Avgassystem frågor

Iilada

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2013
Hoj
yamaha R1
Fick med ett yoshi tri-oval slipon till hojen när ja köpte den. Dock utan ett fäste där vid fotpinnen , någon som vet var man kan få tag i de? Har letat utan framgång, annars får man väl klabba ihop ett eget.

Sen nästa fråga, detta delas vid avgasröret under hojen, och på yoshi sitter de ingen typ av packning , för den ska väl inte bara skruvas rakt på, någon packning i mässing lr ?

på mitt G.P.R slipon var det ingen packning iaf, läcker inte direkt något när det är närmast fritt flöde ut genom ljuddämparna...

på mitt yoshi system så använde jag mig inte heller av nån packning... blev lite fundersam jag me för på original satt det en där... men det ska antagligen va så:va läcker inget i allafall:tummenupp

Ja precis, aj men dåså får jag prova o kasta på de o se om de låter nå gött:banana

Menar du en sån där svart liten grej? som man lägger in där vid fotpinnen? för isf kan jag skicka min, har en extra :)

Angående packningar osv i skarvarna, för jag uppfattade det som att du menade att det skulle finnas en packning i skarven efter 4-1 som sedan blir kröken som går upp till slipon? Någon vanräv här på forumet skrev i en tråd för ett tag sedan att man kunde täta skarvarna med vanligt transparent våtrumssilikon. Transparent just för att det saknar tillsatser som färgat silikon har, vilket inte är lika värmebeständigt. Det ska vara beprövat och fungera, har ej testat själv men tänkte göra det.

Angående packningar osv i skarvarna, för jag uppfattade det som att du menade att det skulle finnas en packning i skarven efter 4-1 som sedan blir kröken som går upp till slipon? Någon vanräv här på forumet skrev i en tråd för ett tag sedan att man kunde täta skarvarna med vanligt transparent våtrumssilikon. Transparent just för att det saknar tillsatser som färgat silikon har, vilket inte är lika värmebeständigt. Det ska vara beprövat och fungera, har ej testat själv men tänkte göra det.

Kjag hoppas jag är i tillstånd till o skriva detta klokt nu, precis det jag menar, satte dit mitt slipon med rör upp idag, och jag använde ingen packning satte dit 2 rör klammer och det blwv faktiskt tätt, röret går utan på kröken, men har läst de där med silikon med, o jag kan tycka att då borde ju silikon baserad brandmassa vara bättre?

Kjag hoppas jag är i tillstånd till o skriva detta klokt nu, precis det jag menar, satte dit mitt slipon med rör upp idag, och jag använde ingen packning satte dit 2 rör klammer och det blwv faktiskt tätt, röret går utan på kröken, men har läst de där med silikon med, o jag kan tycka att då borde ju silikon baserad brandmassa vara bättre?

Fel tror jag, brandtätning är till för att stänga ute syre under viss tid för att förhindra brandspridning, så huvudsyftet är inte att vara värmestabilt. Vet förvisso inte hur det klarar värme under längre tid, säkerligen bra, men har aldrig stött på transparent brandtätning. Inte så snyggt med vitt :p jag skulle nog köra på vanligt silikon

Ne iof :) men, det är väl meningen att du ska smeta på silikon innan du trär på röret, sen torkar su bort överflöd, så silikonen ska ju egentligen inte synas:)

Ne iof :) men, det är väl meningen att du ska smeta på silikon innan du trär på röret, sen torkar su bort överflöd, så silikonen ska ju egentligen inte synas:)
Smeta på i skarven efter montage, silikon har en ganska enorm vidhäftingsförmåga så smetar du på innan lär du ha jäkligt svårt att få isär rören efteråt om du behöver.

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort