Svarva däck?

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Min hoj går mycket mil rakt fram... så är det bara.
Den får således plattslitet bakdäck. BMW K1600 klacknöter dessutom framdäck (hög vikt fram) så även där skulle en "svarvning" hjälpa efter några hundra mil... tror jag.

Skulle det inte rent hypotetiskt gå att "runda av" kanten typ svarva? Används inte den tekniken ibland för att rugga upp nya däck på sporthojar och de som behöver mindre mönster på strippen?

Med en svarvning skulle man ju kunna njuta av "nydäckskänsla" ett tag till innan de är slut. Någon som provat eller vet någon som provat?
Hur har ni/de gjort?
Är det ens att tillråda?

Och nej, svänga mer är inte ett alternativ då vägar av den typen mer eller mindre saknas i denna landsände...
 
Rent hypotetiskt går det säkert jättebra men jag betvivlar att slitbanan är tjock nog för att det skall vara meningsfullt.
 
En bandag i månaden är bra för magen, och däcket.
 
Rent hypotetiskt går det säkert jättebra men jag betvivlar att slitbanan är tjock nog för att det skall vara meningsfullt.

Tanken var inte att återställa hela profilen utan bara ta bort dem tydliga kanten. Det påverkar ju inte slitbanans tjocklek mer än det redan är slitet.
 
På mc träffarnas storhets tid i början på 2000 talet hade ju folk med mojänger för ekonomiska burnouts - dom slet på sidorna bara - sen rullar i botten.

Kom ju hur mycket rök som helst när de brann på två sidor:D plus att däcket fick en bättre form:tummenupp
 
Men vad förvånade folk skulle bli om de såg ett touringlok på bana!

Jag har bla kört Scarver, R1200GS, Mean streak, K1200LT och den trehjuliga scootern Piaggio mp3 på bana så jag skulle inte bli förvånad. K1600an skulle nog funka utmärkt och vara riktigt rolig tror jag.

OnT: Det måste funka att svarva av däcket, frågan är om det är värt besväret och hur man ska göra det utan risk för att verktyget hugger och följer med runt.
Man kan förstås köra med svarvstål och mothåll eller fil/rasp utan mothåll men det kräver drivning av hjulet om man ska göra det fram och risken för hugg är nog inte obefintlig.
Jag hade provat en bandslip med grövsta pappret som finns. Bara att låta bandslipen driva runt hjulet och när det fått upp farten så snedställer man slipen lite för att få mer kraft till slipandet och mindre till att driva runt hjulet.

Var försiktig så inget trasslar in sig och skadar hojen eller dina fingrar!
 
Misstänker att dina däck har klackar och jag tror det är svårt att få till en jämn svarvning där klackarna ger vika och sviktar vid kontakt med svarvstålet.

Skulle möjligen kunna tänka mig att man skulle kunna få bort den värsta kanten genom ett grovt sandpapper och bra fart på däcket vilket skulle kunna ordnas på bak-, men svårare på framdäcket....
 
Och med 55 mil till närmsta bana har jag fått tillbaka platt däck innan jag är hemma igen. Men vad förvånade folk skulle bli om de såg ett touringlok på bana!

Jag har sett en K1600 tuffa runt på en gocartbana. Han körde om sporthojar med radion på full volym. :D
 
Tanken var inte att återställa hela profilen utan bara ta bort dem tydliga kanten. Det påverkar ju inte slitbanans tjocklek mer än det redan är slitet.
Jag har samma problem Mr.Maggy, tunga hojar med hög tyngdpunkt är svåra att lägga ner. Nu är inte min lika tung som din men jag är väl medveten om problemet. En lösning kan vara att sätta på 2-komponentsdäck, har man mjuka kanter slits dessa ju lättare än mitten, har inte testat det själv för jag har inte hittat något sådant däck till 130 bak.
 
Jag har samma problem Mr.Maggy, tunga hojar med hög tyngdpunkt är svåra att lägga ner. Nu är inte min lika tung som din men jag är väl medveten om problemet. En lösning kan vara att sätta på 2-komponentsdäck, har man mjuka kanter slits dessa ju lättare än mitten, har inte testat det själv för jag har inte hittat något sådant däck till 130 bak.

Det är väl så man får göra, hitta ett bra 2-komponentsdäck för touring. Sånt måste ju bara finnas tycker man.

Däckmästarna, träd fram! :7peta
 
För många år sen köpte jag en hoj med ett styggt plattslitet däck, bredvid plattan var gjutskägget kvar, jag är fullkomligt övertygad om att han körde rakt fram och lyft runt hojen i kurvorna :huvet Men bak löste jag det med centralstöd och rasp, det blev hur bra som helst, åtminstone fick jag bort den där skarpa kanten som det alltid sladdade på :tummenupp
 
Jag brukar använda bandslipen som beskrivits ovan på Banditen. Otäckt när man går över valken annars då bakhjulet vandrar i sida. Det funkar jättebra.
 
När jag jobbade på en däckfirma/bil verkstad så svarvade vi däck med en speciell maskin för folk som körde typ endurance och 24h race med bilar.

Skicka ett mail och fråga. Det mesta var med ett stål för att få ner klackarnas storlek och en rasp för att runda hörnen.

Detta var på den goda tiden när man var ung :hihi men sist jag var där så tror jag tusan att jag såg maskinen stå kvar :dummer
 
Last edited:
Nyheter
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Back
Top