Vilka fjädrar till framgaffeln?

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Har "råkat" ut för en läckande framgaffel (efter 600 mil :gnissla).

Då jag är lite tyngre än vad KTM hade tänkt sig så fick jag tipset att passa på att byta till lämpligare fjädrar när jag (läs: verkstan) ändå har grejerna isär.

Har sökt komma i kontakt med två inhemska företag som pysslar med sånt, tyvärr utan framgång. :(

Och eftersom jag är en otålig jävel så tänkte jag att man själv kanske kunde ta reda på vad man behöver och beställa det på utrikiska.

Så, hur tar jag reda på vad det är jag behöver och vart beställer man det sen? Med fördel på teh internetz.

Jag väger 85(+/-)5 kg.

Hojen är en KTM 690 Duke från 2012.

Av de "ringar" som skapats av den läckande oljan att döma så bottnar nästan gaffeln vid en moderat-till-hård inbromsning. :rolleyes:

Fjädrarna fungerar nog bra till din vikt. Du väger inte så mycket mer än vad som är rimligt med originalfjädrar. Nej din gaffel är inte crossover till andra delar av modellprogrammet än 990 SM.

Vill du ha rejsigare gaffel så är det byte till en gaffel från SMR/EXC en bättre grund.

Fjädrarna fungerar nog bra till din vikt. Du väger inte så mycket mer än vad som är rimligt med originalfjädrar. Nej din gaffel är inte crossover till andra delar av modellprogrammet än 990 SM.

Vill du ha rejsigare gaffel så är det byte till en gaffel från SMR/EXC en bättre grund.

Ok, jobbigt att få dubbla budskap när man inte riktigt vet vad man håller på med. :D

Du säger alltså att det jag har antagligen funkar. Men om gaffeln nästan tar i botten vid moderat ban-körning, vad händer när jag så småningom lär mig köra på riktigt?

Så vitt jag vet saknar originalgaffeln helt inställningsmöjligheter. Förutom då möjligen att ha i mer olja (vad det nu innebär/ger för effekt?).

Att byta gaffel helt känns som lite andra pengar än bara en uppsättning fjädrar. :rolleyes:

What to do, what to do...

Ok, jobbigt att få dubbla budskap när man inte riktigt vet vad man håller på med. :D

Du säger alltså att det jag har antagligen funkar. Men om gaffeln nästan tar i botten vid moderat ban-körning, vad händer när jag så småningom lär mig köra på riktigt?

Så vitt jag vet saknar originalgaffeln helt inställningsmöjligheter. Förutom då möjligen att ha i mer olja (vad det nu innebär/ger för effekt?).

Att byta gaffel helt känns som lite andra pengar än bara en uppsättning fjädrar. :rolleyes:

What to do, what to do...

Jag tycker definitivt du skall höja oljenivån i gaffeln. Det har betydligt mer effekt än fjädrarna på bottningsprestanda. Mät hänget och se hur fjädrarna är för din vikt. De är på 6,3N/mm vilket är styvt jämfört med andra motardgafflar så jag skulle gissa att de räcker för din vikt.

Gaffeln är ombyggningsbar innuti men det kostar lite mer än ett par fjädrar...

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort