Batterieliminering

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Va behöver jag göra för att köra en gamal gs -82 utan batteri? Tar jag bara bort de får jag ingen gnista
 
Tjaa, montera en kick till att börja med, sen behöver du montera ett tändsystem av magnettyp, hela elsystemet i din hoj bygger liksom på att det finns ett batteri där, tar du bort "hjärtat" så stannar allt.
Men som Gunde sa, ingenting är omöjligt, men jag tror inte det är värt allt detta på den hojen.
Bara en fråga, varför??:va
 
suck okej pissigt formulerat första inlägg men vafan...

Hojen har såklart kick, riktigt så handikappad e jag inte..

Batteriet är redan stendött, lamporna glödde inte ens när man drog på tändningen men startade på första kicken.
Min fråga är egentligen måste jag koppla in en konding för att lura tändningen att de finns ett batteri? Varför då?

om de e värt? Nä tycker man inte de e kul att skruva å e de ju väldigt dålig timpeng...
Men bygger om till tracker mest på kul å vill inte ha något fullt batteri
 
Du måste montera en konding. Dels för att sluta kretsen, men även för att hojen kräver en del strömming vid start och en konding samlar kraften som behövs och skickar den vidare till de delar som behöver den. Lite som ett batteri fast med betydligt kortare lagringstid.

Jävlig flummigt och otekniskt förklarat, men typ ungefär så ska det vara. Kan tillägga att jag precis håller på med samma mod på min hoj, ska bli intressant att se om jag får till det.
 
Du måste montera en konding. Dels för att sluta kretsen, men även för att hojen kräver en del strömming vid start och en konding samlar kraften som behövs och skickar den vidare till de delar som behöver den. Lite som ett batteri fast med betydligt kortare lagringstid.

Jävlig flummigt och otekniskt förklarat, men typ ungefär så ska det vara. Kan tillägga att jag precis håller på med samma mod på min hoj, ska bli intressant att se om jag får till det.

Jag kopplade in en konding. Det var så länge sedan så jag har glömt storleken.
Och hojen hade magnettändning så det vara bara för att laddningsregulatorn (mekanisk) skulle ha nått att jobba mot. När batteriet åkte väck. Batteriet var ju enbart till lyset (BMW R60)
Men jag har köpt några sådana här. För priset. För kapaciteten. Och för de tål 12 till 15Volt med marginal. Och de duger bra till nätaggregat, batteriladdare osv.
Och kanske duger de till dig också.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-901-09&toc=19089
Annars är ju ett batteri ingen stor utgift.
Det behöver ju inte vara stort. Du kickar ju igång hojen.
Men är det så att hojen har batteritändning är det ett krux.
Tändspolarna behöver ström. Och för att tändspolarna skall få ström så måste du kicka så bra så generatorn laddar upp kondingen när du kickar.
Du kanske inte kickar tillräckligt bra?
Sätt en multimeter på batteripolerna och kolla vilken spänning den visar när du kickar....
 
Last edited:
Men jag har köpt några sådana här. För priset. För kapaciteten. Och för de tål 12 till 15Volt med marginal. Och de duger bra till nätaggregat, batteriladdare osv.
Och kanske duger de till dig också.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-901-09&toc=19089...

Några? Det borde väl krävas ganska många om dom är i den där storleken?

En kondensator håller i evigheter och ett batteri håller bara några säsonger. Kondensatorn är dessutom lättare.
 
Ahh som jag trodde då, iom att den starta på första har jag svårt att tro att spolarna måste laddas,upp mer, ja har bara handkickat för att kolla om de va nån gnista alls så de e ju en felkälla. Vilken krets tänkte du måste slutas? Generatorn är ju jordad så de finns ju redan fas och nolla eller tänker ja fel?
 
Några? Det borde väl krävas ganska många om dom är i den där storleken?

En kondensator håller i evigheter och ett batteri håller bara några säsonger. Kondensatorn är dessutom lättare.

Du verkar vara en vettig typ som varit runt ett par varv, behövs konding och hur måga uh bör den va i så fall?
 
Jag körde på kondensator från Elfa. Den skakade sönder... Hade en del bry med att kicka igång hojen innan jag fattade att kondingen givit upp :näsblod

Sen köpte jag biltemas minsta blybatteri. Storlek som ett ciggpaket (typ) och ungefär lika lätt att gömma under sadeln som en konding. Kostade typ 99:- och funkar fortfarande fint.

Sen är det inte så dumt att ha möjligheten att kunna testköra elsystemet utan att behöva kicka igång hojen för oss veteranhojsägare:tummenupp
 
Last edited:
Du verkar vara en vettig typ som varit runt ett par varv, behövs konding och hur måga uh bör den va i så fall?

Avslutade med frågetecken för jag vet faktiskt inte hur stor man behöver och det vore intressant att veta. Kan bara säga att jag kom över en bunt a 6800 uF för många år sedan från nån slaktad labutrustning och dom har i alla fall funkat för mig så jag har aldrig behövt testa nåt annat.
Kan skicka en sån åt dig för en hundring inklusive frakt. Men kanske klarar du dig med en för 2 kr, jag vet faktiskt inte och det vore ju kul och se om en sån funkar. Eller en gammal bil- eller moped-kondensator kan du väl hitta gratis någonstans om du vill testa. En sån känns spontant ganska rimlig i storlek men elektronik är inte mitt område direkt.
 
Jag körde på kondensator från Elfa. Den skakade sönder... Hade en del bry med att kicka igång hojen innan jag fattade att kondingen givit upp :näsblod

Sen köpte jag biltemas minsta blybatteri. Storlek som ett ciggpaket (typ) och ungefär lika lätt att gömma under sadeln som en konding. Kostade typ 99:- och funkar fortfarande fint.

Sen är det inte så dumt att ha möjligheten att kunna testköra elsystemet utan att behöva kicka igång hojen för oss veteranhojsägare:tummenupp

Av det lär man sig väl att kondensatorn bör vara gummiupphängd?
 
När jag tidigare letade info om ämnet sades det att en konding på ca 2mF räcker gott.
 
Av det lär man sig väl att kondensatorn bör vara gummiupphängd?

Helt rätt! Min var så stor, 10 000 (nf? Enligt rek från Svenska SR-klubben) att jag inte lyckades montera den utan att den låg an mot ett par ställen, och min SR 400 vibrerar ganska rejält...

Så det är helt klart något att tänka på för alla kondingskonverterare:tummenupp
 


Helt rätt! Min var så stor, 10 000 (nf? Enligt rek från Svenska SR-klubben) att jag inte lyckades montera den utan att den låg an mot ett par ställen, och min SR 400 vibrerar ganska rejält...

Så det är helt klart något att tänka på för alla kondingskonverterare:tummenupp

Satt den gummiupphängd och dessutom låg an på några ställen så blev det kanske ännu värre stötar den fick ta upp när den slog i.

Kan den ha varit 10000 uF? För i så fall var den ju ganska nära min i storlek.
 
Några? Det borde väl krävas ganska många om dom är i den där storleken?

En kondensator håller i evigheter och ett batteri håller bara några säsonger. Kondensatorn är dessutom lättare.

Du ifrågasätter hans förslag på en bunt 6800uF, och skriver sedan att du själv lyckats med en bunt 6800uF? :7peta :)
Gissar att du läste fel enhet.

Dessutom försöker du sälja en till honom för en hundring, när de bara kostar 1,68kr på Elfa :lol

Eftersom att de föreslagna är på superbilliga rea är det ju bara att slå till och testa.
 
Du ifrågasätter hans förslag på en bunt 6800uF, och skriver sedan att du själv lyckats med en bunt 6800uF? :7peta :)
Gissar att du läste fel enhet.

Dessutom försöker du sälja en till honom för en hundring, när de bara kostar 1,68kr på Elfa :lol

Eftersom att de föreslagna är på superbilliga rea är det ju bara att slå till och testa.

Oj, ibland har man lite för bråttom. :rofl Tittade bara på bilden...

Kanske formulerade mig dåligt, det har räckt med en per hoj för mig, men jag äger en bunt.

Sist jag kollade för några år sedan så var 100 kr ett rimligt pris för en beggad och så finns dom för 1,68 kr nu... :va

Och jag som trodde mig ha hittat en liten förmögenhet när jag plockade mina från skrotlådan.
 
Last edited:
Sist jag kollade för några år sedan så var 100 kr ett rimligt pris för en beggad och så finns dom för 1,68 kr nu... :va

Verkar vanligtvis kosta 30-50kr + moms enstyck på Elfa. De vi talar om är på utgående och reas därför ut billigt.

Själv tycker jag att 6,8mF låter klent. Kondensatorn lagrar bara en halv Joule vid 12V. Men om det funkar i verkligheten räcker det uppenbarligen. =)
 
Verkar vanligtvis kosta 30-50kr + moms enstyck på Elfa. De vi talar om är på utgående och reas därför ut billigt.

Själv tycker jag att 6,8mF låter klent. Kondensatorn lagrar bara en halv Joule vid 12V. Men om det funkar i verkligheten räcker det uppenbarligen. =)

Med tanke på priset så kan man ju lika gärna köpa 2 st och parallellkoppla samt ytterligare några par i reserv. :D
 
Här är ett inlägg i ämnet. Jag får känslan av att personen som skrivit det har hyfsad koll på läget. Dessutom; om en etablerad firma som Lucas sålt kodningar (till kraftigt överpris) avsedda för detta, med kapacitans på 2mF så inbillar jag mig att det borde räcka även för oss även om det inte skadar med högre kapacitans.

http://www.classicmotor.se/artiklar...nsator-istallet-for-batteri-pa-bmw-motorcykel
 
Back
Top