Dags att byta bromsbelägg?

johan314

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2013
Hoj
DL650 -05
när jag försöker tvärnita (utan abs) med frambromsen och precis innan jag stannar helt (när bromsarna pressas hårt mot bromsskivan alltså) så låter det ca 1-2 sekunder. sen tar det slut i och med att jag stannat. men när jag bromsar vanligt, dvs. mjukt, så hörs ingenting och jag tycker att de är i bra skick(?)....är det vanligt att det låter när man tvärnitar eller är det dags att byta bromsbeläggen? :va

Är du osäker på beläggen så byt.
Ljudet behöver inte betyda någonting om du inte har slitagevarnare som väsnas.
Kolla beläggens tjocklek och posta en bild på dem så blir det lättare att hjälpa dig.

Gnisslet kan åtgärdas med skrikdämpningsplattor eller alupasta mellan kolv och belägg.

Ställer du den frågan på ett internetforum så skulle jag vilja råda dig att besöka en verkstad.

Hur svårt kan det vara att ta en ficklampa och kika in i kolvarna för att se hur mycket det är kvar av beläggen?
Alt 2 är ju att lossa 2 skruvar på vardera bromsok ta av dom och göra en ordentlig koll.

Men ta hjälp av någon så det blir rätt.

Hur svårt kan det vara att ta en ficklampa och kika in i kolvarna för att se hur mycket det är kvar av beläggen?
Alt 2 är ju att lossa 2 skruvar på vardera bromsok ta av dom och göra en ordentlig koll.

Sandfållan, det finns jättemycket folk i samhället som inte har en aning om att meka/kontrollera tekniskt.

Ungefär som att fråga hur man kommer sig ner i tider på banan, bara gasa mer och bromsa mindre!

Till TS, är du osäker åk förbi en mc verkstad, dom hjälper dig att titta på dina belägg.

Sandfållan, det finns jättemycket folk i samhället som inte har en aning om att meka/kontrollera tekniskt.

Ungefär som att fråga hur man kommer sig ner i tider på banan, bara gasa mer och bromsa mindre!

Till TS, är du osäker åk förbi en mc verkstad, dom hjälper dig att titta på dina belägg.

Och ditt råd var så mycket bättre än mitt?

Jag vill gossen väl inte vara dryg. Bromsar är lixom one point of failor sedan är det färdig åkt.
Senast på Mantorp saknade en person bromsar på när han skulle börja bromsa inför Mjölby intressant minst sagt kan jag lova.

Ts, Detta behövs, Oftast momentnyckel 14mm hylsa och lite loctite medium breakclean.

Lossa dom två bultarna bak på oket och kolven är lös, Nu är beläggen blottade och en ordentlig kolla kan göras. Ser du att beläggen har väldigt lite material kvar så är det dags att ta hem nya.

När allt ändå är isär kan du spruta lite breakclean och göra lite rent. Kontrollera så cylindrarna i kolven glider lätt och inget är skadat kärvar.

Sätt tillbaka kolven i sitt läge mot stötdämparn lägg på LITE loctite på bulten och återdra med ca 30 nm

Repetera på andra kolven och du har gjort en grundlig översyn av ditt bromssystem.

Alt lämna in på verkstad och be att få titta på så kan du göra det själv nästa gång.

Lossa dom två bultarna bak på oket och kolven är lös, Nu är beläggen blottade och en ordentlig kolla kan göras. Ser du att beläggen har väldigt lite material kvar så är det dags att ta hem nya.

När allt ändå är isär kan du spruta lite breakclean och göra lite rent. Kontrollera så cylindrarna i kolven glider lätt och inget är skadat kärvar.

Sätt tillbaka kolven i sitt läge mot stötdämparn lägg på LITE loctite på bulten och återdra med ca 30 nm

Repetera på andra kolven och du har gjort en grundlig översyn av ditt bromssystem.

Alt lämna in på verkstad och be att få titta på så kan du göra det själv nästa gång.

Sitter det radialbromsar på en v-strom :confused::confused:

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...