Lou siffer
officiellt lammkött
Va behöver jag göra för att köra en gamal gs -82 utan batteri? Tar jag bara bort de får jag ingen gnista
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Du måste montera en konding. Dels för att sluta kretsen, men även för att hojen kräver en del strömming vid start och en konding samlar kraften som behövs och skickar den vidare till de delar som behöver den. Lite som ett batteri fast med betydligt kortare lagringstid.
Jävlig flummigt och otekniskt förklarat, men typ ungefär så ska det vara. Kan tillägga att jag precis håller på med samma mod på min hoj, ska bli intressant att se om jag får till det.
Men jag har köpt några sådana här. För priset. För kapaciteten. Och för de tål 12 till 15Volt med marginal. Och de duger bra till nätaggregat, batteriladdare osv.
Och kanske duger de till dig också.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-901-09&toc=19089...
Några? Det borde väl krävas ganska många om dom är i den där storleken?
En kondensator håller i evigheter och ett batteri håller bara några säsonger. Kondensatorn är dessutom lättare.
Du verkar vara en vettig typ som varit runt ett par varv, behövs konding och hur måga uh bör den va i så fall?
Jag körde på kondensator från Elfa. Den skakade sönder... Hade en del bry med att kicka igång hojen innan jag fattade att kondingen givit upp![]()
Sen köpte jag biltemas minsta blybatteri. Storlek som ett ciggpaket (typ) och ungefär lika lätt att gömma under sadeln som en konding. Kostade typ 99:- och funkar fortfarande fint.
Sen är det inte så dumt att ha möjligheten att kunna testköra elsystemet utan att behöva kicka igång hojen för oss veteranhojsägare![]()
Av det lär man sig väl att kondensatorn bör vara gummiupphängd?
Helt rätt! Min var så stor, 10 000 (nf? Enligt rek från Svenska SR-klubben) att jag inte lyckades montera den utan att den låg an mot ett par ställen, och min SR 400 vibrerar ganska rejält...
Så det är helt klart något att tänka på för alla kondingskonverterare![]()
Några? Det borde väl krävas ganska många om dom är i den där storleken?
En kondensator håller i evigheter och ett batteri håller bara några säsonger. Kondensatorn är dessutom lättare.
Du ifrågasätter hans förslag på en bunt 6800uF, och skriver sedan att du själv lyckats med en bunt 6800uF?![]()
Gissar att du läste fel enhet.
Dessutom försöker du sälja en till honom för en hundring, när de bara kostar 1,68kr på Elfa
Eftersom att de föreslagna är på superbilliga rea är det ju bara att slå till och testa.
Sist jag kollade för några år sedan så var 100 kr ett rimligt pris för en beggad och så finns dom för 1,68 kr nu...![]()
Verkar vanligtvis kosta 30-50kr + moms enstyck på Elfa. De vi talar om är på utgående och reas därför ut billigt.
Själv tycker jag att 6,8mF låter klent. Kondensatorn lagrar bara en halv Joule vid 12V. Men om det funkar i verkligheten räcker det uppenbarligen. =)
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |