som verkstaden hade, om det går att få tag på som privatperson, och satt mig ned en eftermiddag.
 
En mc-verkstad tar ju runt 795kr/tim så priset är helt normalt.
Du behöver inte känna dig lurad.
 
vet inte om jag personligen skulle våga laga mitt däck om jag fick punka. köpt nya de gånger jag fått skruv i däcken...
 
Inga problem att plugga däcken själv om hålet inte är för stort, fort går det med.
 
När jag fick punka på moppen i Thailand så stannade jag en som körde förbi på vägen men han pratade inte engelska. Pekade på punkan och så tar han upp telefonen ringer ett samtal ger mig tummen upp och åker därifrån. Står kvar där i 30 min utan att lyckas få tag på nån annan, helt plötsligt kommer en pickis med en annan thaikille inrullandes. Hela flaket fullt med däckprylar och jag inser att den första killen måste ha ringt den här. Han byter hela däcket på plats på typ 10 min. För detta kalaset pyntade jag 200 baht. :tummenupp
 
När jag fick punka på moppen i Thailand så stannade jag en som körde förbi på vägen men han pratade inte engelska. Pekade på punkan och så tar han upp telefonen ringer ett samtal ger mig tummen upp och åker därifrån. Står kvar där i 30 min utan att lyckas få tag på nån annan, helt plötsligt kommer en pickis med en annan thaikille inrullandes. Hela flaket fullt med däckprylar och jag inser att den första killen måste ha ringt den här. Han byter hela däcket på plats på typ 10 min. För detta kalaset pyntade jag 200 baht. :tummenupp


Så lösningen till billiga däcklagningar är att åka till Thailand och stoppa en förbipasserande som ringer en Thai snubbe som kommer efter 30 minuter och lagar däcket för 200 bhat och sedan flyga hem igen?
 
200bath 40:- bra kurs he he
min polare och jag for till Pattis med hans 760 Turbo
Vi satt inne i luftkonditionerat rum o kollade, min polare drack Coke, jag drack Sang Thip Coke medan 4 man tvättade putsade städade vaxade polerade VOLVO´n tro det gick på ca 200 :- . Nu var det några år sen men ........
 
Så lösningen till billiga däcklagningar är att åka till Thailand och stoppa en förbipasserande som ringer en Thai snubbe som kommer efter 30 minuter och lagar däcket för 200 bhat och sedan flyga hem igen?

Nej nej
ring till killen i Thailand o så vänta så kommer det en kille o fixar däcket !!!
 
Låter som ett rimligt pris.
För däcklagning på egen hand, köp biltemas däcklagningskit. :)
 
Sweet, Sporthoj verkar enade om att 500 bagis var ett bra pris. Jag visste inte vad jag skulle tro nämligen, det är första gången jag får ett däck lagat så jag hade ingenting att gå efter. Att sitta och ringa runt till alla verkstäder och fråga vad de skulle kosta att laga däck där, för att få något att jämföra med, kändes onödigt när man kan få bra svar här. :tummenupp

Nästa gång ska jag testa Thailands-knepet, se om det blir ännu billigare så! :D

Låter som ett rimligt pris.
För däcklagning på egen hand, köp biltemas däcklagningskit. :)
Har faktiskt funderat på att skaffa ett, kan komma väl till hands när man ska byta däck, eller laga punka, på sin egen hoj.
I och med att det var farsans hoj, och jag hade bråttom, så kändes det som det var värt att låta en verkstad göra det åt mig. Men i framtiden, och med min egen hoj, så ska jag nog försöka byta däck själv så ofta jag kan!
 
Last edited:
Sweet, Sporthoj verkar enade om att 500 bagis var ett bra pris. Jag visste inte vad jag skulle tro nämligen, det är första gången jag får ett däck lagat så jag hade ingenting att gå efter. Att sitta och ringa runt till alla verkstäder och fråga vad de skulle kosta att laga däck där, för att få något att jämföra med, kändes onödigt när man kan få bra svar här. :tummenupp

Nästa gång ska jag testa Thailands-knepet, se om det blir ännu billigare så! :D


Har faktiskt funderat på att skaffa ett, kan komma väl till hands när man ska byta däck, eller laga punka, på sin egen hoj.
I och med att det var farsans hoj, och jag hade bråttom, så kändes det som det var värt att låta en verkstad göra det åt mig. Men i framtiden, och med min egen hoj, så ska jag nog försöka byta däck själv så ofta jag kan!

Jag har biltemas lagningskit i hojen. Inte behövt använda det än, men känns bra att ha det där om det nu skulle behövas. Däcket behöver inte krängas av för att laga punkteringar från skruv och spik med den, och det går ganska fort med.
 
Min sambos far jobbar på däckfirma, så det är ett helt rimligt pris! Dock körde jag däckskum (eller vad det nu kallas) en hel säsong på min GPZ900R, jag böt däck när det var dags av andra skäl än punkteringen. Funkade hur bra som helst och kostade inte 500kr.
 
Det är rätt stor skillnad i kvalitet på lagning utifrån(plugg, sk. Skit på snöre) mot lagning inifrån (kappa).
 
Håller med Hoztic, själv körde jag två-tre säsonger inklusive en femdagars gotland ring med pluggat backdäck tills däcket var helt slut. Inga bekymmer alls.

Det enda jag hört som kan strula från däcknissarna är just lagningarna man trycker in utifrån (t.ex. biltemas), dessa kan "vandra" ur däcket ifall man kör aktivt med sporthoj. Men som nödlagning tills man kan plugga däcket inifrån fungerar dessa lagningar utmärkt och kan rädda situationen för det mesta.
(Om man nu mot förmodan har fransjacka och åker blupp, blupp fungerar intryckslagningarna bra)
 
Håller med Hoztic, själv körde jag två-tre säsonger inklusive en femdagars gotland ring med pluggat backdäck tills däcket var helt slut. Inga bekymmer alls.

Det enda jag hört som kan strula från däcknissarna är just lagningarna man trycker in utifrån (t.ex. biltemas), dessa kan "vandra" ur däcket ifall man kör aktivt med sporthoj. Men som nödlagning tills man kan plugga däcket inifrån fungerar dessa lagningar utmärkt och kan rädda situationen för det mesta.
(Om man nu mot förmodan har fransjacka och åker blupp, blupp fungerar intryckslagningarna bra)

Sedan är det ju ett flertal här på forumet som lagat med biltemas prylar och kört bana på däcken utan problem eller nytt läckage. Kanske är pga att hojdäck har tillräcklgit kort livslängd för att lagningarna generellt sett inte ska hinna krypa ur och däcket börja läcka igen... Men det är bara spekulationer.
 
Sedan är det ju ett flertal här på forumet som lagat med biltemas prylar och kört bana på däcken utan problem eller nytt läckage. Kanske är pga att hojdäck har tillräcklgit kort livslängd för att lagningarna generellt sett inte ska hinna krypa ur och däcket börja läcka igen... Men det är bara spekulationer.

Tja, kan inte säga emot eftersom jag enbart hört från andra att dessa kan krypa ut :rolleyes:
Jag har inte sett några bevis på att detta har skett, dock kan jag med egen erfarenhet säga att pluggat från insidan håller för hård hantering :D
 
Om du fick däcket lagat i sista sekund, och du behövde hojen imorgon, för en femhundring så får du fråga dig själv om du hellre hade varit utan hojen men haft en femhundring i handen. Om du ville ha det lagat så var det absolut värt pengarna.

Femhundra spänn... Måste man jaga småmynt numera? Hellre betalar jag 200kr för mycket för att laga ett däck, än att få det för halva priset men med fusklagning som inte håller. Jag värdesätter även bemötande och service minded-personal framför en liten billigare peng.
 
*/ ?>
Nyheter
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Back
Top