Öppet förslag till arrangörer av roadracingtävlingar...

Jae,

Att få fler som gör,
Enkelt räknat så slutar ju 30 – 50 aktiva förare varje år av olika orsaker, och nya kommer till. Om det fanns ett uns av intresse FÖR sporten så skulle väl uppskattningsvis 2-5st av dessa (eller i dess närhet) kunna tänka sig att engagera sig i ngn form. Tänker man över tid (5 år) så BORDE det ju finnas bra folk & i rätt antal för att faktiskt få saker att hända. Jämfört andra sporter så visst ser du lågdivisionsungdomar t ex. sälja lotter el annat för att finansiera sin sport/klubb – och det ÄR på denna nivå RR befinner sig i vårt land.

Problemet är nu inte bara avsaknad av promotor & pengar initialt för att avlöna ev. tjänster som behövs - utan en rejäl portion av vilja för de flesta. Och, det är ju inte bara för att man är RR pilot viljan saknas – det är ett samhällsfenomen där de aktiva i en förening inte står i proportion till medlemmarnas/utövarnas antal. I dagens höga samhällstakt orkar människor inte aktivera sig i föreningar utan tar den enklaste vägen att betala sin medlemsavgift och sen ”hoppas” på att resten sköter sig själv.

Skrivit förut och tydligt:
Om nu inte ens 3 förare kan enas i samma fråga, inte heller inse att man måste samarbeta i både kommunikation, intention och mål – ja hur ”17” tror man att ngn operatör/arrangör/promotor skulle våga satsa på att göra en satsning på ”Sporten”? Idag är det är för mycket som är ”för dåligt” och mer beklagansvärt att inte de som uttrycker sin vilja så tydligt i ord - inte visar förmågan att översätta dem i handling.

För övrigt håller jag med flera här att det förbund vi lämnar MYCKET i övrigt att önska – men det speglar exakt det engagemang som medlemmarna ger dem.

Framåt,
Att ligga med fingrarna i naveln (eller näven i fickan) och vänta på att promotorn skall rigga serie, webb, media, sponsorer & det som saknas har ju visat sig fungera sådär… Att skriva på forum är kanske mest en tröst för egna samvetet, även om vissa guldkorn skapas emellanåt. Ett genuint problem är nog fortfarande att RR är en individualistsport med litet intresse för t ex utövarna att gör mer än för sitt eget bästas skull.

Och – helt rätt,
Att dra runt en satsning inom sporten kräver nära nog EXAKT 4 gånger så mycket tid som man först uppskattar, tid som man få stjäla av andra intressen och sällan kan få tillbaks i efterhand.

/E

STCC/TTA har ju lyckats få någonting att fungera. Detta skulle kunna göras med RR också (RR är ju som alla vet mycket mer intressant att titta på). Skämt åsido, jag kommer ihåg ett SM-race i 250R-klassen där det byttes ledning 5 ggr sista varvet. Otroligt spännande racing, sådant händer inte på bilsidan.

På MC-sidan i Sverige finns egentligen bara speedway som funkar mediamässigt. Allt måste byggas upp runt showen. Speedway har fördelen med en arena som hela tiden kan följas av publiken.

/Stefan

SUCK...........samma snack år ut år in..tur att det kommer nya förare vare år så tråden kommer leva oändligt.

Nu ska vi inte bara dra upp problem men det faktum att en stor del av utövarna bort långt ifrån banorna är en klar nackdel. Det är mycket enklare för mig att ha ett engagemang i den lokala innebandyklubben då det är 5 min gångväg till hall och möten.

Jag tror hur som helst att vi kan sluta drömma om att utövarna ska vara Svemo. Svemo har genom åren visat noll intresse för att kommunicera med sina medlemmar och nu skördar de vad som såtts.

(Ta bara en sån sak som att årets reglemente kommer upp en vecka(!) före första racet...)

Om jag får gissa lite så har svemo spelat ut sin roll snart (om de inte gör nån insats snart), fler och fler kommer köra bandagar med inslag av bandagsrace (under tex sma flagg istället för svemo).
Det finns stort intresse för att köra hoj på bana men med så lite bantid som är i dagsläget och med tid/peninginsatsen som trots allt finns där så kör folk hellre bandagar än tävlar.
Det är där de flesta idag börjar sin bankarriär och där alla mckompisar kör, det ska väldigt mkt till innan man lämnar det "kända" på bandagarna och börjar med en ny mckompiskrets på rrtävlingarna.
Bandagarna är mer familjeunderhållning än roadracingtävlingarna, bara det liksom ;)

Det finns många som har många bra ideer (tillochmed Perra!!) MEN utan att kunna sy ihop allt med klubbarna samtidigt blir ett fail liksom.
Man måste hitta en ide/koncept med flerårsplan där alla klubbar och svemo jobbar tillsammans för att nå målet!

Ett mål kan vara.vi ska ha direktsänd rr på svt/fri(web osånt) kanal inom 5 år
Vi ska ha 200 deltagare på varje race
Vinnaren av serien får 100kkr

Utan mål kommer man ingenstans och RR sverige har inget mål idag, det är lite sämre än korpen i fotboll liksom :-)
Så länge allt ska skötas mer eller mindre ideelt så kommer vi återkomma till samma diskussion igen om 5år. Lämna över till nån som vill driva sporten framåt (svemo verkar nöjda med hur det är idag och kommer därför inte göra nån insats).

Kommersiell promotor med vinstintresse tack

Jag håller med Håkan..till viss del :rolleyes: Jag börja med bandagar och har gått över på rr och tävlingar. Jag har engagerat mej i styrelsen och hjälper till när så behövs. Sen är tiden slut. Jaga pengar till tävlandet och träning och styrelse möten är nog, tid för ett engagemang i SVEMO finns inte. Det behöver bli lite nytt tänk där det blir lite pengar för då blir någon engagerad och styr upp det.

OM Mike Luff läste detta inlägg... tror du inte han skulle tänka "Men det finns det juh!"

I karlskoga ja, där finns det... men skippa SM/NM/LM/KM/TCO/LO/PRO o allt vad det heter och 23 olika klasser med samma motorcyklar, börja om från början och gör "rätt".

EN Promotor för alla tävlingar på alla banor och alla klasser

EN Promotor för alla tävlingar på alla banor och alla klasser

Ja, en fin önskan, men är det inte en utopi? Särskilt nu som den enda part som skulle kunna haft en teoretisk möjlighet att genomföra detta, nämligen SVEMO, tappat rätten att vara enda beskyddaren av RR-tävlingar.
Så vem skulle det kunna bli istället? STCC försökte ju, med en del av kakan, men inte ens där var paketet tillräckligt bra för att locka förare; trots en FET organisation med ett på slutet klart rimligt pris för ett cool produkt kom inte förare!
Så, för att du ska få EN organisation måste ju alla andra träda tillbaka. Och vill de det? Är Actionpics redo att sluta med sina skojerier för att hojracingen ska få luft under vingarna? Är Luff beredd att sluta med SO för att någon annan ska få till något bra?

Borde det inte gå att kombinera ett banarrangemang med tävlingar så har man både publiken, sjukvårdarna och förarna på plats med hyfsad ekonomi?
En licensträning per timme, två eller tre rejsheat i slutet på dagen?

Sa jag nåt dumt nu?
Skit i Svemo m.fl och gör som Gustafsson och Västgötacrossen: en roligt arrangerad enkel dag designad för jämna heat och bra stämning.
Dra likt gräshoppor från bana till bana och summera poäng.

Ja, en fin önskan, men är det inte en utopi? Särskilt nu som den enda part som skulle kunna haft en teoretisk möjlighet att genomföra detta, nämligen SVEMO, tappat rätten att vara enda beskyddaren av RR-tävlingar.
Så vem skulle det kunna bli istället? STCC försökte ju, med en del av kakan, men inte ens där var paketet tillräckligt bra för att locka förare; trots en FET organisation med ett på slutet klart rimligt pris för ett cool produkt kom inte förare!
Så, för att du ska få EN organisation måste ju alla andra träda tillbaka. Och vill de det? Är Actionpics redo att sluta med sina skojerier för att hojracingen ska få luft under vingarna? Är Luff beredd att sluta med SO för att någon annan ska få till något bra?

STCC försökte med 1 klass, med inträde på 300-400kr per person går jag inte och tittar på en klass som kör 20 minuter... P.R.O Supperbajk lockade inte många mc åkare till banorna på grund av att de som vill se MC vill se just MC, inte stödhjulsåkare runt banan (även om camaro är jävligt kul o se!)
Med en anmälningsavgift på 8000kr för ETT race tycker jag inte STCC var rimligt för alla förare... (det är vad jag fick betala när jag skulle köra 1 race, fy fan så dyrt)

SVEMO Beskyddaren av RR? Bra slogan :) SVEMO gör i grund och botten ett OK jobb, men att tex bara låta ideela föreningar arrangera tävlingar, varför?
Nåt behöver göras, exakt vad vet jag inte men nånting, för idag är styrningen som svemo håller på med snäppet lite sämre än korpfotboll, där vet man åtminstone mer än 1 vecka innan match vilka regler som gäller :7peta
Ingen behöver sluta med sina "skojerier", samarbeta istället, Actionpics med sina 100+ deltagare på Mantorp Park förra veckan tex, varför inte ha 1-2 klasser som får tävla där? De flesta har hojar platsar i R600/R1000 och lite race på det skulle ju vara ypperligt.
I princip allt var ju allt ändå på plats, tillochmed tävlingsledare, men det skulle behövas en ideel förening som är svemoansluten för att köra tävlingarna, vilket bök!

varför måste de bandagsarrangörer som verkar göra ett bra jobb (locka till sig många deltagare) få nån sorts "skuld" i detta?
SMC bär lika stor skuld också, deras steg 5+ eller vad det heter, förmodligen bästa RR träningen(med "tränare", coaching) som finns(i Sverige just nu) men tillför inte mycket till tävlingshelgerna.

Om SMC instruktörer finge hålla steg 5+ på RR-träningarna, med coaching/tränare (precis som vilken korpenträning som helst) så skulle nog både deltagarantalet och kvaliten vara bättre.

Bara för att det skulle vara EN promotor betyder inte att man inte tar hjälp av andra organisatörer och föreningar.

I mitt vanliga jobb är det relativt vanligt att jobba i projekt, där finns det en projektledare som håller ihop "alla bollarna" och beroende på hur stor organisationen är har man hjälpredor/delprojektledare med sig, men projektledaren har helhetsuppfattningen vad som pågår...

SVEMO/RR Sverige har en massa delprojektledare men saknar en projektledare för att sy ihop allt...:fyllisar

Last edited:
Sa jag nåt dumt nu?
Skit i Svemo m.fl och gör som Gustafsson och Västgötacrossen: en roligt arrangerad enkel dag designad för jämna heat och bra stämning.
Dra likt gräshoppor från bana till bana och summera poäng.

Västgötacrossen ser ju ut att vara under SVEMO flagg, fast man har gjort som man vill :)

Borde det inte gå att kombinera ett banarrangemang med tävlingar så har man både publiken, sjukvårdarna och förarna på plats med hyfsad ekonomi?
En licensträning per timme, två eller tre rejsheat i slutet på dagen?

Är det inte det Luffen gör med sitt SO-arrangemang i år? Vill köra lite bandag OCH RR-tävling?

STCC försökte med 1 klass, med inträde på 300-400kr per person går jag inte och tittar på en klass som kör 20 minuter... P.R.O Supperbajk lockade inte många mc åkare till banorna på grund av att de som vill se MC vill se just MC, inte stödhjulsåkare runt banan (även om camaro är jävligt kul o se!)
Med en anmälningsavgift på 8000kr för ETT race tycker jag inte STCC var rimligt för alla förare... (det är vad jag fick betala när jag skulle köra 1 race, fy fan så dyrt)

SVEMO Beskyddaren av RR? Bra slogan :) SVEMO gör i grund och botten ett OK jobb, men att tex bara låta ideela föreningar arrangera tävlingar, varför?
Nåt behöver göras, exakt vad vet jag inte men nånting, för idag är styrningen som svemo håller på med snäppet lite sämre än korpfotboll, där vet man åtminstone mer än 1 vecka innan match vilka regler som gäller :7peta
Ingen behöver sluta med sina "skojerier", samarbeta istället, Actionpics med sina 100+ deltagare på Mantorp Park förra veckan tex, varför inte ha 1-2 klasser som får tävla där? De flesta har hojar platsar i R600/R1000 och lite race på det skulle ju vara ypperligt.
I princip allt var ju allt ändå på plats, tillochmed tävlingsledare, men det skulle behövas en ideel förening som är svemoansluten för att köra tävlingarna, vilket bök!

varför måste de bandagsarrangörer som verkar göra ett bra jobb (locka till sig många deltagare) få nån sorts "skuld" i detta?
SMC bär lika stor skuld också, deras steg 5+ eller vad det heter, förmodligen bästa RR träningen(med "tränare", coaching) som finns(i Sverige just nu) men tillför inte mycket till tävlingshelgerna.

Om SMC instruktörer finge hålla steg 5+ på RR-träningarna, med coaching/tränare (precis som vilken korpenträning som helst) så skulle nog både deltagarantalet och kvaliten vara bättre.

Bara för att det skulle vara EN promotor betyder inte att man inte tar hjälp av andra organisatörer och föreningar.

I mitt vanliga jobb är det relativt vanligt att jobba i projekt, där finns det en projektledare som håller ihop "alla bollarna" och beroende på hur stor organisationen är har man hjälpredor/delprojektledare med sig, men projektledaren har helhetsuppfattningen vad som pågår...

SVEMO/RR Sverige har en massa delprojektledare men saknar en projektledare för att sy ihop allt...:fyllisar

Sista året STCC hade hojar, 2012 tor jag det kostade drygt 3000 kr för att köra en tävling om du var privatförare. Och då fick du rätt mycket för de pengarna tycker jag! Och det är möjligt att DU inte betalar för att se på bilar, men du är i minoritet, de flesta gillar bilar och STCC har HÖGA publiksiffror för att vara racing. Så hojarna åkte med på en räkmacka men inte tillräckligt många verkar ha hajat det!

JAg vill inte antyda att Actionpics har någon "skuld" i något när de genomför sina ypperliga arrangemang, de ypperliga arrangemangen får bara en naturlig reaktion som är färre åkare på RR-tävlingar. Såklart! När jag började rejsa 2003 fanns i princip inga bandagsarrangörer alls, så vad skulle man göra? Jag hade inget val än att rejsa.

Så, menar du på fullaste allvar att Budda, Actionpics, Luff, SVEMO, LMS, Falkenbergs MK, Highsider, Fiver och alla andra skulle inordna sig under en "projektledare"? Finns det ens en chans på papperet att det skulle gå? Din jämförelse med ditt jobb och projektledare haltar väl på så sätt att i ditt jobb är väl projektledaren samtidigt den som bestämmer, den som har initierat jobbet? Och därför är alla andra betalda att lyda och göra som man blir tillsagd? Eller? Och riktigt så tror jag inte att ovanstående arrangörer skulle acceptera att lyda och göra som projektledaren vill. Och komma överens.... hmmmmm.... det verkar ju funka sådär att komma överens när Luff, FMK, SVEMO, LMS, STCC och övriga ska snacka ihop sig om regler och tävlingsdatum.

Eller?

JAg vill inte antyda att Actionpics har någon "skuld" i något när de genomför sina ypperliga arrangemang, de ypperliga arrangemangen får bara en naturlig reaktion som är färre åkare på RR-tävlingar. Såklart! När jag började rejsa 2003 fanns i princip inga bandagsarrangörer alls, så vad skulle man göra? Jag hade inget val än att rejsa.
Nu behöver vi inte diskutera Actionpics specifikt men jag tror att de skulle kunna göra en ganska lång lista med mer eller mindre kända namn som börjat med bandagar hos dem för att sedan gå över till att tävla.

Jag började själv via bandagar och lärde känna folk som gjorde samma sak och sen vann race i Rookie 1000, 600, Superbike, Pro Superbike mm :)

Vet inte exakt hur bandagarna ser ut nuförtiden men på "min tid" hade de ofta en ren licensgrupp som var häftig att titta på och som fick en sugen på att börja tävla.

Kan tillägga att jag anser mig vara väldigt intresserad av RR men jag har knappt en susning om vilka klasser som gäller i år. Läste om "Rookie Cup", NM/SM/SO samma helg eller något sånt. Suck...

Last edited:
Jag åker bandagar för att få tempo nog att våga tävla i någon gärdsgårdsserie utan att bli varvad av alla.
Jag är inte där ännu men det är målet.

VGC är i princip ett enmansjobb framtaget i dialog med svemo. Upplägget är designat för jämna heat vilket höjer säkerheten.
Deltagarna verkar älska upplägget.

Jag ser två spår, bandagsarrangören har ett kval- och tävlingsmoment insprängt i körpassen och kör det på de banor de arrangerar på. I exemplet Actionpics blir det väl bara Mantorp och Gotland?
När övriga ser att konceptet funkar kör de samma upplägg på sina arrangemang och börjar skicka resultaten mellan varandra.
Jag ser inte att det behövs mycket mer än så.

Jag som bandagsdeltagare/publik står gärna flaggvakt mot en kaffe och ett kokt ägg eller ett extra körpass någonstans.
Det går nog om man vill och pratar med Svemo eller SMA.

H: det jag syftade på med att skita i svemo var att ifrågasätta befintliga regler för upplägg i dialog med dem för att komma framåt.
Mina erfarenheter av vårt kära förbund är att de inte självmant minskar byråkrati eller vill underlätta men lyssnar och fungerar ifall man pratar med dem.

Ett problem jag personligen ser är breddlicensen som verkar saknas inom rr samt att mångas olycksfallsförsäkring inte gäller i samband med tävling eller träning inför tävling vilket omöjliggör en smidig övergång.
Just actionpics verkar ha ett samarbete med SMA man kanske kan diskutera ifrån?

Jag ser faktiskt bara möjligheter men tror inte man kan tjura fram något eller köra på prestige.
Det borde inte liga i konflikt med Luffs idéer heller, snarare i linje?

H: det jag syftade på med "skit i svemo" var menat som att ifrågasätta befintliga regler för upplägg

Last edited:
Sista året STCC hade hojar, 2012 tor jag det kostade drygt 3000 kr för att köra en tävling om du var privatförare. Och då fick du rätt mycket för de pengarna tycker jag! Och det är möjligt att DU inte betalar för att se på bilar, men du är i minoritet, de flesta gillar bilar och STCC har HÖGA publiksiffror för att vara racing. Så hojarna åkte med på en räkmacka men inte tillräckligt många verkar ha hajat det!

Lite för sent, 3000kr var helt OK 2012, 2007 var det 8000kr. 2007 fanns betydligt fler intresserade men det skulle mjölkas varenda spänn från förarna...hade det varit 3000kr 2007 hade de haft fulla startfält och inte 17 startande.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025