Registreringsbesiktning?

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Hej alla hojglada! :)

Jag håller på att bygga ett avgassystem till min MC, och tänkte på detta med registreringsbesiktning då detta tydligen är det som gäller vid ombyggnation av fordon...
I mitt fall är det ljudvolymen som kommer att öka ganska dramatiskt, och då borde en registreringsbesiktning vara i sin ordning om man vill vara "på rätt sida lagen", korrekt? :gnissla

Men, när man läser vidare i ämnet, så blir det lite mer oklart. Ett enskilt godkännande är ju det som gäller vid NYBYGGE, medan en registreringsbesiktning gäller vid "Enklare ändringar"
Vad räknas som enklare ändring? (De exempel som ges är dragkrok, taxiutrustning, dubbelkommando):va

Läser man på SFRO's hemsida angående ombyggnation så finner man inte mycket information alls, utan de hänvisar till "Bygghandboken" vilket känns som ett onödigt inköp med tanke på det relativt enkla ingreppet jag gör.

ELLER, ska man skita i att göra en ny regbesiktning? Och köra ändå?
Bör kanske nämna att jag blev stoppad, av annan anledning, men "bilinspektörerna" hade synpunkter på det avgassytemet, detta kommer att vara steget högre i ljudvolym. (Skulle gissa på ca 85-90dB, det tidigare låg på ca 80-85dB original är 73dB)

Ni med "högljudda" system (gött låtande :rofl ) hur gör ni? Har ni fått klagomål/böter av farbror blå? :hihi

Tacksam för svar! :)

Du kommer inte att kunna registreringsbesiktiga hojen med ett avgassystem som låter för mycket, så det kan ju vara svaret på frågan om du ska registreringsbesiktiga eller inte.
Den normala proceduren är väl att du kör med ditt balla högljudda system och sedan när du ska kontrollbesiktiga så sätter du på orginalsystemet. Risk för bullerböter och föreläggande om registreringsbesiktning pga att du ändrat avgassystemet så att det låter för mycket är en den sura delen av kakan.

Du kommer inte att kunna registreringsbesiktiga hojen med ett avgassystem som låter för mycket, så det kan ju vara svaret på frågan om du ska registreringsbesiktiga eller inte.
Den normala proceduren är väl att du kör med ditt balla högljudda system och sedan när du ska kontrollbesiktiga så sätter du på orginalsystemet. Risk för bullerböter och föreläggande om registreringsbesiktning pga att du ändrat avgassystemet så att det låter för mycket är en den sura delen av kakan.
Det kommer ju inte överträffa EU's maxgräns, vilket är på 103dB. (den högsta volymen som all motortrafik på allmän väg får hålla) så rent tekniskt sätt skulle jag kunna regbesikta. Men frågan är väl om det är "värt det"

Du behöver inte göra reg.bes. för att du byter pipa.

Då mitt fordon (liksom alla som är tillverk. efter 2005) är helfordonsgodkänt så behöver jag faktiskt det för att det skall vara lagligt att framföra fordonet på allmän väg ;)
Detta då ljudvolym står så tydligt på regbevis...

Tråkigt för nästa ägare som vill ha på originalet. För det andra, på en 125a... Låter inte så fasligt mycket.

Det där med nästa ägare hade jag inte tänkt på! :tungan Kan vara bra att ha i åtanke!
Den låter mer än vad du tror :yoparty Original låter lika högt som farsans 1200 med Remusrör...
Detta kommer att låta betydligt högre än så.

Men det kommer ju inte vara ett "high pitch" ljud, utan väldigt dovt. :gnissla

Sen lägga ner så mycket på en hoj man har max 2 år. För inte är det vanligt att stanna i 125cc träsket på gata.

Sen lägga ner så mycket på en hoj man har max 2 år. För inte är det vanligt att stanna i 125cc träsket på gata.

Att spendera pengar på någonting man gillar har jag inget problem med... :rofl
Och sen, man kanske inte behåller hojen i mer än några få år, men där skiljer jag mig nog från de flesta... Jag tycker att det är bättre att göra det man vill under dessa år, kosta vad det kosta vill. Har man råd, varför inte. Har man inte råd, då behöver man ju inte!

Sen har jag redan spenderat en hel del, och detta kommer inte kosta särskilt mycket. (Nästan regbesikning osv som skulle öka på kostnaderna)

Det jag undrar är - går det ens att regbesiktiga om en hoj som redan har helfordonsgodkännande? :confused:

EDIT: Med modifieringar menar jag naturligtvis.

Det lär inte gå att registreringsbesikta för att höja ljudnivån på avgassystemet då skulle nog dom flesta göra det:smasha

Då (precis som du angivit) hojen är helfordonsgodkänd krävs att avgassystemet är typgodkänt för ditt fordon och skall vara utmärkt med e-märkning och godkännandenummer. Inget annat kommer polis att tillåta. Vad du får igenom hos sbp är ointressant.

Kul notis ang 103dB: Aprilia rsv4 är typad med 109dB. Humor.

Då (precis som du angivit) hojen är helfordonsgodkänd krävs att avgassystemet är typgodkänt för ditt fordon och skall vara utmärkt med e-märkning och godkännandenummer. Inget annat kommer polis att tillåta. Vad du får igenom hos sbp är ointressant.

Kul notis ang 103dB: Aprilia rsv4 är typad med 109dB. Humor.

Så som jag uppfattat det så är det regbesiktning dom gäller vid förändring? Eller? Gäller det inte för motorkomponenter? (Avgas)

Vid nybygge är det ju enskilt godkännande som gäller, och då spelar ju typgodkännande ingen roll (som jag förstått det)

Vad jag läst mig till är 103dB eu Max, men det kanske inte gäller på nyare typgodkända fordon?

Vad är kontentan? Köra utan ny regbesiktning och riskera böter? Eller?

Kontentan. Hakar du dit en e-godkänd burk gjord för din hojmodell är du safe. Då krävs inget. Att snickra nåt eget går inte att få igenom då du aldrig kan få ditt hemmameck typgodkänt enl. EU norm.
103db är gammal norm, pre helfordonsgodkännande. Det som står i regbevis gäller.

Kontentan. Hakar du dit en e-godkänd burk gjord för din hojmodell är du safe. Då krävs inget. Att snickra nåt eget går inte att få igenom då du aldrig kan få ditt hemmameck typgodkänt enl. EU norm.
103db är gammal norm, pre helfordonsgodkännande. Det som står i regbevis gäller.

Okej, men i detta fallet då, där ljuddämparna är E godkända, men grenröret blir "hemmameck"

Vad är det du hoppas uppnå med att slöjda ett grenrör till din 125:a? Döda några timmar? Annars lär inte någon flygande besiktningsman bry sig om grenröret om det inte ser helt jefla fuckat ut, förutsatt så klart att de inte stoppar dig av någon bra anledning för då kommer de hitta fel.

Vad är det du hoppas uppnå med att slöjda ett grenrör till din 125:a? Döda några timmar? Annars lär inte någon flygande besiktningsman bry sig om grenröret om det inte ser helt jefla fuckat ut, förutsatt så klart att de inte stoppar dig av någon bra anledning för då kommer de hitta fel.

Ett kul projekt som blir unikt, låter lite trevligt, och ser bra ut... Sen blir det ju inte bara "slöjd" utan grenröret blir bortlejt...
Tack för input angående flyg besikt! :yoparty

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...