Sido/Backspeglar vs display med kamera

Speedy Gonzales

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2011
Hoj
BMW S1000RR. , Honda CR500R
Någon som har kännedom vad som gäller om man skulle vilja montera bort back/sidospeglarna på hojen och installera en kamera bak med display fram.
Lagligt/olagligt/vad skulle besiktingen säga?
Någon på forumet som gjort detta?

Lagen säger uttryckligen att du ska ha speglar och inget annat.

Jätte. :rofl

Till TS då.
Spela roll ifall just det är lagligt osv, har du stora originalblinkers, originalljuddämparen osv på hojen?
Jag körde utan speglar o med backkamera i ett par år när jag körde sporthoj.
Det är ingen ersättare rakt av enligt mig, man ser inte lika bra genom en display, men vill man köra spegellöst som jag så funkar det bra för o iaf ha lite koll bakåt utan att vrida huvet.

När lagen om speglar kom var inte kamera alternativet möjligt/rimligt, sånt får vi ofta lida av i ett samhälle där teknikutvecklingen går fort och lagstiftningen långsamt.

vad exakt tjänar man på att ha display istället då? extrakilon?

vad exakt tjänar man på att ha display istället då? extrakilon?

Slippa de fula speglarna men ändå ha någon liten koll bakåt.
En display med kamera väger säkerligen 20 gånger mindre än två backspeglar.

I högre farter så spelar speglarnas luftmotstånd mer roll än nått kilo kamera.....

I högre farter så spelar speglarnas luftmotstånd mer roll än nått kilo kamera.....

Kan förvisso vara sant. I alla fall om man är ute efter att maxa hojen. Det kan säkert göra en hel kilometer i timmen i toppfart extra om man är utan speglarna.
Men handen på hjärtat så har jag nog faktiskt aldrig varit i en situation i trafiken där jag kännt att luftmotståndet från backspeglarna var ett problem.

Hur ofta maxar du ur hojen rent toppfartsmässigt egentligen? Troligen är det väldigt sällan.

är det en gopro så det spelas in oxå? eller är det någon slags backkamera som man får koppla in på elsystemet? spelas det in så kan de ju va en kul grej me. :) och det är ju skitkul att skruva å modda så jag förstår er allt men jag får nog stå fast vid att det inte fyller superstor funktion faktiskt, det är om man vill ha hojjen snyggare utan speglar då, känns som att det är värre att titta ner på displayen än att titta åt sidan på spegel när man e i attackmode så att säga....

är det en gopro så det spelas in oxå? eller är det någon slags backkamera som man får koppla in på elsystemet? spelas det in så kan de ju va en kul grej me. :) och det är ju skitkul att skruva å modda så jag förstår er allt men jag får nog stå fast vid att det inte fyller superstor funktion faktiskt, det är om man vill ha hojjen snyggare utan speglar då, känns som att det är värre att titta ner på displayen än att titta åt sidan på spegel när man e i attackmode så att säga....

När jag ersatte speglarna med en display så handlade det först o främst om att ta bort speglarna, körde spegellöst oavsett display eller ej.
Men på den tiden jag satte dit en display var det inte direkt vanligt så det var väl lite kul o "flashigt" också.

Kan förvisso vara sant. I alla fall om man är ute efter att maxa hojen. Det kan säkert göra en hel kilometer i timmen i toppfart extra om man är utan speglarna.
Men handen på hjärtat så har jag nog faktiskt aldrig varit i en situation i trafiken där jag kännt att luftmotståndet från backspeglarna var ett problem.

Hur ofta maxar du ur hojen rent toppfartsmässigt egentligen? Troligen är det väldigt sällan.

Men om du marschar i 200km/h så blir det bränslesnålare att köra utan speglar. :banana

Du kommer märka efter ett tag att en kamera kanske inte är en så bra lösning. Varför? jo för att den ger en begränsad bild över vad som händer precis bakom motorcykeln, inget annat. 2 speglar ger dig istället 2 olika vyer som ger en bild över vad som händer runt omkring motorcykeln. För att en kamera ska kunna ge detta måste den vara placerat antingen baktill på din hjälm (monterad snett neråt) eller att du har två som är placerade där dina speglar är men det skulle inte se klokt ut :tungan Skulle ju också gå att placera dem längst ut på varje styrhalva men det blir dyrt om du skulle vurpa. Sedan betyder ju 2 kameror att du behöver 2 skärmar och du vill troligtvis ha några i form av en mobiltelefons storlek så det kommer ta en del plats på din hoj.

Går vi vidare kommer både din kamera/kameror och skärmen/skärmarna dra till sig lite extra blickar från klåfingriga människor när du parkerar hojen vid korvmojjen eller så vilket betyder att du kommer behöva kunna ta loss dem = behövs sedan packväskor, box eller massvis med fickor för att lägga dem där.

Bygger vi ytterligare vidare på tanken så vad hade du tänkt göra när det regnar och är smutsigt ute? en kamera placerad på hojens bakdel är dömd att smutsas ner (du skulle dock kunna begränsa nedsmutsningen genom att använda en extremt stor stänkskärm som nästan omsluter hela bakhjulet), här måste du ha någon form av rengöring vilket kan bli komplicerat. Din kamera och skärm/skärmar skulle också behöva vara vattentäta.

Men haha säger du, jag kör aldrig när det regnar eller är smutsigt, och ja det kan vara sant, men förr eller senare kommer du stöta på någon form av väta och då är det rätt fånigt att ha en dyr utrustning som tar skada direkt.

Summa summarum = det är betydligt lättare/billigare och säkrare med vanliga speglar :tungan

Last edited:
Men om du marschar i 200km/h så blir det bränslesnålare att köra utan speglar. :banana

Sant. Men det lär vara en rätt försumbar skillnad.
sen är jag ju inte primärt ute efter att spara bränsle. I så fall ger det nog större resultat att ge sjutton i att okynnesköra på rundor när man inte ska någonstans utan bara vill köra. :yoparty

Tidigare kunde man besikta hojen utan speglar. Men dom kanske inte var så petiga då.
Har det inte lite att göra med åldern på hojen? Eller rättare sagt om den är helfordonsgodkänd. Tidigare har det inte funnits några krav hos besiktningen att speglar ska finnas. Men på helfordonsgodkända hojar som är godkända med speglar på så ska det sitta speglar. Eller något sånt.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!