ER6-tråden

Dungen

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2013
Ort
Kalmar
Hoj
Honda CB600 FA -08
Haha, har sett den Tox, den ser ruskigt fin ut. Tyvärr så tror jag att den är en gnutta för dyr för mig och eftersom jag inte har tagit min första körlektion ännu så är jag inte så långt kommen i inhandlandet ännu :)

Jag har läst några test av Gen1 versionen där det nämns att cykeln vibrerar en del. Är det något störande eller jobbigt/uttröttande eller bara lite i bakgrunden?
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Haha, har sett den Tox, den ser ruskigt fin ut. Tyvärr så tror jag att den är en gnutta för dyr för mig och eftersom jag inte har tagit min första körlektion ännu så är jag inte så långt kommen i inhandlandet ännu :)

Jag har läst några test av Gen1 versionen där det nämns att cykeln vibrerar en del. Är det något störande eller jobbigt/uttröttande eller bara lite i bakgrunden?

Jag körde många, väldigt många mil med en 07a och upplevde aldrig vibrationerna som störande.
Det är en tvåhjuling med motor, det SKA vibrera och låta :)
 

wests

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ER6-N 2007
Jag tog kortet i september förra året, och köpte en er6n -07a vid årsskiftet. Jag är inte den med massor av erfarenhet, men jag stör mig i alla fall inte av att det vibrerar.. Som Kryckan skriver så ska det ju vibrera och låta en del!! :hihi
 

Lovisingen

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2012
Ort
Älvsjö
Hoj
ER-6n 2010
Vad kör ni för slipon på era skönheter? Om ni nu gör det men jag antar att de allra flesta vill ha lite schysstare melodi än vad originaldämparn kan spela.
Har en -10 och vill gärna få lite fränare ljud :)
 

Dungen

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2013
Ort
Kalmar
Hoj
Honda CB600 FA -08
Jag tog kortet i september förra året, och köpte en er6n -07a vid årsskiftet. Jag är inte den med massor av erfarenhet, men jag stör mig i alla fall inte av att det vibrerar.. Som Kryckan skriver så ska det ju vibrera och låta en del!! :hihi

Ok, det låter ju betryggande iaf. Då kanske det är idé att köpa en lite äldre båge som man inte behöver gråta blod om man skulle köra omkull med. Är det ett sunt sätt att se på det eller?
Får helt enkelt se hur mycket kläderna och skydden hamnar på först, känns som de är prio ett, så får man se hur mycket pengar som är kvar sen :)
 

Bael

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2012
Ort
Skellefteå
Hoj
Yamaha Xj 600 -84, Kawasaki ER6-N -12
Vad kör ni för slipon på era skönheter? Om ni nu gör det men jag antar att de allra flesta vill ha lite schysstare melodi än vad originaldämparn kan spela.
Har en -10 och vill gärna få lite fränare ljud :)


Akrapovic helsystem efter första servicen.
 

wests

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ER6-N 2007
Ok, det låter ju betryggande iaf. Då kanske det är idé att köpa en lite äldre båge som man inte behöver gråta blod om man skulle köra omkull med. Är det ett sunt sätt att se på det eller?
Får helt enkelt se hur mycket kläderna och skydden hamnar på först, känns som de är prio ett, så får man se hur mycket pengar som är kvar sen :)
Låter rimligt.. Min erfarenhet är att utrustningen kostar mer än man tänker sig :p Kort summering med grov avrundning :p :
Ställ - Alpinestars 5000:-
Hjälm - KBC 2400:-
Stövlar - TRX 2000:-
Handskar - Halvarssons 1000:-
Ryggsäck - Kriega 1000:-
Regnställ - SPIDI 800:-
Ryggskydd - 500:-
Totalt - 12700:-
Och så har jag väl glömt något också.. Skönt att den biten är avklarad redan iaf ;)

Tänk noga på vilken hoj du köper. Jag är riktigt nöjd med min, men som student betyder det också att min hobby får gå lite på bekostnad av annat.. Min försäkring (halv) kostar dryga 7k om året, och parkering i mitt garage 300kr/månaden. Parkering svårt att vara utan, men med en äldre hoj hade försäkringen varit mycket mindre. Still worth it!! :banana:banana
 

Dungen

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2013
Ort
Kalmar
Hoj
Honda CB600 FA -08
Ja, det känns onekligen som att kläderna kan bli ett dyrt kapitel, men det känns också som att det är den saken man ska kosta på lite extra.
När jag skriver äldre så menar jag alltså en ER6 från 06-07, för att förtydliga. Som tur är så är jag klar med studenteriet :)
 

wests

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ER6-N 2007
Jag tycker som sagt att min ER6a (-07) var ett bra köp än idag, så kan inte annat än rekommendera modellen för dig :) Jag körde upp på en väns ER6F -07 innan jag köpte min ER6N, båda är grymma förstahojar!
 

Solstickan 42

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Påskallavik
Hoj
Kawasaki ER-6N 2013 black edition
Blev ny medlem idag på sporthoj.com
Undrar om man vågar beställa saker eller tillbehör utomlands och betala med sitt Mastercard...
Tänkte mest beställa mej ett helsystem till en Kawasaki er6n 2013...
Blir en firma i England som säljer Scorpio system som många verkar beställa Intobikes.co.uk
Tar det lång tid att få hem grejor från England?
Mvh Solstickan 42:tungan:tungan
 

Toxcity

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Honda VTR1000 SP1 - 01
.
Tänk noga på vilken hoj du köper. Jag är riktigt nöjd med min, men som student betyder det också att min hobby får gå lite på bekostnad av annat.. Min försäkring (halv) kostar dryga 7k om året, och parkering i mitt garage 300kr/månaden. Parkering svårt att vara utan, men med en äldre hoj hade försäkringen varit mycket mindre. Still worth it!! :banana:banana

7k för halvförsäkring?! På en er6a?! Min HEL försäkring kostar mig 6.200kr / år, är 23 och har bara haft kortet i cirka 1.5år.

Kolla Svedea säger jag bara..:fakta
 

wests

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ER6-N 2007
7k, er6a -07 (ingen ABS). Svedea. Bor i Malmö.. Hur fan kan det vara så!? Var bor du?
 

Toxcity

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Honda VTR1000 SP1 - 01
Hmm.. Bor typ i Jönköping, klassas väl som "landsort".. Men ändå, låter ju lite skumt..
Jag har säkrast, alltså: måste ha den inlåst på natten, begränsad utlåning, skyddskläder osv..
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Blev ny medlem idag på sporthoj.com
Undrar om man vågar beställa saker eller tillbehör utomlands och betala med sitt Mastercard...
Tänkte mest beställa mej ett helsystem till en Kawasaki er6n 2013...
Blir en firma i England som säljer Scorpio system som många verkar beställa Intobikes.co.uk
Tar det lång tid att få hem grejor från England?
Mvh Solstickan 42:tungan:tungan

Ca 2 veckor att få hem, 5 dagar för själva frakten. Du får inget besked när paketet skickas och således inget spårningsnummer.

Men nu är det tydligen som så att scorpion bygger efter beställning så allt hänger på dem och dom verkar minst sagt suga P.. Jag fick fel fäste i mitt kit, något som inte visar sig förrän i sista monteringssteget. Har idag väntat i 3 veckor på detta fäste. Igår fick jag besked att det var inne för lackering, dom hör aldrig av sig om man inte tjatar och då endast i form av oneliners "beklagar fördröjningen".

Beställde den 2 april och har inte grejorna ännu. Förhoppningsvis drabbar detta ingen ny kund, ville bara ta tillfället i akt och slänga lite dynga på scorpion. :banghead:

Edit: finns helsystem i Sverige för 5995, jag postade nån länk tidigare i tråden. Ett scorpion kostar 8500 om grossisten för scorpion tar hem det för det är, citat "special" och därför väldigt mycket dyrare här jämfört med alla de slipons som finns i deras katalog "mc nyckeln".
 
Last edited:

Solstickan 42

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Påskallavik
Hoj
Kawasaki ER-6N 2013 black edition
Tack för tippsen och en förfrågan till bikeshope är skickad om den finns system till min hoj i sverige...
Tråkigt att höra din historia om ditt avgassystem och du väntat så länge på det nya fästet.... Men de heter väl att inget ont har något gott med sig....
Har du skickad en förfrågan till bikeshop och fått det priset (5995:) Med moms!

Mvh Solstickan 42 :)
 

wests

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ER6-N 2007
Hmm.. Bor typ i Jönköping, klassas väl som "landsort".. Men ändå, låter ju lite skumt..
Jag har säkrast, alltså: måste ha den inlåst på natten, begränsad utlåning, skyddskläder osv..
Ja det är lite skumt :/ Jag har också säkrast. Jag fyller 25 i år, och vad jag hört så går fbolagen efter ålder, hoj och ort. Jag kan tyvärr tänka mig att avsaknaden av ABS gör sitt för priset också.. Då var ändå Svedea billigast!
 

Lovisingen

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2012
Ort
Älvsjö
Hoj
ER-6n 2010
Ah fan... En alldeles för snäv och grusig kurva och både jag och hojen fick smaka på asfalt.. :( Hojen tog mest stryk och behöver nu finna nya kåpor. Någon med bra tips på vart jag kan hitta dessa? motorkåpa, sidokåpa, fram och vid mätarställningen. Inga bucklor i tanken eller ramsne, alltid nåt..

Ta det coolt därute kompisar!
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top