Täta helsystem med silikon?

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Köpt ett beggat helsystem till gixxern, monterat det och den håller ej tätt. Avgassmäller när man släpper gasen från högre varv och man hör att det läcker vid högre varvtal.

Vet att silikon går att täta slipon med, men går det även täta skarvarna på ett helsystem med tanke på värmen eller bör jag skaffa nya fjädrar som håller ihop delarna?

Last edited:
Hmm, finns inga packningar!

Vad säger Jörgen Karlsson?
Som jag svarat flera ggr tidigare på denna fråga
I glidskarvar, typ slip joints går det bra att täta med silikon, om man köper så ren silikon som möjligt, typ vanlig transparent VVS silikon, så behöver det inte vara ngn högtempsilikon. Låt härda ngt dygn innan du kör.
Viss reservation om det är uppströms lambdasond,

Som jag svarat flera ggr tidigare på denna fråga
I glidskarvar, typ slip joints går det bra att täta med silikon, om man köper så ren silikon som möjligt, typ vanlig transparent VVS silikon, så behöver det inte vara ngn högtempsilikon. Låt härda ngt dygn innan du kör.
Viss reservation om det är uppströms lambdasond,
Så jag skulle kunna täta mina kolfiber slip on som läcker vid skarven kolfiber till ändanslutning med våtrums silikon?

Så jag skulle kunna täta mina kolfiber slip on som läcker vid skarven kolfiber till ändanslutning med våtrums silikon?
Precis, torka av överflöd med tex T-röd på trasa innan det härdar, då syns det dessutom ingenting av tätningsmedlet om du använder transparent silikon.

Kanske dum fråga men samma vvs silikon borde funka att täta skarvarna på avgassystem även på bilar också?

Kanske dum fråga men samma vvs silikon borde funka att täta skarvarna på avgassystem även på bilar också?
Ja, fast på bruksbilar är ju avgassystem ofta ngt som man skruvar dit för gott, och många år senare demonterar med vinkelkap. Då kan man ju lika gärna använda avgastätmedel för bilar, som ofta är av den typ som blir hårt som murbruk.

Ja, fast på bruksbilar är ju avgassystem ofta ngt som man skruvar dit för gott, och många år senare demonterar med vinkelkap. Då kan man ju lika gärna använda avgastätmedel för bilar, som ofta är av den typ som blir hårt som murbruk.

Jo jag har använt tätningsmassor för just detta ändamål men pga vibrationer så spricker det upp i en skarv hela tiden. Provat två typer och det känns som det är smidigare med ett tillägg av något som tål lite vibrationer.

Det är ett jäkla skit med silikon och värme. Ren silikon fungerar bra men tål värme lite sämre. Skall det tåla värme blir det dyrt och dessutom brukar det bli hårt när det härdar så det faller i bitar eller är skit att plocka isär. Jag kör Haraldnyborg våtrumssilikon med bra resultat.

Jag har tätat med silkon ett par gånger på både bilar och mc. det funkar ett tag men till slut bränns det loss och börjar läcka igen. Har man inget emot att täta om lite då och då så är det ju ok. Avgaspasta funkar annars bra och håller länge.

Är hojen bränslemässigt inställd för helsystem?
Om du inte gjort det så får du avgassmällar pga att den går snålt.

För tillfället slängde jag in en mapp från Dynojets hemsida för de komponenter som sitter på men det är bara tillfälligt tills den får en riktig mapp.
Det är inte bara avgassmällarna utan man nästan hör som att det är hål i grenröret. Ska monteras loss och montera på mer noggrant i morgon.

Om detta är ett problem varför finns det inget bättre än silikon för detta ändamål? För silikon verkar fungera bra till detta om man hittar någorlunda ren silikon men verkar ändå ge med sig efter en tid.

Tycker Yoshi, Akra, Arrow eller de större som tillverkar system på detta sätt ändå måste ha en produkt som man kan använda, eller?

Letar nu för att hitta så rent silikon som möjligt, men få skriver hur pass många % silikon deras produkt innehåller, nån som har tips på vilket märke och butik i sthlm jag kan få tag i bra silikon?

Kastar ut en fråga!
Teflontejp, gängtejp alltså. Kan det vara användbart i detta fall?

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”